10 جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

​​​​​​​موفقیت در محیط کار به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اما نوع رفتار و گفتارمان تعیین می کند که همکاران با ما چه رفتاری داشته باشند. در این مقاله کاران به 10 جمله اشتباه در محیط کار که مانع موفقیت ماست اشاره کردیم.

10 جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

 

حتما بارها این جمله به گوشتان خورده است که "هر راست نشاید گفت..."! این جمله معروف از سعدی، شاعر و نویسنده بزرگ مان، دقیقا به موضوع مقاله ما درباره جملات ممنوعه در محیط کار، ارتباط مستقیم دارد؛ یک قانون نانوشته به ویژه در محیط کار می گوید همیشه عبارت هایی درباره خودتان و اطرافیان تان هستند که هرگز نباید درباره شان صحبت کنید. 

عبارت های ممنوعه که گفتن شان در محیط کار به عنوان یک فضای اجتماعی، درست نیست، دقیقا همان جملاتی هستند که ممکن است که کاملا درست باشند اما مطرح کردن آنها به دلایلی همیشه به ضررتان خواهد بود و حتی ممکن است تصویر بدی از شما در نگاه همکاران تان ایجاد کند. این جملات ناخوشایند اغلب قدرت و تاثیر ویژه ای هم دارند؛ اما نکته مشترک همه شان این است که وقتی شما آنها را به زبان می آورید دیگر نمی توانید این عبارت ها را پس بگیرید!

 اشتباه نکنید؛ ما درمورد خطاهای کلامی یا لطیفه های بی ادبانه صحبت نمی کنیم. درواقع شوخی های بی ادبانه، تنها مواردی نیستند که تصویر بدی از شما به نمایش می گذارند؛ هدف ما اشاره به عبارت های ظریفی است که با گفتن شان، شما در نگاه همکاران، فردی بی کفایت جلوه می کنید و دقیقا همین موضوع، یک آسیب جبران ناپذیر به وجهه عمومی و حرفه ای شما وارد می کند.

جمله ممنوعه اول: این روشی و روالی است که همیشه انجام شده است!

این عبارتی است که قطعا بارها از خودتان و یا حتی همکاران تان شنیده اید؛ زمانی که مدیرتان راجع به یک وظیفه کاری یا اتفاق نادرستی که افتاده، سوال می پرسد و این جمله، آسان ترین جواب است: این کاری است که همیشه انجام داده ایم!

در واقع تغییرات فناوری و کسب و کارها آنقدر به سرعت اتفاق می افتد و پیشرفت می کند که حتی یک راه و روش شش ماهه هم می تواند قدیمی شود. وقتی ما به راحتی دربرابر یک موضوع کاری، از خودمان سلب مسئولیت می کنیم و می گوییم این روشی است که همیشه انجام شده، اثبات می کنیم که ما درمقابل تغییرات مثبت، مقاوم هستیم؛ ناخودآگاه مدیران و یا کارفرمای شما متعحب می شوند که چرا شما تلاش نکرده اید که به روند انجام این کار بهبود ببخشید. همیشه به خاطر داشته باشید برای انجام هر کاری، یک روش بهتر و جدیدتر وجود دارد که کافی است درباره آن تحقیق و جستجو کنید.

جمله ممنوعه دوم: این خطای من نیست!

گفتن این جمله اصلا ایده ای خوبی برای پاسخ گویی در برابر مشکلات و خطاهای پیش آمده نیست. حتی اگر در به وجود آمدن یک اشتباه و خطا، کوچکترین نقشی داشته اید، باید پاسخگو و مسئولیت پذیر باشید. اصلا نگران نباشید؛ درهر کاری ممکن است خطایی پیش بیاید؛ مهم این است که شما آن را بپذیرید. اگر فکر می کنید خطایی مرتکب نشده اید، خیلی خونسرد و با آرامش تمام، هر آنچه که اتفاق افتاده را توضیح دهید.به حقایق پایبند باشید و اجازه بدهید که کارفرما و همکاران شما درمورد اینکه چه کسی مقصر است، نتیجه گیری کنند؛ هنگامی که شما با گفتن جمله من مقصر نیستم، فرافکنی می کنید، لحظه ای است که همکاران و مدیران، شما را به عنوان فردی می بینند که مسئولیت کارهایش را نمی پذیرد و این موضوع اغلب باعث خشم و عصبانیت اطرافیان تان می شود؛ علاوه بر این، همگی بعد از این جریان، منتظر می مانند تا به محض اینکه کاری اشتباه پیش برود، ابتدا با شما برخورد کرده و شما را سرزنش می کنند.

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

جمله ممنوعه سوم: من نمی توانم!  

 هیچ کس دوست ندارد جمله " من نمی توانم" را بشنود؛ چون اغلب این معنا را به ذهن همکاران یا مدیران شما متبادر می کند که شما نمی خواهید! در واقع گفتن جمله "من نمی توانم" در محیط کار، به این معناست که شما دوست ندارید کاری که قابل انجام شدن است را انجام بدهید.

اگر واقعا توانایی انجام کاری را ندارید، ممکن است مهارت های  شما برای آن کار کافی نباشد؛ جایگزین این جمله منفی، این است که بگویید تلاش می کنم یک راه حل جایگزین پیدا کنم  و سپس به نحو احسنت آن کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید فرد امیدوار، همیشه بهترین راه حل را پیدا می کند.پس همیشه به خودتان امید داشته باشید و مطمئن باشید هر کاری را که اراده کنید،می توانید آن را به شکلی فوق العاده انجام دهید. بنابراین در فرهنگ لغت تان،جمله "من چه کارهایی را می توانم انجام بدهم" را جایگزین جمله" من نمیتوانم هیچ کاری را انجام بدهم" کنید.

به عنوان مثال: جمله "من نمی توانم امشب بمانم" را با جمله "من فردا صبح سعی می کنم زودتر برسم؛آیا این کمکی می کند؟" تغییر دهید. هم چنین می توانید جمله "من توانایی تحلیل این اعداد و ارقام را ندارم" را با این جمله جایگزین کنید:" من نمی دانم این شماره ها چگونه تحلیل می شوند، امکان  دارد کسی برای من توضیح دهد تا بتوانم دفعات بعدی آن را به خوبی انجام دهم؟"

 

چقدر در محیط کار قدرت تحمل استرس دارید؟ با شرکت در تست تحمل استرس کاران کشف کنید چقدر در شرایط استرس زا می توانید خودتان را کنترل کنید

 

جمله ممنوعه چهارم: این عادلانه نیست!

هر انسانی می داند که زندگی عادلانه نیست. گفتن این جمله نشان می دهد که شما فکر می کنید زندگی باید عادلانه باشد و این عبارت، شما را فردی نابالغ و ساده لوح جلوه می دهد. در صورتی که شما باید در محیط کار همیشه خودتان را فردی باهوش جلوه دهید.بنابراین به حقایق تکیه کنید؛ سازگاری داشته باشید و افکار و تفسیرهای شخصی خودتان درباره اتفاق هایی که در محیط کاری تان می افتد را تغییر دهید.به عنوان مثال؛ اگر در سرکارتان متوجه شدید مسئولیت کار و یا پروژه ای از شما گرفته شده است، به جای اینکه به کارفرما یا مدیرتان بگویید که این موضوع عادلانه نیست؛ بهتر است بگویید: من امیدوار بودم که شما آن پروژه بزرگ را در اختیار من می گذاشتید، امکانش هست که به من بگویید چرا این تصمیم را نگرفته اید؟من دوست دارم بدانم که چرا متوجه شده اید من برای این کار مناسب نیستم درصورتی که من توانایی این را دارم ؛ اگر متوجه دلایل شما بشوم تمام تلاشم را خواهم کرد تا مهارت هایم را ارتقا بدهم.

جمله ممنوعه پنجم: این موضوع در شرح وظایف کاری من نیست

گفتن این عبارت طعنه آمیز این طور به نظر می رسد که شما می خواهید حداقل کارها و وظایف را برای دستمزد و حقوق تان انجام دهید؛ اگر به امنیت شغلی تان علاقمند هستید، هرگز این جمله را به زبان نیاورید؛ ممکن است کارفرما یا مدیرتان از شما کاری را بخواهد که احساس کنید با موقعیت شغلی تان ناسازگار و نامناسب است. بهترین عکس العمل این است که آن کار را مشتاقانه و به نحو احسنت انجام دهید؛ سپس در یک موقعیت مناسب با مدیرتان در مورد اینکه چه نقشی در شرکت دارید و اینکه آیا نیازی به تغییر و یا به روزرسانی وظایف شغلی تان هست یا خیر؛ صحبت کنید.

این حرکت تضمین می کند که نقش کاری شما هرگز کوچک دیده نمی شود و در واقع باعث می شود شما و کارفرمایتان، توانایی درک بلند مدت از باید و نباید های شرح وظایف کاری تان داشته باشید.

جمله ممنوعه ششم: ممکن است این فکرم ساده لوحانه باشد...یا اینکه من می خواهم یک سوال احمقانه بپرسم!

گفتن این دو عبارات به شدت منفعل، قطعا اعتبار شما را از بین می برد.حتی اگر این اصطلاحات را با ایده ای عالی بیان کنید، اما در نهایت نشان می دهد که شما اعتماد به نفس ندارید و حتی باعث می شود هنگامی که با دیگران صحبت می کنید، آنها به شما اعتماد نکنند. لزومی ندارد شما بدترین منتقد خودتان باشید؛اگر خودتان به حرف های خودتان باور نداشته باشید، مسلما هیچ کس دیگری صحبت هایتان را باور نمی کند.

اگر از موضوعی اطلاع ندارید با اعتماد به نفس و بدون هیچ ترسی به طرف مقابل تان بگویید من الان هیچ اطلاعاتی ندارم اما درمورد آن مطالعه می کنم و به شما می گویم.

جمله ممنوعه هفتم: من تلاشم را می کنم!

اگر از شما کاری خواسته شده و تنها بگویید من تلاشم را می کنم، نشان می دهد که شما در انجام کارها به خودتان اعتماد به نفس ندارید.بنابراین بهتر است با اطمینان کامل بگویید که از تمام توانایی هایتان برای انجام این کار استفاده خواهید کرد؛ همیشه متعهد به انجام کارها باشید و هرجا به مشکلی برخورد کردید راهکار جایگزین دیگری پیشنهاد دهید. اما هرگز نگویید که سعی خودم را می کنم؛ چراکه گفتن تنها این جمله به نظر می رسد که شما مثل بقیه، نمی خواهید سخت تلاش کنید.

جمله ممنوعه هشتم: این کار فقط یک دقیقه طول می کشد!

وقتی می گویید انجام یک کار، تنها فقط یک دقیقه طول می کشد، در واقع مهارت و دانش تان را ضعیف جلوه می دهید و دیگران فکر می کنند که شما در انجام کارهایتان همیشه عجول هستید.اگر واقعا می توانید وظیفه خود را در ۶۰ ثانیه انجام دهید، بهتر است بگویید انجام این کار خیلی زمان نمی برد اما خیلی واضح نگویید که تنها ۶۰ ثانیه زمان می برد.

جمله ممنوعه نهم: من از این کار متنفرم!

یکی از منفی ترین جملاتی که ممکن است در محیط کارمان بشنویم این است که همکارمان شکایت کند و بگوید چقدر از شغلش متنفر است؛ وقتی که از شغلتان شکایت می کنید، گفتن این جملات منفی، شما را فردی منفی گرا جلوه می دهد و حتی باعث می شود روحیه و انرژی گروه و همکارانتان هم پایین بیاید. اغلب مدیران و کارفرمایان خیلی سریع به افراد دارای انرژی منفی که باعث ناامیدی دیگران می شوند، واکنش نشان می دهند؛ آنها ساده ترین راهکار را انتخاب می کنند و کارمندان منفی گرای خود را با افراد مشتاق به کار و مثبت گرا جایگزین می کنند.

من نمی توانم

جمله ممنوعه دهم: همکارم خیلی تنبل و نالایق است

همیشه به یاد داشته باشید که هیچ دلیلی برای اظهار نظر درمورد همکاران تان وجود ندارد. اگر اظهارات شما کامل و دقیق باشد،همه از قبل آن را می دانند و نیازی به بازگو کردن آن نیست.اگر اظهارات شما نادرست باشد، قطعا بدگویی درباره همکارتان، شما را فردی بی کفایت جلوه می دهد.همیشه و در همه جا افراد ناشایست و بی ادب وجود دارند.اگر شما قدرت کمک به همکارانتان و یا اخراج آنها را ندارید با ناشایست جلوه دادن آنها چیزی را به دست نمی آورید و همه تصور می کنند شما می خواهید با این بدگویی ها فقط خودتان را بهتر نشان دهید. در واقع این شکل دشمنی شما با همکارانتان باعث می شود نظرات منفی که نسبت به آنها دارید، به خودتان بازگردد.

به نظر شما چه جملات منفی و مخرب دیگری در محیط کار وجود دارند که آسیب زا هستند؟ نظرات تان را برای ما در کامنت بنویسید.

بیشتر بخوانید:

۷ هنر رهبری در محیط کار را بشناسید

 چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفه‌ای ترک کنیم؟

چگونه با همکار بدبین و منفی رفتار کنیم؟

موسیقی خوب چه تاثیری روی عملکرد شما در محیط کار دارد؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!