با شغل متصدی بانک (بانکدار) آشنا شوید

استخدام متصدی امور بانکی یا همان استخدام بانکدار یکی از پرطرفدارترین شغل های بازار کار بانک هاست. در این مقاله کاران می خواهیم با شرح وظایف و آگهی های استخدامی متصدی بانک یا همان شغل بانکدار آشنا شویم.

با شغل متصدی بانک (بانکدار) آشنا شوید

 ممکن است تصور کنید هر یک از کارمندان بانک، متصدی بانکی هستند، اما طبق تعریف، در واقع مسئول متصدی بانک یا تحویلدار بانک، فردی است که در پشت باجه های بانک، وظیفه دریافت و پرداخت وجوه نقد و یا پول را بر عهده دارد. دریافت و پرداخت پول شامل دریافت و پرداخت انواع چک، انجام امور حساب پس انداز، فیش پرداختی مانند حواله‌های شهرستان‌ها و سفته و پیگیری امور صدور دسته چک و چک رمز دار باز و بسته کردن حساب بانکی … می شود.

علاوه بر وظایف بالا، نگهداری اسناد مالی و سایر اسناد نقد کردنی در معاملات متنوع یک موسسه از دیگر فعالیت های مهم یک تحویلدار یا متصدی بانکی است. در واقع متصدی امور بانکی تمام وظایف ارائه خدمات مالی و اعتباری به مشتریان بانک را به عهده دارد.برای آشنایی با شرح شغل و وظایف یک متصدی بانک با ما در این مقاله کاران همراه باشید.

از آخرین اخبار استخدامی بانک ها و دستگاه های دولتی مطلع شوید

 

وضعیت استخدام و بازار کار تحویل دار بانک (متصدی بانک):

افرادی که می‌خواهند در شغل متصدی بانک به عنوان بانکدار استخدام شوند باید با داشتن مدارک دانشگاهی مورد نیاز هر بانک، در آزمون استخدامی سالیانه بانک شرکت کرده و پس از پذیرش در آزمون، در مصاحبه‌ها و گزینش‌های مربوطه قبول شوند. ناگفته پیداست که مراحل استخدام تمام متصدیان بانک مانند باقی سازمان ها، پیچیده و طولانی است و نیاز به صبر و حوصله متقاضیان استخدام در این شغل را دارد.

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

برای ورود به شغل متصدی بانکی، اغلب متقاضیان باید مدرک کاردانی و یا بالاتر را در رشته های حسابداری، حقوق یا کامپیوتر و یا برخی دیگر از رشته های مهندسی داشته باشند. با این حال تمام پذیرفته شدگان آزمون ورودی و مصاحبه های استخدامی بانک ها، باید به مدت حداقل سه ماه، دوره های آموزشی بانک مربوطه را سپری کنند. ساعات کار بانک‌ها عموما از ساعت ۸ صبح شروع می‌‌شود و اغلب تا ساعت ۱۶ ادامه می‌یابد. با این حال در برخی از بانک‌ها ساعات کار متغیری از زمان ذکر شده نیز وجود دارد.

 

حقوق و دستمزد ماهیانه یک بانکدار چقدر است؟

 

۸ وظیفه یک تحویل دار بانک (متصدی بانک)

 یک متصدی بانک وظایف زیر را بر عهده دارد:

  1. ارائه اطلاعات درباره نحوه افتتاح انواع حساب‌ها و مزایای هر یک از آن‌ها به مشتریان
  2. افتتاح حساب و صدور کارت بانکی و ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه طبق مقررات
  3. تحویل فرم‌های درخواستی به مشتریان و ارائه توضیحات لازم
  4. کنترل مدارک مشتریان و برابر اصل کردن مدارک شناسنایی همچون شناسنامه و کارت ملی
  5. انجام امور مربوط به مفقودی کارت مشتریان همچون اخذ تعهد کتبی و مطابقت صحت امضاء با سوابق مربوطه
  6. انجام امور مربوط به ابطال سپرده‌ها و کنترل موارد مربوطه
  7. انجام امور مربوط به صدور دسته چک و پرداخت چک و پرداخت قبوض و...
  8. ارائه برگ سپرده و سندهای صادر شده به مسئول شعبه و بایگانی اسناد

 

متصدی بانکی

مهارت­ ها و دوره ­های آموزشی مورد نیاز برای استخدام تحویل دار بانک (متصدی بانک):

همان طور که اشاره کردیم رشته‌های تحصیلی و دانشگاهی که بانک‌ها در نظر دارند در آگهی‌های استخدامی و یا حتی برای متقاضیان شرکت در آزمون های استخدامی مشخص است. این افراد باید در آزمون‌ها و گزینش‌های مربوطه نمره قبولی کسب کنند تا بتوانند به عنوان متصدی بانک استخدام شوند. با این حال برخی از رشته‌های دانشگاهی که مرتبط با امور بانک و تصدی بانکی است شامل موارد زیر می شود:

  • مدیریت امور بانکی
  • بانکداری اسلامی
  • کارشناس مالی و بانکداری اسلامی
  • کارشناس امور بانکی

تیپ شخصیتی شغل بانکدار

مطابق تست های شخصیت شناسی بهترین تیپ شخصیتی برای شغل بانکدار ENTJ و ESTJ است؛ یک شخصیت منظم و پیگیر که توانایی زیادی برای کار با اعداد و ارقام را دارد. این 2 تیپ شخصیتی در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانمندند. آنها همچنین علاقه مند به سبک کاری سازمان یافته هستند.اگر می خواهید بدانید چقدر تیپ شخصیتی شما برای شغل بانکدار مناسب است در تست شخصیت شناسی MBTI کاران شرکت کنید.

تست MBTI

یک تحویل دار بانک باید این مهارت­ ها را نیز داشته باشد:

  •  توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • توانایی انجام کارها به صورت تیمی
  • آشنایی با انواع نرم افزارهای مایکروسافت آفیس
  • پیگیری درخواست های مشتری
  • آشنایی با مفاهیم حوزه بانکی
  • آشنایی با امور مالی
  • تسلط کافی بر امور و کار با سیستم های بانکی
  • آشنایی با اصول مشتری مداری

شخصیت شناسی متصدی بانک

افرادی که می‌خواهند در بانک‌ها استخدام شوند باید از حضور در محیط‌های پر رفت و آمد و شلوغ خسته نشوند. همان طور که اشاره کردیم، توانایی برقراری ارتباط درست با مشتریان و قدرت و دقت در محاسبات، شاید مهم ترین ویژگی های شخصیتی یک کارمند متصدی بانک باشد. به دلیل بالا بودن حجم مراجعه کنندگان و مشتریان در طی روز در یک بانک، یک متصدی یا تحویلدار بانکی باید همیشه صبور و آرام باشد تا بتواند حین کار، تمرکز کافی داشته باشد. مسئولیت پذیری و توانایی کار در زمان طولانی دو ویژگی شخصیتی دیگری است که یک کارشناس متصدی بانک برای استخدام در این سمت باید از آن برخوردار باشد.در ادامه این مقاله کاران با مشکلات شغل متصدی بانک آشنا می شوید.

اگر دنبال کار میگردی یا میخوای موقعیت بهتری پیدا کنی در عرض چند دقیقه رزومه ات رو بساز

۴ چالش پیش روی یک متصدی بانک (تحویل دار بانک)

استخدام در سازمان های بزرگ همچون بانک ها، همیشه علاوه بر محاسنی که دارد با چالش های ویژه ای هم همراه است. اما افرادی که به شغل متصدی بانک علاقه مند هستند با گذشت زمان و کسب تجربیات جدید می‌تواند بر این مشکلات غلبه کنند. در ادامه با برخی از این چالش‌ها و مشکلات آشنا می‌شویم:

۱. سر و کار داشن مدام با اعداد و احتمال اشتباه در ثبت اعداد: بزرگترین مشکلی که می تواند پیش روی یک متصدی بانک قرار بگیرد، اشتباه در محاسبات اعداد و بروز خطاست که این موضوع به دلیل مواجهه زیاد با اعداد و ارقام است. متصدیان بانک ها همیشه تلاش می کنند مدت زمان کافی و درستی را به محاسبات کاری خود اختصاص دهند تا بروز چنین اشتباهات خطرناک مالی را به کمترین حد برسانند.

۲. نشستن های طولانی مدت و احتمال بروز دردهای مفصلی: هشت ساعت مداوم نشستن پشت میزهای تصدی بانک، مانند بسیاری از مشاغل باعث می شود که کارمندان با دردهای مفصلی روبه رو شوند. این موضوع به ویژه در زمان های اوج کار بانکی مانند روزهای منتهی به تعطیلات و مناسبت ها بسیار بیشتر است.

۳. تعداد بالای مراجعین در طول روز و چالش برخورد صبورانه با افراد: ازدحام مراجعه کنندگان به بانک ها ممکن است در تمام ساعات روز رخ بدهد؛ مشتری مداری و حساسیت کاری در رفتار با مراجعه کنندگان ایجاب می کند که متصدیان بانک ها در عین حفظ آرامش، روی ارائه خدمات بانکی متمرکز باشند.

۴. یکنواختی در کار: استمرارکار با اعداد و ارقام و انجام کارهای تکراری یکی از چالش های کار بانکداری است؛ به همین دلیل بسیاری از بانک ها، به صورت دوره ای و بعد از مدتی کارمندان خود را میان شعب مختلف با مناصب گوناگون جابه جا می کنند.

بیشتر بخوانید:

با آزمون های شخصیت شناسی کاران، خودتان را بهتر بشناسید

بایدها و نبایدهای یک رزومه شغلی برای استخدام موفق

ویدئو رزومه بسازید و یک قدم جلوتر از بقیه باشید

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!