چطور با همکار باهوش اما بداخلاق رفتار کنیم؟

با همکاران بداخلاق اما متخصص چطور رفتار کنیم؟ همان هایی که رفتار خوبی با اعضای تیم ندارند؛ مدام غر می زنند و انتقادهایشان تند و آزاردهنده است؛ اما در عین حال از باهوش ترین اعضای تیم هستند. دراین مقاله کاران از نحوه رفتار با افراد باهوش و بداخلاق در محیط کار گفتیم که ممکن است برایتان مفید باشد.

چطور با همکار باهوش اما بداخلاق رفتار کنیم؟

اگر سابقه مدیریت و تیم سازی داشته باشید حتما برایتان پیش آمده که در جمع اعضای تیم تان، افراد ناسازگار و بداخلاقی باشند که در عین حال بسیار باهوش و متخصص اند. حتی ممکن است نقش کلیدی در پیشبرد کارها داشته باشند. اما خیلی وقت ها به خاطر رفتار نادرست با اعضای تیم فضای کاری را متشنج می کنند.

بعضی مدیران دربرخورد با کارمندان بدرفتار، خیلی سریع تصمیم به اخراج می گیرند اما خیلی ها هم ترجیح می دهند عجولانه واکنش نشان ندهند.

آیا واقعا همکار شما بداخلاق است؟

همیشه به عنوان یک مدیر بررسی کنید آیا واقعا کارمند موردنظر بداخلاق است یا شما با برچسب "همکار مشکل ساز" روبه رو هستید؟

بعضی مواقع اختلاف نظر بین اعضای تیم باعث شده فکر کنیم همکارمان ناسازگار است یا رفتار منطقی ندارد؛ گاهی اوقات هم پیش می آید اعضای تیم که با نظرات یک نفر موافق نیستند تصمیم بگیرند با زدن برچسب هایی مثل "همکار بداخلاق" فضای کار را دوقطبی کنند. پیشنهاد می کنیم به عنوان یک مدیر باتجربه هرگز عجولانه قضاوت نکنید؛ به دقت مسائل را بررسی کنید و رفتار اعضای تیم را در نظر بگیرید.

3 راه حل برای نحوه رفتار با کارمندان بد رفتار 

اگر به شما ثابت شد که همکار موردنظر واقعا رفتار مناسبی ندارد می توانید:

1.مطمئن شوید رفتار نادرست فقط درمورد یک نفر خاص نبوده است: مشکل را مشخص کرده و با طرفین درباره موضوع صحبت کنید. با این گفتگوهای دوطرفه، دلیل بدرفتاری ها مشخص می شود و شما می توانید با راهکارهای منصفانه ماجرا را حل و فصل کنید. اما حتما روابط بین همکاران را به دقت زیر نظر بگیرید و ببینید آیا واقعا رفتارهای فرد موردنظر آزاردهنده است؟

2.مغلوب تخصص و هوش کارمند بدرفتار نشوید: اگر متوجه شدید رفتار همکارتان در اغلب موارد خودخواهانه و به دور از منطق است و تشخیص دادید جریان کار تیمی را به هم ریخته است صرفا به خاطر هوش و تخصص همکار بدقلق از ماجرا چشم پوشی نکنید. در واقع هیچ کس حق ندارد هرچقدر هم که با استعداد و باهوش باشد فضای کاری را تخریب کند. حتما در اولین قدم بعد از صحبت با کارمند بداخلاق سعی کنید با تکنیک های رهبری تیم او را برای داشتن رفتار بهتر راهنمایی کنید و در مواقع لازم از اخطار استفاده کنید. فراموش نکنید قدرت واقعی مربی گری و رهبری برای بحران هایی به این شکل در تیم ها تعریف شده است.

کارمند بداخلاق

3.با متخصصان منابع انسانی مشورت کنید: قطعا اخراج کارمند بداخلاق، اولین و بهترین راهکار نیست؛ به همین خاطر لازم است قبل از هرگونه تصمیم عجولانه با چند نفر از متخصصان و مشاوران منابع انسانی که با فرهنگ سازمانی شما آشنا هستند موضوع را مطرح کنید و راهکارهای مختلف را بررسی کنید.

4.پایان همکاری، گاهی راهکار نهایی است: زمانی که همه روش های منطقی و درست ارتباط با همکار بداخلاق و متخصص جواب نداد، پایان همکاری آن هم در فرایند درست و مطابق قوانین اداری می تواند یک راهکار مناسب باشد؛ این زمانی است که شما به عنوان یک مدیر قاطعانه تصمیم می گیرید سازمان را فدای یک فرد نکنید و با وجود تخصص این کارمند با او خداحافظی کنید. در همین رابطه مقاله چطور با کمترین آسیب کارمندی را اخراج کنیم؟ می تواند به کارتان بیاید.

به نظر شما بهترین نحو رفتار با کارمندان سمی اما باهوش،چه راهکاریست؟ از تجربه تان بگویید.

بیشتر بخوانید:

چرا اخراج های بی برنامه به یک کسب و کار آسیب می زند؟

10 اشتباه مدیران در مصاحبه استخدامی که کارجو را فراری می دهد

سندروم آپولوی سازمانی چیست و چه تاثیری روی عملکرد تیم ها دارد؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!