افزایش ۳۰ هزار نفری تعداد بیکاران در سال 97

30 هزار نفر به تعداد بیکاران در سال 1397 اضافه شد

افزایش ۳۰ هزار نفری تعداد بیکاران در سال 97

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر گفت: افزایش۳۰ هزار نفری تعداد بیکاران نشان دهنده این موضوع است که دولت از هدف گذاری برای ایجاد شغل عقب مانده است و حتی با ایجاد ۶۰۹ هزار شغل هنوز با هدف اصلی فاصله داریم.

ایجاد یک میلیون شغل در سال برنامه‌ریزی دولت برای سال جاری بود اما به گفته‌ی وزیر کار تا کنون ۶۰۹ هزار شغل ایجاد شده است. با وجود اینکه در بخش خدمات با افزایش نیروی کار مواجه بودیم، در صنعت کارخانه‌ای ریزش نیروی کار داشتیم.

موضوع هدف گذاری ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال جاری، برای نخستین بار در نشست خبری ۱۹ دیماه سال ۹۶ رسانه‌ای شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود با خبرنگاران از تجهیز ۳۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل برای سال ۹۷ خبر داد.

مشاغلی که به گفته نوبخت با اجرای برنامه‌های سیاست‌های فعال بازار کار، طرح‌های اشتغال زایی خرد، اشتغال حمایتی، طرح‌های بخش کشاورزی، صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی اشتغال‌زا، تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی، حمل و نقل درون شهری، حمل و نقل برون شهری، مسکن و حوزه گردشگری پیش‌بینی شده بود.

اما مطابق آمار در یکساله منتهی به پاییز ۹۷ حدود ۶۰۹ هزار نفرشغل ایجاد شده است. تمام اهداف برنامه‌های اشتغالی وزارت کار در جهت کاهش نرخ بیکاری بوده است اما بر خلاف برنامه‌ریزی، اکنون شاهد افزایش ۳۰ هزار نفری تعداد بیکاران هستیم.

در همین رابطه عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره برنامه‌های اشتغالی گفت: در بخش اشتغال آنچه که هدف‌گذاری کردیم، بیش از یک میلیون شغل است، ولی برنامه‌هایی که اکنون وزارت کار دنبال می‌کند، بخشی از آن را می‌توانیم پوشش دهیم به شرط آنکه هماهنگی بین‌ دستگاه‌ها وجود داشته باشد و منابع پیش‌بینی و مصوب شده متفاوت از سال‌های قبل در اختیار ما قرار بگیرد.

نرخ بیکاری

افزایش ۳۰ هزار نفری تعداد بیکاران

وی درباره نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: نرخ بیکاری متأثر از مشارکت است. وقتی نرخ مشارکت بالا و پایین شود عدد نرخ بیکاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. لذا پیشنهاد می‌کنم به تنهایی نرخ بیکاری را ملاک قرار ندهیم. با این حال میزان بیکاران ما اندکی اضافه شده است و بر اساس داده‌های مرکز آمار ۳۰هزار نفر بیشتر شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار گفت: بر اساس داده‌های مرکز آمار در یکساله منتهی به پاییز ۹۷، ۶۰۹ هزار نفر شغل ایجاد شده است. ولی نکته‌ای که وجود دارد و مورد نقد هم قرار می‌گیرد این است که بخش قابل توجهی از این رقم اشتغال در کسب و کارهای خرد و در حد قابل توجهی اشتغال‌های غیررسمی است.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!