چطور برای پیشرفت شغلی در سال جدید هدف گذاری کنیم

داشتن اهداف شغلی مقدمه ای برای پیشرفت شغلی است. اما چگونه هدف گذاری شغلی کنیم تا موفق شویم؟ در این مقاله کاران به نقل از سایت های indeed و Forbes پیشرفت شغلی از جدید راهکارهای توسعه شغلی و نمونه اهداف شغلی در سال جدید گفته ایم.

چطور برای پیشرفت شغلی در سال جدید هدف گذاری کنیم

چرا برای پیشرفت کاری باید هدف تعیین کنیم؟

اگر بتوانیم هدف های بلندپروازانه اما منطبق بر واقعیت تعیین کنیم، مسیر پیشرفت شغلی ما مشخص می شود. وقتی چند هدف کوتاه مدت و بلند مدت را درنظر می گیریم، متوجه می شویم برای توسعه و پیشرفت کاری باید چه مهارت هایی یاد بگیریم؛ همین کار، پیشرفت ما را دست یافتنی تر می کند و خود به خود در بلندمدت باعث رضایت شغلی بیشتر می شود.

چطور و با چه راهکارهایی برای ارتقا شغلی هدف گذاری کنیم؟

1.با اهداف کوتاه مدت چندماهه شروع کنید.

با خودتان بررسی کنید که در شغل تان چه جایگاهی مطلوب شماست؟ فهرستی از نقاط قوت فعلی تان بنویسید و بعد ببینید چه توانایی هایی لازم است کسب کنید. برای روشن شدن ماجرا یک مثال می زنیم؛ مثلا اگر یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستید و می خواهید چند سطح بالاتر تبدیل به یک مدیر دیجیتال مارکتینگ شوید، باید تعیین کنید به چه مهارت های کلیدی نیاز دارید؛ با مطالعه و تحقیق و البته گفتگو با مدیران این حوزه در شبکه های اجتماعی و حتی وبینارهای آموزشی این حوزه متوجه شوید باید چه دوره هایی را بگذرانید. چند هدف کوتاه مدت آموزشی طی 3 تا 6 ماه برای خودتان مشخص کنید.

2.هدف تان باید SMART باشد.

هر هدفی که تعیین می کنید برای ارزشمند بودن باید 5 ویژگی مشخص داشته باشد. روش SMART (اسمارت) مخفف واژه‌های specific (مشخص)، measurable (قابل اندازه‌گیری)، Attainable(دست یافتنی)، realistic (واقع بینانه و مرتبط) و timeline (قابل زمان بندی) است؛ یعنی هر هدفی که دارید باید کاملا مشخص، قابل اندازه گیری و معیار بندی، دست یافتنی و واقع بینانه و ازهمه مهم تر قابل زمان بندی برای محقق شدن باشد. این روش و چارچوب به شما کمک می‌کند تا آگاهانه یک هدف را مشخص کنید و برای رسیدن به آن قدم های کوچک بردارید.

پیشرفت شغلی برنامه ریزی شغلی

3.درباره شرکت و بخش های مختلف آن بیشتر بدانید و تحقیق کنید.

اگر تا به امروز فقط سرتان درلاک خودتان بوده وقتش رسیده که در سال جدید بیشتر درباره محیط کارتان و بخش های مختلف آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. سعی کنید با تیم های دیگری در شرکت ارتباط و تعامل برقرار کنید و با وظایف و فرایندهایشان بیشتر آشنا شوید. دانستن اهداف و چگونگی کار آنها به شما کمک می کند هوشمندانه تر کار کنید و بدانید چطور می شود کارها را تنها در راستای اهداف و ارزش های شرکت انجام داد.در همین زمینه 9 مهارت ارتباطی در محیط کار را بشناسید.

4.هرچند وقت یک بار باید نتیجه کارتان را ارزیابی کنید.

هر ماه به موازات اهداف کوتاهی که تعیین کردید بازخوردها را درباره خودتان بررسی کنید تا بدانید چه چیزی باید بهبود پیدا کند. این ارزیابی خودتان به شما می گوید کجای راه را اشتباه رفته اید و چقدر نتیجه ای که حاصل شده در جهت اهداف تان بوده است. روش های بازخورد گرفتن ساده است؛ از همکاران و رئیس تان درباره کیفیت کارتان بپرسید؛ این روش به آنها هم نشان می دهد شما مدام دنبال بهبود و تغییرات مثبت هستید. خودتان هم می توانید بررسی کنید ببینید چقدر مهارت هایی که یاد گرفتید برای بهبود سطح کاری تان موثر بوده یا نه.

5.در یک دوره آموزش مدیریت و رهبری شرکت کنید.

دوره های آموزشی رهبری در محیط کار به شما کمک می کند تا شیوه ها و مهارت های جدید توسعه در حرفه تان را یاد بگیرید؛ مخصوصا اگر دنبال ارتقا شغلی هستید و می خواهید در همان تخصص خودتان تبدیل به یک مدیر موفق شوید. خیلی از موسسات خصوصی و مراکز آموزش عالی در حال حاضر دوره های کوتاه مدت رهبری را به صورت حضوری و آنلاین برگزار می کنند.

6.راه های مدیریت زمان را یاد بگیرید.

تکنیک های مدیریت زمان مثل "اصل گرایی" به شما کمک می کند در طی روز وقت بیشتری برای رسیدن به برنامه های مهم تان داشته باشید و کمتر وقت تلف کنید. با روش های مدیریت زمان، به خوبی می توانیم کارها را  اولویت بندی کنیم. در همین زمینه 8 روش برای از بین بردن حواس پرتی در محیط کار حتما به شما کمک می کند.

هدف گذاری شغلی پیشرفت و ارتقا شغلی

7.روی هوش هیجانی تان کار کنید.

تکنیک های تقویت هوش هیجانی به شما کمک می کند در ارتباط با همکاران و مدیران، رفتار و عکس العمل های هوشمندانه تری داشته باشید و احساسات خودتان و دیگران را بهتر درک کنید. با هوش هیجانی بالاتر شما در ارتباط با مشتریان و جلب رضایت آنها هم موفق تر می شوید. وقتی هوش هیجانی تان را افزایش می دهید، میزان خودآگاهی تان هم بیشتر می شود و به همین خاطر رفتارتان را بهتر مدیریت می کنید. در نتیجه تصمیم های بهتری هم می گیرید.

8.مهارت های شنیداری تان را تقویت کنید.

تمرین کنید آگاهانه و دقیق به حرف های دیگران گوش کنید. خوب گوش کردن یکی از تکنیک های افزایش تمرکز هم به حساب می آید.حتی می توانید در حین صحبت کردن به زبان بدن آنها هم دقت کنید تا بهتر متوجه منظورشان بشوید. این روش حتی در ارتباط با مشتریان شغل تان هم خیلی خوب جواب می دهد. وقتی با دقت به حرف ها و نیازهایشان گوش می دهید در نهایت عملکرد بهتری خواهید داشت.

به نظر شما چه راهکارهای دیگری برای هدف گذاری و پیشرفت کاری وجود دارد؟ از تجربه تان بگویید.

بیشتر بخوانید:

اگر از شغل مان ناراضی هستیم چه کنیم؟

7 اصل مهم برای اینکه هوشمندانه در شغل مان شبکه سازی کنیم

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!