چگونه با قانون "کایزن" به هدفمان برسیم و مرتب پیشرفت کنیم؟

شما هم مدام کارهایتان را به تعویق می اندازید و فکر می کنید به اندازه کافی موفق نیستید؟ اگر هدف های بزرگی دارید و می خواهید مرتب پیشرفت کنید، چرخه یا همان سیکل کایزن به شما کمک می کند خیلی آرام و مستمر به هدفتان برسید. پس با ما همراه باشید.

چگونه با قانون "کایزن" به هدفمان برسیم و مرتب پیشرفت کنیم؟

کایزن چیست و چه کاربردی دارد؟

کایزن در فرهنگ ژاپنی به معنی "بهبود مستمر" یا "تغییر دائم" برای رسیدن به نتیجه‌ بهتر است. حتما شنیدید که ژاپنی ها قوانین زیادی برای تلاش و موفقیت دارند اما تکنیک کایزن یک روش بسیار مفید برای مدیریت و پیشرفت است. اولین بار قانون کایزن بعد از جنگ جهانی دوم در چند کسب وکار ژاپنی اجرا شد و به خاطر نتایج فوق العاده اش در کل جهان به عنوان یک اصل گسترش پیدا کرد.

نکته جالب اینجاست که قانون کایزن در خیلی از جنبه ها کارساز است؛ از توسعه فردی تا بهبود مدیریت در حوزه کسب و کار. دراین مقاله کاران از کاربرد کایزن برای رسیدن به موفقیت در کار و زندگی گفتیم. 

تغییرات آرام و خردمندانه با کایزن

اصل کایزن بر این است که برای ایجاد بهبود، نباید به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، باعث پیشرفت و موفقیت می شود. کافی است خرده عادت هایی که باعث تغییر و موفقیت تان می شود را شناسایی کنید و هر روز در یک ساعت مشخص برای انجام آن زمان بگذارید.

هدف شما می تواند هر چیزی باشد، از پیشرفت شغلی تا پیشرفت در مکالمه یک زبان خارجی یا حتی هدف گذاری برای تناسب اندام؛ برای انجام هر نوع تغییر یا بهبود در کار و زندگی طبق قانون کایزن کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. صادق باشید و مشخص کنید مشکل دقیقا کجاست.

 

  1. به دنبال راهکار باشید و پس از بررسی ایده ها، بهترین راه حل را مشخص کنید.

 

  1. کارها را اولویت بندی کنید.

 

  1. راهکار را روزانه سر یک ساعت مشخص انجام دهید و هر روز تکرار کنید. توجه به این نکته ضروری است که ترجیحا با راهکاری شروع کنید که تا اندازه ای برایتان آسان باشد اما نظم و ترتیب را در انجامش رعایت کنید.

 

  1. بعد از گذشت یک ماه نتیجه را بررسی و اندازه گیری کنید.

 

  1. اگر راه حل موفقیت آمیز بود تبدیل به عادتش کنید.

 

  1. چرخه تکرار، تکرار و تکرار را رعایت کنید.

فراموش نکنید که کایزن یک تغییر آگاهانه و مداوم است. وقتی هدفی دارید و آن را دور از دسترس می بینید در وهله اول باید این طرز فکر را عوض کنید، هدف خود را بشکنید و از خود سؤالاتی بپرسید: "اولین کاری که می توانم برای رسیدن به این هدف انجام بدهم چیست؟" یا "آیا می توانم چند دقیقه در روز را صرف انجام این کار کنم؟" به این مفهوم پایبند باشید که هیچ چیز آسان به دست نمی آید؛ برای تحقق هر هدف نیاز به اراده خوب و پشتکار دارید و از همه مهم تر اینکه طبق قانون کایزن باید با ثبات باشید. در رابطه با این تکرار، قانون 5 هم برای رسیدن به موفقیت می تواند به شما کمک کند.

هدف همیشه باید در ذهن تان باشد.

تجسم هدف و رسیدن به آن در تمام مراحل به شما کمک می کند انگیزه لازم برای ادامه راه را داشته باشید. به ویژه وقتی صبح ها از خواب بلند می شوید.

نکته مهم اینجاست که در فرایند کایزن به چالش ها و سختی هایی که ممکن است برای رسیدن به آن روبرو شوید فکر نکنید. اصل این است که به هدف خود به عنوان یک فرآیند سرگرم کننده نگاه کنید که هر روز شما را قوی تر و بهتر می کند. مطمئن باشید هدف تان ارزش صبر کردن را دارد.

بیشتر بخوانید:

10 تفاوت اصلی بین افراد فوق العاده و عادی را بشناسید

10 تکنیک برنامه ریزی دقیق برای موفق شدن در کار و زندگی

12 عادت عالی برای اینکه شب ها بهتر بخوابیم

منبع:

https://www.indoindians.com/

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!