همه چیز درباره استخدام کارشناس شبکه و مصاحبه شغلی آن

استخدام کارشناس شبکه در شرکت ها و سازمان ها همیشه تقاضای زیادی دارد. اگر درباره شغل مهندس شبکه و وظایف کاری اش بپرسید قطعا عده زیادی ممکن است به شما بگویند کار یک مهندس شبکه، تنها کنترل اتصال کامپیوترها به شبکه و اینترنت است. در حالی که مهندس شبکه، طیف گسترده ای از وظایف را در ارتباط با سیستم‌های رایانه ای دارند ؛ در واقع یک مهندس شبکه مسئول نگهداری سیستم‌های پیچیده‌ای است که این سیستم‌ها بستر فعالیت دیگر کارمندان یک شرکت هستند.

همه چیز درباره استخدام کارشناس شبکه و مصاحبه شغلی آن

یک مهندس شبکه، اتصالات قابل اعتمادی را میان فناوری‌ها ایجاد می کند. کارشناس شبکه قلب زیرساخت اطلاعات یک مجموعه را مدیریت و هدایت می‌‌کند. شغل کارشناس شبکه نیاز به درک عمیق‎تری از اپلیکیشن ‎ها و داده‎ های موجود در سراسر شبکه دارد. به ‌دلیل وجود فناوری‎های جدیدتری مثل مجازی‌ سازی، مدیریت سرورها و ذخیره ‌سازی داده به ‌صورت محلی و مجتمع در حال منسوخ شدن هستند، به همین دلیل یک کارشناس شبکه باید مدام دانش خود را به روز نگه دارد. شبکه‌ها، هسته مرکزی پیوند فناوری است. در واقع یک مهندس شبکه باید با درک درست دانش روز، بتواند یکپارچگی میان این فناوری‎ها را فراهم کند.برای آشنایی با شرح وظایف و مهارت های مهندس شبکه این مقاله را بخوانید.

 

۴ ویژگی و وظیفه مهم یک کارشناس شبکه

اگر به عنوان یک کارفرما یا مدیر می‌خواهید یک مهندس شبکه استخدام کنید ، به دلیل تخصصی بودن حرفه این افراد باید علاوه بر سایت‌های کاریابی، در فروم‌های مربوط به متخصصان شبکه و رایانه‌ای آنها را پیدا کنید. اما پیش از استخدام یک کارشناس یا مهندس شبکه باید ابتدا درک درستی از ویژگی‌ها و شرح وظایف وی داشته باشید. سپس در زمان استخدام این موارد را مدنظر قرار دهید. کارشناسان شبکه اغلب فارغ التحصیلان مهندسی کامپیوتر یا فناوری اطلاعات هستند که در گرایش فنی خود شاخه سخت افزار و شبکه را انتخاب کرده‌اند. گرچه بسیاری از افرادی که شغل کارشناسی شبکه را انتخاب می‌‌کنند ممکن است دانش آکادمیکی در این رابطه نداشته باشند؛ یا فقط دوره‌های آموزشگاهی آن را گذرانده باشند؛ عده‌ای از بهترین مهندسان شبکه هم به صورت تجربه و مطالعه شخصی با این شغل و مهارت‌های آن آشنا می‌ شوند.

در ادامه این مقاله کاران با برخی از ویژگی‌های اساسی یک مهندس شبکه آشنا می‌شوید.

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

آموزش جامع شبکه مایکروسافت و سیسکو

۱.تسلط بر سخت افزار رایانه‌ها و شبکه

اولین ویژگی مهندس شبکه، آشنایی کافی با مسائل فنی رایانه‌ها و انواع شبکه‌های پسیو و اکتیو است. یک مهندس شبکه برای استخدام در موقعیت‌های شغلی موردنظر باید تجارب و مهارت‌های لازم برای کار کردن با این سیستم‌ها را داشته باشد. مدارک و دوره‌هایی که کارشناس شبکه باید به صورت کامل گذرانده باشد، شامل NETWORK+، MCSA، CCNA،RELAY AGENT و VMWARE است. گرچه با توجه به سطوح فرد برای استخدام میزان آشنایی با این دوره‌ها متفاوت است.

 علاوه بر این کارشناسان شبکه باید به انواع توپولوژی‌های شبکه، مزایا و معایب آنها، انواع رسانه‌های انتقال دیتا، پیاده سازی دامین در شبکه، کانفیگ انواع روتر و مودم‌ها ( سیسکو ، میکروتیک )، IP دهی، فایر وال‌ها، مسلط بوده و با پروتکل‌های مختلف شبکه آشنایی داشته باشد.

مهندسان شبکه اغلب قادر به پشتیبانی، عیب یابی و نظارت بر عملکرد سیستم‌های رایانه‌ای هستند. اغلب در هنگام بروز مشکلات فنی به ویژه در قطعی تماس شبکه‌ها، یک مهندس شبکه وظیفه شناسایی و رفع نقص به وجود آمده در سیستم‌ها را برعهده دارد.

۲.درک و به کارگیری فناوری‌های جدید

یک کارشناس شبکه باید توانایی به کارگیری فناوری‌های جدید و شخصی سازی و رفع مشکلات کاربران را داشته باشند. از اصلی‌ترین مهارت‌های کارشناس شبکه می‌‌توان به انتقال دیتا از شبکه‌ای به شبکه دیگر اشاره کرد. در اصل این کارشناسان شبکه هستند که وضعیت دفاعی امنیتی یک شرکت را ارزیابی و برای آن چاره‌اندیشی می‌کنند. کارشناس شبکه باید قادر به درک اولویتهای کاری، جریانهای ترافیک دیتا و سایر سیاست‌گذاریها برای بهینه‌سازی نقل و انتقال داده باشند.

۳. سخت کوشی و حل مسئله:

یکی از ویژگی‌های اصلی هرکارشناس شبکه، تلاش و سخت کوشی است. به دلیل سرعت بسیار بالای تغییرات تکنولوژی، اغلب در حین کار مشکلاتی به وجود می‌‌آید که نیازمند جستجو و تلاش مضاعف برای حل مساله است. یک کارشناس شبکه باید بتواند هر زمان با فراگیری دانش جدید، این مسائل را حل کند. به همین دلیل یک کارشناس شبکه باید اطلاعات خود را به روز نگه دارد و از روحیه حل مسئله برخوردار باشد. توانایی تحلیل مسائل و ارائه راهکارهای مبتکرانه، ویژگی و در واقع مهارت مهم دیگری است که شما باید در استخدام یک کارشناس شبکه افزار به آن دقت کنید. در دنیای رایانه، هیچ زمانی وجود ندارد که یادگیری متوقف شود. دانش‌ها و فناوری‌های تازه ای ایجاد می‌‌شوند و یک متخصص شبکه بایستی بتواند خود را به روز نگه دارد تا از این فناوری‌های جدید عقب نماند.

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

۴.انعطاف پذیر و دارای روحیه کار گروهی

گرچه به نظر می‌رسد کار یک مهندس شبکه، کاملا فردی است؛ اما ماهیت فعالیت‌های کامپیوتری و تغییر نوع ارتباط کاری میان واحدهای مختلف یک کسب وکار باعث شده تا اغلب مدیران به دنبال استخدام افرادی باشند که علاوه بر دانش فنی لازم، انعطاف پذیر بوده و روحیه کار گروهی داشته باشند.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

۱۳ سوال کاربردی در مصاحبه با کارشناس شبکه

با دانستن ویژگی‌های یک کارشناس شبکه، حالا شما می‌‌توانید در یک مصاحبه استخدامی، علاوه بر شناسایی و تحلیل ویژگی‌ها، مهارت‌های فنی و شخصیتی که ذکر کردیم، پرسش‌های اختصاصی زیر را مطرح کنید. پاسخ کارجو به سوالات زیر مشخص می‌‌کند که فرد موردنظر شما چقدر به مسائل حوزه شبکه در این شغل مسلط است.

۱. کدامیک از دوره‌ها و مدارک حوزه شبکه را گذرانده اید و چقدر به آنها مسلط هستید؟

۲. عیوب مربوط به قطعی شبکه‌ها را چگونه تشخیص می‌ دهید؟

۳. فرق بین category‌های کابل‌های شبکه در چیست؟

۴. چند مدل ساختار شبکه‌ای داریم و چرا از Domain‌ها استفاده می‌ کنیم؟

۵. چه تفاوتی میان سوئیچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی وجود دارد؟

۶. چرا در ساختار شبکه‌ها از vapp استفاده می‌کنیم؟

۷. فرق میانThin و Thick در ساختار ‌هارد دیسک چیست؟

۸. STP چیست و انواع آن را بیان کنید؟

۹. Private vlan چیست و مود‌های آن را معرفی کنید؟

۱۰. OSPF وEIGRP  را شرح دهید

۱۱. پروتکل‌های تلفیق لینک‌ها را نام برید و تفاوت آنها را بیان کنید

۱۲.تفاوت میان IBGP و BGP چیست ؟

۱۳.NAT T چیست؟

بیشتر بخوانید:

آشنایی با پرطرفدارترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

همه چیز درباره استخدام یک برنامه نویس نرم افزار و مصاحبه شغلی آن

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!