آشنایی با شغل نانوا و مهارت های آن

استخدام نانوا (به انگلیسی Baker) یکی از مشاغل مهم حوزه خدمات شهری و حتی روستایی محسوب می شود. نان اصلی‌ترین غذای ایرانی‌هاست و به همین دلیل شغل نانوا و یا به قول قدیمی‌ها همان شاطر یا خبازی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مشاغل از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است. استخدام نانوا به اشکال مختلف وجود دارد؛ در این مقاله کاران درباره نانوا بخوانید و با شرح وظایف نانوا و بازار استخدام شغل نانوا آشنا شویم.

آشنایی با شغل نانوا و مهارت های آن

در استخدام شغل نانوایی نان‌ها عموما به دو دسته سنتی مثل سنگگ و تافتون و دسته فانتزی مثل باگت و فرانسوی تقسیم ‌می‌شوند که هر کدام روش پخت جداگانه‌ای دارند.یک نانوا باید توانایی پخت نان با بهترین کیفیت را داشته باشد.در نانوایی‌ها عموما سه فرد مشغول به فعالیت هستند: شاطر که وظیفه پختن نان را دارد؛ چانه گیر که وظیفه تقسیم خمیرها به اندازه‌های لازم را دارد و خمیرگیر که مسئولیت خمیر کردن آرد‌ها را به عهده دارد.

 

بازار کار و شرایط استخدام نانوا:

عموما در شغل نانوایی، نانواها در نانوایی‌های شخصی فعالیت می‌کنند. یک نانوا می‌تواند در یک نانوایی کوچک فعالیت کند یا در محیط‌های بزرگ صنعتی انواع نان را بپزد. به همین دلیل در استخدام نانوا، همیشه فرصت های شغلی متنوعی می تواند وجود داشته باشد. از نانوایی‌های خصوصی تا نانوایی‌هایی که در رستوران‌ها، مراکز تفریحی تا سازمان‌های بزرگ وجود دارند. نانوایی‌های شخصی، نانوایی های رستوران ها، سازمان ها، بیمارستان ها، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های تهیه نان وغیره هم از دیگر مراکزی هستند که یک نانوا می‌تواند در آنجا استخدام شود. است. نانوا پس از اینکه مهارت و توانایی مورد نیاز را در پخت نان‌های سنتی یا فانتزی پیدا کرد، در صورت داشتن سرمایه اولیه حتی می‌تواند نانوایی باز کند. یکی از رموز موفقیت در شغل نانوا پخت نان با کیفیت است که موجب افزایش تعداد و رضایت مشتریان خواهد شد. نانوا می‌تواند برای بیشتر شدن درآمد و افزایش مشتریان در پخت نان‌ها خلاقیت به خرج دهد. بسیاری از نانوایی‌ها برای پر رونق شدن کارشان، نان‌های محلی شهرهای دیگر را پخت می‌کنند.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

شغل نانوایی یکی از مشاغلی است که طولانی ترین ساعت‌های کاری حتی در روزهای تعطیل را دارد. به همین دلیل استخدام نانوا را باید به عنوان یک شغل تمام وقت در نظر گرفت؛ اغلب نانواها از صبح زود تا دیروقت در نانوایی مشغول پختن نان هستند. حتی عده ای از نانوا‌ها برای آماده سازی خمیر و هماهنگ کردن امور ممکن است شب را در محل نانوایی سپری کنند.

 

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

 

نانوایی

وظایف اصلی شغل نانوایی :

شغل نانوایی با توجه به نوع پخت نان فانتزی و سنتی، دارای وظایف خاصی است. در ادامه با برخی از وظایف اصلی یک نانوا آشنا می‌شوید:

  1. الک کردن آرد
  2. خمیر کردن آرد
  3. نظافت پاروها
  4. جمع کردن سنگ (نانوایی سنگکی)
  5. نظافت فرها (نانوایی فانتزی)
  6. تخمین زمان پخت مناسب نان

 

مهارت‌ها و دوره‌های اصلی شغل نانوایی :

برای استخدام شغل نانوایی به مدرک دانشگاهی نیاز نیست؛ عموما افرادی که علاقه مند به شغل نانوایی هستند می‌توانند با مدرک دیپلم یا حتی زیر دیپلم نیز وارد بازار کار نانوایی شوند. البته قطعا باید دوره‌های تجربی و کاربردی را در یکی از این نانوایی‌ها بگذرانید. برای اینکه بتوانید در شغل نانوایی فعالیت کنید باید مجوز بهداشت را دریافت کنید . مطابق قانون اصلاح ماده ۱۳ مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آئین نامه اجرایی آن، داشتن کارت بهداشت معتبر، برای متصدیان و کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، الزامی است.

در تاسیس نانوایی یا استخدام نانوا، وجود کارت بهداشت معتبر به عنوان مدرک قانونی و به مفهوم تایید سلامت فرد از نظر عدم ابتلا به بیماری‌های انگلی واگیردار و قاچی (پوست ، مو و ناخن ) است و وجود آن برای اشتغال و فعالیت در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی الزامی است. لازم است بدانید صدور کارت بهداشت صرفا توسط واحدهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی (مراکز بهداشت و یا مراکز بهداشتی درمانی دولتی) صورت می‌گیرد‌.

 

مهارت‌های لازم شغل نانوایی :

۱. رعایت بهداشت

۲. تشخیص مواد مرغوب برای پخت نان

۳. برقراری ارتباط موثر با دیگران

۴. ارتباط با مشتری

۵. آشنایی با قوانین بهداشتی

۶. آشنایی با نکات ایمنی

۷. خمیر گیری

۸. چانه گیری

 

نانوایی

شخصیت شناسی نانوا :

تمام اشخاصی که جویای کار در نانوایی هستند، باید اغلب شخصیت برونگرایی داشته باشند؛ در واقع نانوایی یکی از مشاغلی است که بیشترین ارتباط را با عموم افراد جامعه دارد؛ به همین دلیل برون گرایی و نحوه برخورد نانوا با مشتریان بر میزان فروش و موفقیت یک نانوایی بسیار موثر است؛ به همین دلیل یک نانوا باید مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران را داشته باشد . برای حفظ و جذب مشتریان بیشتر، یک نانوای موفق، مشتری مداری را جزو اصول اولیه کاری اش قرار می‌دهد و مردم دار است.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

چالش‌های شغل نانوایی :

۱. ایستادن‌های طولانی: وقتی به عنوان یک نانوا استخدام می شوید؛ شما مجبورید ساعت‌های متمادی برای آماده سازی خمیر و پخت نان سر پا بایستید که این موضوع در طولانی مدت ممکن است به شما آسیب بزند.

۲. گرمای بیش از حد تنور:گرماو حرارت جزو جدایی ناپذیر شغل نانوایی است. شما باید تحمل گرمای زیاد به مدت طولانی را داشته باشید.

۳. خشکی چشم‌ها به خاطر گرمای تنور: نور و گرمای آتش در طی روز ممکن است باعث شود چشم‌های شما خشک شود. به همین دلیل برخی از نانواها از قطرات اشک مصنوعی برای مرطوب کردن چشم‌هایشان استفاده می‌کنند.

۴. باز کردن مغازه در ساعات اولیه روز: در شغل نانوایی شما باید سحرخیز باشید و صبح‌ها برای آماده سازی خمیر حداقل از ساعت ۴ صبح در مغازه نانوایی حاضر شوید.

۵. وابستگی کار به برق و آب و گاز: مانند بسیاری از مشاغل مه با مواد غذایی سر و کار دارد، در شغل نانوایی وجود برق، آب و گاز کاملا ضروری است که در صورتی قطع شدن هر یک شما به دردسر می‌افتید.

۶. پخت نان با کیفیت: نانواهای حرفه ای می‌دانند که یک نان باکیفیت که بیش از حد خمیر یا سوخته نباشد، روش مخصوص پخت خودش را دارد. هرگونه بی دقتی در تهیه خمیرمایه و خمیر نان و یا تغییر در مدت زمان پخت می‌تواند از کیفیت نان شما بکاهد.

 

 

بیشتر بخوانید :

درباره استخدام نانوا بخوانید.

 همه چیز درباره شغل خیاط.

همه چیز درباره شغل آتش نشان.

همه چیز درباره شغل سرایدار.

بایدها و نبایدهای یک رزومه شغلی برای استخدام موفق.

معرفی مشاغل دورکار پردرآمد در دوران کرونا.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!