سندروم ایمپاستر چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

آیا شما هم بعد از موفقیت احساس می‌کنید، لیاقت لازم را ندارید؟ پیش آمده که بترسید دیگران شما را دست کم بگیرند؟ آیا مدام فکر می‌کنید در زندگی توانایی‌های لازم را ندارید و می‌ترسید دست تان یک روز برای همه رو شود؟ این ها همه می تواند نشانه سندروم ایمپاستر (یا همان حس خود ویرانگری) باشد.

سندروم ایمپاستر چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

ایمپاستر سندرومی است که خیلی از افراد موفق به آن دچار هستند! دراین مقاله کاران می‌توانید خیلی خلاصه و مفید درباره علائم سندروم ایمپاستر و راه های غلبه بر این سندروم خود ویرانگر بخوانید.

 

سندروم ایمپاستر چیست و از کجا بفهمیم سندروم ایمپاستر داریم؟

 سندروم ایمپاستر(به انگلیسی Imposter Syndrome) یا حس خودویرانگری یک  پدیده روان شناختی است. کسانی که به یکی از انواع سندروم ایمپاستر دچار باشند مدام احساس می‌کنند :

موفقیت‌هایشان در زندگی کاملا تصادفی و از روی شانس است و هیچ به ربطی به سعی و تلاش شان ندارد.

به اندازه کافی ماهر و با تجربه نیستند.

صلاحیت کافی برای انجام کارها را ندارند.

خیلی از شکست خوردن می‌ترسند وبیشتر وقت‌ها اعتماد به نفس‌شان پایین است.

بی دلیل برای انجام کارها اضطراب و استرس بالایی دارند.

عزت نفس پایینی دارند و خیلی وقت‌ها احساس شرمساری می‌کنند.

جالب است بدانید سندروم ایمپاستر، 5 نوع مختلف دارد که در این مقاله کاران می‌توانید با انواع مختلف سندروم ایمپاستر آشنا شوید.

سندروم ایمپاستر

سندروم ایمپاستر از کجا می آید؟

خیلی از روانشناسان معتقدند سندروم ایمپاستر ریشه در کودکی افراد دارد. تحقیقات روانشناسان نشان داده بسیاری از والدین موفقی که درباره تربیت فرزندشان کمال گرا هستند و در دوران کودکی و نوجوانی انتظارات بالایی برای کسب موفقیت تحصیلی دارند زمینه را برای بروز سندروم خودویرانگری در دوران بزرگسالی فرزندشان فراهم می‌کنند.  

تحقیق دیگری نشان داده تعریف و تمجید بیش از حد از فرزند و توانایی‌های او، باعث می‌شود کودک با برچسب باهوش بودن از شکست‌ها بترسد و در صورت اشتباه کردن، به باهوش بودن خود شک ‌کند.

روش های درمان سندروم ایمپاستر

اگر شما هم به هر دلیل احساس می‌کنید به سندروم ایمپاستر دچار هستید با به کار بردن چند تکنیک ساده می‌توانید به سندروم ایمپاستر غلبه کنید:

1.با تمرین های ذهن آگاهی، افکار منفی حاصل از سندروم ایمپاستر را بشناسید.

هر زمان احساس ترس از شکست کردید و این حس منفی به سراغتان آمد که توانایی‌های لازم برای موفق شدن را ندارید یا نداشتید سریع به خودتان یادآوری کنید که این احساس فقط مربوط به سندروم ایمپاستر است و ریشه و دلیل دیگری ندارد. سعی کنید در لحظه برای مدیریت این افکار، از تکنیک‌های ذهن آگاهی استفاده کنید. ذهن آگاهی یا همان Mindfulness به معنی آگاه بودن از افکار، رفتار و هیجانات‌مان در هر لحظه است؛ یعنی اینکه بدانیم در لحظه چه احساسی داریم و چطور فکر می‌کنیم؛ با 4 تکنیک فوق العاده برای تقویت ذهن آگاهی آشنا شوید.

راهکارهای مدیریت فکرهای منفی در لحظه هم به شما کمک می‌کند نگذارید این افکار ذهن شما را برای انجام کارها فلج کنند.

2.بعد از هر موفقیت برای خودتان جشن بگیرید.

یاد بگیرید که با خودتان مهربان باشید ؛ مثلا می‌توانید بعد از هر موفقیت حتی کوچک، موفقیت‌تان را جشن بگیرید و بابت توانایی‌هایی که دارید به خودتان تبریک بگویید.

3.عزت نفس تان را تقویت کنید.

عزت نفس پایین یکی از زمینه سازهای ابتلا به سندروم ایمپاستر است. عزت نفس، همان باور و اعتقادی است که هر کس، درباره ارزش و اهمیت خودش دارد. حسی شبیه به احترام به خود؛ حسی مثل رضایت منطقی از خودمان؛ حتی زمانی که روحیه پذیرش انتقاد دیگران را داریم به نوعی این حس، به عزت نفس مان بر می‌گردد. درباره نشانه های عزت نفس پایین بخوانید و با روش های تقویت عزت نفس بیشتر آشنا شوید.

4.اشتباهات و معایب خود را بپذیرید.

با خودتان کنار بیایید که هر انسانی جایزالخطاست و شما هم حق دارید که گاهی اشتباه کنید. اشتباهات بخش جدایی ناپذیر زندگی هستند که خیلی وقت‌ها باعث می‌شوند مهارت‌ها و توانایی‌هایمان را کشف کنیم. باید به این باور برسیم که شکست فقط فرصتی برای شروع دوباره و البته هوشمندانه‌تر است.

آیا شما هم نشانه‌های سندروم ایمپاستر را دارید؟ برای درمان این سندروم چه می‌کنید؟ از تجربه‌تان بگویید.

منبع:

https://impostorsyndrome.com

بیشتر بخوانید:

چطور با قانون 5 به هر موفقیتی برسیم؟

10 تکنیک برنامه ریزی دقیق برای موفق شدن در کار و زندگی

 

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!