۱۶ تمرین برای افزایش عزت نفس در محل کار

تمرین‌های افزایش عزت نفس در محیط کار می‌تواند با درک بهتر توانایی و ویژگی‌های شما، احساس اطمینان از شایستگی تان برای انجام کارها را بیشتر کند. در این مقاله کاران از تمرین‌هایی گفتیم که برای یادآوری توانمندی‌های شما و ایجاد حس بهتر در محیط کار هستند.

۱۶ تمرین برای افزایش عزت نفس در محل کار

چرا عزت نفس در محیط کار مهم است؟

داشتن عزت نفس در محیط کار می‌تواند تاثیرات مثبتی بر عملکرد شما داشته باشد. عزت نفس به شما نشان می‌دهد که روی توانایی خود برای مدیریت مسئولیت‌ها یا رسیدن به اهداف اطمینان داشته باشید. در نتیجه، اغلب کارفرمایان هم هنگام تصمیم‌گیری‌‌ برای استخدام، به‌دنبال افراد مطمئن هستند. اعتمادبه‌نفس در محیط کار می‌تواند مزیت های زیر را هم برایتان داشته باشد:

  • بهبود تعامل در محل کار
  • کمک به برقراری ارتباط موثر
  • تاثیر بیشتر روی همکاران
  • تصمیم‌گیری سریع و راحت‌
  • کاهش اضطراب و استرس

 

همین حالا در تست سنجش عزت نفس کاران شرکت کنید و خودتان را بهتر بشناسید

 

به عنوان مثال، عزت نفس برای کسی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا شروع یک شغل جدید است، اهمیت زیادی دارد. افرادی که در محل کار احساس اضطراب یا استرس می‌کنند نیز ممکن است از این تمرین‌ها کمک بگیرند. از طرف دیگر تقویت عزت نفس در ایجاد اعتماد همکاران و جلب احترام آنها می تواند کمک کند و بهبود این ویژگی باعث پیشرفت در نقش‌‌های مدیریتی می‌شود. از تمرین‌‌های زیر برای کمک به افزایش حس عزت نفس در امور شخصی و حرفه‌ای خود استفاده کنید:

بیشتر لبخند بزنید

لبخند به شما کمک می‌کند تا احساس راحتی کنید و حس بهتری داشته باشید، حتی اگر اضطراب دارید. لبخند همچنین به عنوان مثالی مثبت از زبان بدن عمل می‌کند و دیگران را به تعامل با شما تشویق می‌کند. لبخند حین ارائه یا صحبت به مخاطبان کمک می‌کند تا شما را فردی باعزت نفس بدانند و به آنچه می‌گویید، اعتماد کنند.

ظاهر مطمئن داشته باشید

احساس عزت نفس در مورد ظاهر می‌تواند عزت نفس در جنبه‌‌های دیگر زندگی‌ را هم تقویت کند. به عنوان مثال پوشیدن لباسی که باعث می‌شود احساس راحتی و قدرت کنید، می‌تواند به آرامش شما در یک مصاحبه شغلی و یا در محیط کار کمک کند. مراقبت همیشگی از سلامتی و ظاهرتان به شما کمک می‌کنند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

یک دفترچه تعریف و تمجید داشته باشید

روز را با نوشتن چند تعریف از خود آغاز کنید. این تمجیدها می‌توانند هم بر ویژگی‌ها و مهارت‌‌های حرفه‌ای و هم بر ویژگی‌‌های شخصی شما تمرکز کنند. به عنوان مثال ممکن است از تمایل خود برای کمک به دیگران در محل کار یا مهارت‌‌های کاری خود قدردانی کنید. این روش به شما اجازه می‌دهد که به جای عدم عزت نفس، بر جنبه‌‌های مثبت تمرکز کنید. مستند‌کردن این تعریف و تمجیدها در یک دفترچه باعث می‌شود به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید.

موفقیت خود را جشن بگیرید

تمرکز بر رویدادهای مثبت زندگی به شما در حفظ عزت نفس کمک می‌کند. مثلا اگر کار جدیدی را شروع می‌کنید یا وقتی به هدف می‌رسید، به خودتان پاداش دهید. شناخت این موفقیت‌ها کمک می‌کند تا به توانایی‌‌های خود را بشناسید و به شما برای رسیدن به دستاوردهای آینده انگیزه می‌دهد.

به مهارت‌‌های خود فکر کنید

برای تمرکز بر ویژگی‌‌های مثبت، فهرستی از مهارت‌هایی که دارید تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از اعضای خانواده، دوستان یا همکاران خود کمک بگیرید. توجه به این مهارت‌ها به شما یادآوری ‌می‌کند که چه چیزی شما را به یک فرد با استعداد تبدیل می‌کند. هنگامی که این مهارت‌ها را شناسایی کردید، می‌توانید روی استفاده از آن‌ها در محل کار تمرکز کنید و نقاط قوت خود را نشان دهید.

به دستاوردهای گذشته خود فکر کنید

فهرستی از برترین دستاوردهای خود در گذشته تهیه کنید تا موفقیت‌‌های خود را به یاد داشته باشید. این دستاوردها می‌توانند شخصی یا حرفه‌ای باشند. دستاوردهایی که نتایج بزرگی داشته‌اند را بنویسید. وقتی به این موفقیت‌‌ها فکر می‌کنید، می‌توانید به مهارت‌ها و توانایی‌‌های خود اعتماد کنید و از این عزت نفس برای ایجاد انگیزه بیشتر استفاده کنید.

به دوستان خود اعتماد کنید

زمانی که احساس عزت نفس پایینی دارید، کسی را پیدا کنید که بتوانید از او کمک بگیرید. از یک دوست یا همکار مورد اعتماد بخواهید برای افزایش اعتماد به‌ نفس شما کمک کند. این دوستان ممکن است توصیه‌‌های مفید یا کلمات انگیزشی به شما بگویند. داشتن این شبکه حمایتی به عنوان یک ابزار موثر برای مدیریت استرس و احساس عزت نفس عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که حمایت آنها را جبران کنید.

افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید

با جایگزین کردن افکار منفی با مثبت‌نگری، منتقد درونی خود را به چالش بکشید. تفکر مثبت می‌تواند  احساس نا امنی را خنثی کند. برای ایجاد تفکر مثبت، با خودتان مانند یک دوست صحبت کنید. از صحبت‌ها و کلمات تشویق‌کننده و حمایت‌کننده استفاده کنید. این عبارت‌ها را به خود بگویید و ویژگی‌‌های مثبت خود را برجسته کنید.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن به شما اجازه می‌دهد افکار خود را کنترل کنید و از همین راه در ایجاد عزت نفس موثر است. یاد بگیرید که چگونه افکار خود را بدون قضاوت، از طریق تمرین ذهنی مرور کنید. خودتان را در حال انجام کارهای مفید و هنگام دستیابی به موفقیت تجسم کنید. این تمرین ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند تا افکار خود را در لحظه اصلاح کنید و سلامت روانی خود را بهبود ببخشید.

نظرات خود را به دیگران بگوئید

نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و صراحت و عزت نفس را تمرین کنید. مثلا می‌توانید در یک جلسه کاری، ایده‌‌های خود را در مورد یک پروژه توضیح دهید. اگر هنوز هم در مقابل دیگران احساس اضطراب می‌کنید، می‌توانید افکار خود را به طور خصوصی با مدیر خود به اشتراک بگذارید. هرچه بیشتر این عادت‌ها را تمرین کنید، احساس راحتی بیشتری در طول زمان خواهید داشت.

به نیازهای بدن خود گوش دهید

حفظ سلامت جسمی به شما کمک می‌کند تا عزت نفس بیشتری داشته باشید. احساس خوب، اغلب در حالات روحی، رفتارها و ظاهر شما نشان داده می‌شود. عادات غذایی و ورزشی سالم نیز می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند و به شما اجازه می‌دهند تا با اطمینان بیشتری مسئولیت‌‌های خود را انجام دهید.

ژست قدرت بگیرید

همان طور که گفته شد، زبان بدنی مثبت می‌تواند بر چگونگی درک شما از خودتان تاثیر بگذارد. استفاده از یک ژست قدرت به احساس بهتر و عزت نفس شما هنگام اضطراب یا ناراحتی کمک می‌کند. یک ژست قدرت معمولی شامل ایستادن با پاهای جدا از هم و دست‌‌های روی کمر است. مثلا ممکن است قبل از ورود به یک مصاحبه شغلی یا ارائه در محل کار از این تکنیک استفاده کنید.

اهداف قابل دستیابی برای خود تعیین کنید

در زندگی شخصی و حرفه‌ای، اهداف مشخصی را برای خود تعیین کنید. این عبارت شامل اهداف معین، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان‌دار است. تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی به شما کمک می‌کند احساس موفقیت بیشتری داشته باشید. ضمن اینکه دستیابی به این اهداف، باعث تشویق و انگیزه برای تعیین اهداف بزرگ‌تر می‌شود.

برای خودتان یک الگو بسازید

فردی که به او احترام می‌گذارید، هنگام کار چگونه مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهد؟ یک شخصیت فرضی ایجاد کنید که ترکیبی از ویژگی‌‌های همکاران موفق و شخصیت مورد تحسین شما را با هم داشته باشد. با الگو قراردادن شخصیتی که علاوه بر مهارت‌های فنی، حس عزت نفس قوی هم دارد، می‌توانید درک بهتری نسبت به خود پیدا کنیدد

از عزت نفس یک تصویر بسازید

مجموعه‌ای از عکس‌ها که عزت نفس را به شما یادآوری می‌کنند، گردآوری کنید و آن را در جایی قرار دهید که هر روز ببینید. این عکس‌ها یک یادآور بصری از ارزش‌هایی هستند که به شما انگیزه می‌دهد. هنگام کنار هم قرار دادن عکس‌‌ها، تصاویری را در نظر بگیرید که ویژگی‌‌های مثبت شما را نشان می‌دهند. هر بار که به این تصاویر نگاه می‌کنید، به این فکر می‌کنید که چه چیزی شما را عالی یا منحصر به فرد می‌کند.

به موسیقی گوش دهید

گوش‌دادن به موسیقی با انرژی بالا می‌تواند در زمانی که به افزایش عزت نفس نیاز دارید، به شما کمک کند. موسیقی که به شما انگیزه می‌دهد، ممکن است بسته به علایق شما متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، موسیقی می‌تواند به افزایش سطح هیجان در برخی افراد کمک کند یا باعث شود آن‌ها احساس قدرت کنند. همچنین ممکن است موسیقی شما را وادار ‌کند برای از بین بردن انرژی منفی خود برقصید.

بیشتر بخوانید:

هوش هیجانی چه تاثیری بر موفقیت شغلی شما دارد؟

4 روش سریع برای کنترل استرس

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!