10 تکنیک برای افزایش مهارت ارائه کردن در محیط کار

مهارت پرزنت کردن یا همان ارائه کردن، یکی از مهارت های ارتباط بین فردی محسوب می شود و می تواند نشان دهنده میزان هوش هیجانی شما هم باشد. توانایی سخنرانی و ارائه در جمع همانقدر که می تواند سخت و پراسترس باشد اما خبر خوب اینکه مثل باقی عناصر هوش هیجانی کاملا آموختنی و اکتسابی است. در این مقاله کاران از 7 روش و نکته برای افزایش مهارت ارائه و معرفی کردن گفتیم.

10 تکنیک برای افزایش مهارت ارائه کردن در محیط کار

چرا ارائه کردن یک مهارت مهم است؟

شما هرچقدر هم در کار و تحصیل تان کاربلد و متخصص باشید اما تا زمانی که مهارت ارائه کردن نداشته باشید، نمی توانید موفق شوید؛. چرا که این در واقع مهارت ها و ابزارهای ارتباطی هستند که کمک می کنند هدف و دستاوردتان را به دیگران نشان دهید؛ چه در محیط کار و چه در باقی زمینه های زندگی اجتماعی و شخصی تان اگر بدانید چطور می شود حق مطلب را ادا کنید و برای مخاطب توضیح بدهید که چه می خواهید و یا چه کاری انجام داده اید، نصف راه موفقیت و پیشرفت را طی کرده اید!

اگر برای ارائه مطلب مشکل دارید یا در محل کار و دانشگاه موقع سخنرانی کردن دستپاچه می شوید و تمرکز ندارید نگران نباشید؛ شما تنها نیستید و می توانید به کمک 7 تکنیک زیر یک ارائه اثربخش داشته باشید؛ بخشی از این روش ها به زبان بدن شما و بخشی هم به نکات فنی ارائه مطلب و یا گزارش مربوط می شود که در ادامه می خوانید:

1.سخنرانی کردن را تمرین کنید.

چه در زمانی که تنها هستید یا در جمع خودمانی دوستان و خانواده یک موضوع مشخص که فکر می کنید روی آن مسلط هستید را انتخاب کرده و درباره اش حرف بزنید. این کار باعث می شود اگر ترس و استرس سخنرانی در جمع داشته باشید، کم کم از بین برود.

نکته تمرین سخنرانی کردن این است که یاد می گیرید چطور از قبل نکات مربوط به ارائه را یادداشت کرده و درباره آن با تمرکز و بدون فراموشی صحبت کنید.

2.استرس و انرژی عصبی را به اشتیاق تبدیل کنید.

همیشه قبل از پرزنت کردن سعی کنید با  4 تکنیک کنترل سریع استرس  اول اضطراب و دستپاچگی را از خودتان دور کنید. حال با یک نوشیدنی انرژی زا ( البته اگر با طبع بدن تان سازگار است) و یا شنیدن موسیقی آرام مورد علاقه تان که همیشه برای شما انرژی بخش است، انرژی استرس را به اشتیاق و تمرکز تبدیل کنید. یادتان باشد تجربه نشان داده یک سخنرانی پرشور و نشاط همیشه خیلی بیشتر از یک سخنرانی شیوا و کلاسیک اثربخش است.

3.در ارائه خود تا جای ممکن بیشتر از تصاویر استفاده کنید.

اگر ارائه شما، نیاز به تهیه یک فایل پرزنتیشن مثل پاورپوینت دارد هیچ وقت از متن های طولانی استفاده نکنید که حوصله مخاطب را سر ببرد. متن های طولانی توجه مخاطب را از شما دور می کند و خسته کننده است. سعی کنید چند مدل پرزنتیشن خلاق را به عنوان الگو انتخاب کرده و روی آن برای ارائه های خود تمرین کنید.

 4.همیشه تکه کلام های طنز مربوط به خودتان را استفاده کنید.

حرفه ای ترین سخنرانان دنیا همیشه از چاشنی شوخ طبعی و طنز در کلام خود هنگام ارائه استفاده می کنند و تاثیر بیشتری روی مخاطبان می گذارند. همیشه سعی کنید در عین حال که پرشور و با انرژی هستید نکات طنز مخصوص خودتان که در دایره ادب و فضای جلسه هم هست، را به کار ببرید. با این کار اول خودتان آرامش بیشتری پیدا می کنید و دوم اینکه فضای خشک و جدی را از جلسه دور می کنید.

 

در تست هوش هیجانی کاران شرکت کنید

 

5.در ارائه از دیگران سوال بپرسید و مخاطبان را وارد تعامل کنید.

یک سخنران باهوش هیچ گاه در جمع متکلم وحده نیست و به تنهایی صحبت نمی کند. همیشه در ابتدا و یا انتهای سخنرانی نظر جمع را درباره موضوع ارائه بپرسید و به آنها گوش کنید.

6.ارتباط چشمی با همه مخاطبان را فراموش نکنید.

حتما عادت کنید در حین سخنرانی کردن به چشمان افراد جلسه حتی گذرا نگاه کنید. این کار باعث می شود آنها در هنگام ارائه شما چرت نزنند و هوشیار باشند.

7.همیشه زودتر از حضار به جلسه ارائه بروید.

با این کار بخش مهمی از اضطراب شما کم می شود و با فضای جلسه بیشتر سازگار می شوید. همین باعث می شود با آمادگی بیشتری سخنرانی را شروع کنید.

8.حتما قبل از شروع سخنرانی با حضار احوال پرسی کنید.

هیچ وقت به صورت مستقیم و بدون مقدمه وارد فضای ارائه نشوید. سلام و احوال پرسی با جمع باعث می شود دوست داشتنی تر به نظر برسید و دیگران در هنگام ارائه به شما و صحبت هایتان بیشتر گوش کنند.

9.لبخند بزنید و مکث های منظم را فراموش نکنید.

وقتی زبان بدن موفق ترین سخنرانان دنیا را مطالعه می کنیم می بینیم همیشه در اغلب بخش ها لبخند به لب دارند و هیچ وقت پشت سر هم صحبت نمی کنند. مکث های چند ثانیه ای به شما کمک می کند تمرکز بیشتری داشته باشید و خونسردتر باشید.

10.مدیریت زمان داشته باشید.

بهترین ارائه، از نظر مخاطب یک معرفی کامل اما در عین حال کوتاه و خلاصه است. ارائه های طولانی حوصله سر بر هستند و تاثیری روی حضار ندارند. همیشه سعی کنید در سخنرانی های خود مراقب گذر زمان باشید تا مخاطب خسته نشود.

به نظر شما چه نکات و تکنیک های دیگری برای توسعه مهارت ارائه کردن وجود دارد؟ از تجربه تان بگویید.

منبع: wordstream

بیشتر بخوانید:

10 مهارت ارتباطی رهبری برای پیشرفت شغلی

9 مهارت ارتباطی در محیط کار که باید بشناسید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!