با 6 وظیفه واحد منابع انسانی آشنا شوید

شرح وظایف و مسئولیت مدیران و کارشناسان منابع انسانی در هر سازمان متناسب با برنامه های آن سازمان متفاوت است اما در حالت کلی، واحد منابع انسانی در هر سازمان یا کسب و کاری، یکسری وظایف مشخص دارد که در این مقاله کاران با آنها آشنا می شویم.

با 6 وظیفه واحد منابع انسانی آشنا شوید

 

همه ما می دانیم منابع انسانی در یک سازمان و یا کسب و کار یکی از مهمترین سرمایه های سازمانی محسوب می شوند و در واقع سازمان ها برای دستیابی به اهداف و اجرای استراتژی های خود باید برنامه های مشخصی در زمینه جذب، توسعه و حفظ منابع انسانی داشته باشند. این برنامه ها در قالب مسئولیت هایی تعریف می شوند که در ادامه این مقاله کاران به آنها اشاره کرده ایم:

۱. انجام تمام فرایند جذب و استخدام کارمندان

استخدام و جذب کارمندان، یکی از واضح ترین و اصلی ترین مسئولیت های هر تیم منابع انسانی است. مدیران و کارشناسان منابع انسانی برای جذب کارمند مناسب در هر تیم کاری، باید به دقت نیازها، خصوصیات و شرح وظایف فرد موردنظر را بررسی کنند.

سپس از منابع متفاوت استخدامی مانند سایت های کاریابی، رزومه مناسب ترین افراد بررسی شده و برای انجام مصاحبه های شغلی با مدیران انتخاب می شوند. پس از انجام مصاحبه های شغلی وظیفه اعلام نتایج استخدام به کارجو  برعهده واحد منابع انسانی است که این موضوع اغلب از طریق ایمیل اطلاع رسانی می شود.

یکی از وظایف مهم منابع انسانی ها، جمع آوری اطلاعات درمورد کاندیدا هایی است که می خواهند استخدام شوند آنها اطلاعات مورد نیاز درباره کارجویان را از طریق مصاحبه های استخدامی و فرم های استخدام جمع آوری می کنند.

درصورتی که کارجویان مورد نظر استخدام شوند این اطلاعات مهم، جزو بخشی از فایل های کارمندان می شود. این اطلاعات شامل مواردی مانند شماره های تماس، آدرس ایمیل، شماره بیمه تامین اجتماعی، ادرس ملک، تاریخ تولد و حتی سوابق و تجارب شغلی است که همگی باید در واحد منابع انسانی هر سازمان محرمانه باقی بماند و تنها برای مدیران در صورت لزوم قابل دسترس باشد.

۲. شرح قوانین و مزایای کاری برای کارمندان

کارمندان واحد منابع انسانی که اغلب در واحدهای اداری مستقر هستند مسئول معرفی قوانین و مقررات و مزایای کاری به پرسنل هستند. واحد منابع انسانی مسئولیت دارد تا هنگام ثبت نام کارمندان, مزیت های هر شغل را به طور دقیق توضیح دهد.

این موارد شامل مزایایی همچون شرح حقوق و دستمزد، انواع خدمات بیمه، فرمول های اضافه کاری، پاداش، مراقبت های بهداشتی و برنامه های بازنشستگی است که منابع انسانی موظف هستند این اطلاعات را نیز به صورت محرمانه حفظ کنند.

وظایف منابع انسانی

۳.آموزش کارمندان

آموزش منابع انسانی نقش مستقیمی در پیشرفت کارمندان ایجاد می کند و باعث می شود دانش و اطلاعات آنها افزایش یابد.

  دربیشتر شرکت ها، منابع انسانی مسئولیت توسعه، رشد و پیشرفت، وبررسی کیفیت، و ارزیابی عملکرد و طرز فکر کارکنان را برعهده دارند. دوره های آموزشی نتایج این اطلاعات آموزش و سنجش کارکنان  اغلب اطلاعات حساسی است که تنها برای کارکنان منابع انسانی، سرپرستان، مدیران و افرادی که به این اطلاعات ضروری نیاز دارند و افرادی که بر پیشرفت کارمندان نظارت می کنند در دسترس است.

 

 

۴. حفاظت از اطلاعات پرسنل

یکی از پرکاربردترین وظایف منابع انسانی، این است که اطلاعات کارمندان را در فضایی امن حفظ کند؛ در هر سازمان یا بنگاه اقتصادی بسیار مهم است که این اطلاعات شخصی، همیشه محرمانه باقی بماند.

کارشناسان منابع انسانی، اطلاعات پرسنل هر سازمان را ازطریق فرایندهای استخدام و حتی برنامه های ایجاد انگیزه و  مراحل تحقیق، جمع آوری می کنند.

مدیر منابع انسانی یا فردی که این نقش مهم را بر عهده گرفته است، وظیفه ی اخلاقی و قانونی دارد تا اطلاعاتی که حساس و محرمانه هستند را از طریق روش های مختلف درمحیط کار حفظ کند. اغلب واحد منابع انسانی با همکاری واحد امنیت فناوری اطلاعات در هر سازمان، تلاش می کنند تا به کمک نرم افزارهای ویژه امنیت از اطلاعات پرسنل محافظت کنند و مانع سرقت اطلاعات شخصی کارمندان و مخصوصا اطلاعات مالی آنها شوند.

مسئولان منابع انسانی موظف هستند به کارکنان یک سازمان اطمینان بدهند که اطلاعات شخصی شان همیشه در واحد منابع انسانی محرمانه و تحت امنیت باقی می ماند.

وظایف منابع انسانی

۵. رسیدگی به شکایات پرسنل

قطعا در یک محیط کاری به دلیل گوناگون بودن افکار و دیدگاه های مختلف همیشه امکان بروز اختلاف و تنش وجود دارد؛ به همین دلیل یکی دیگر از وظایف منابع انسانی این است که به شکایات کارکنان رسیدگی کرده و بر رفتار سازمانی پرسنل نظارت داشته باشد. مسئولان منابع انسانی موظف هستند درباره هر اتفاق یا تنش تحقیقات دقیقی را انجام داده و نتایج را به صورت منصفانه بررسی کنند تا این اطلاعات برای حل مشکل پیش آمده به سطوح بالای مدیریت ارائه شود. در واقع مهارت در ایجاد یک فضای سالم ارتباطی با رعایت انضباط، مهمترین ویژگی یک مدیر منابع انسانی است.

 

بیشتر بخوانید:

شما نمی‌توانید هم مدیر مالی باشید هم مدیر منابع انسانی!

۴ چالش پیش روی مدیران منابع انسانی را بشناسید!

مدیریت منابع انسانی در شرکت های IT متفاوت تر و پیچیده تر از تمام کسب و کارهاست

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!