4 چالش پیش روی مدیران منابع انسانی را بشناسید!

فرشته پاریزی، هد‌هانتر و مشاور استراتژیک منابع انسانی که سال‌ها به عنوان مدیر در شرکت‌های فناوری اطلاعات  فعالیت کرده، درباره 4 چالش پیش روی مدیران منابع انسانی می‌گوید:

4 چالش پیش روی مدیران منابع انسانی را بشناسید!

اولین چالش قطعا خود منابع انسانی هستند. ما از یک منبع به یک ضد منبع تبدیل شده ایم. در حال حاضر ما  جزو کشورهایی هستیم که بالاترین آمار خرابکاری سازمانی را داریم. خرابکاری سازمانی به معنای آسیب عمدی به سرمایه‌های کارفرما، واقعا چالش بزرگی است که ما با آن روبرو هستیم. اینجا حرف از مدیریت منابع انسانی تاریخ گذشته است؛ ما به عنوان یک مدیر منابع انسانی باید به فکر نجات سازمان باشیم طبق آمار گالوپ در این زمینه ما در میان ۱۴۰ کشور، رتبه ۱۳۴ را داریم!

 

اولین آگهی شغلی خود را در کاران رایگان ثبت کنید

 

چالش دوم این است که ما زیر ساخت‌های لازم برای یک رویکرد تخصصی به منابع انسانی نداریم؛ منظورم بازار کاری است که رقابتی باشد یا سازمان‌هایی که با طرح استراتژیک اداره شوند. هدف بیشتر شرکت‌هایی است که فرصت‌ها و تهدید‌های محیطی را جدی بگیرند و به هر فرصتی برای ایجاد مزیت چنگ بیاندازند.

چالش سوم در حال حاضر این است که با هر شرکتی که صحبت می‌کنی متوجه می‌شوی بخش عمده مشکلاتش، مشکلات منابع انسانی است. اما هر اصلاحی در حوزه منابع انسانی  همان طور که گفتم، کار زیر ساختی و زمان بر است. اما سازمان‌ها عجله دارند. یا بهتر بگویم حوصله لازم را ندارند. توانمند سازی کارکنان یک موضوع استراتژیک و بلند مدت است. هر تصمیمی در این حوزه بلند مدت است.

به عنوان مشکل چهارم ما در سازمان‌ها نه تنها برای توانمند سازی و توسعه کارکنان کار نکرده ایم بلکه به توسعه یک مدل مدیریت منابع انسانی ایرانی هم توجهی نداشتیم. ما مدل ایرانی منابع انسانی می‌خواهیم. منظورم این نیست که باید چیز تازه‌ای به نام مدیریت منابع انسانی ایرانی اختراع کنیم. بلکه مدیریت منابع انسانی شغلی است که در زمینه فرهنگ تعریف می‌شود. از زمانی که اسم شغل از مدیرکارکنان به مدیریت منابع انسانی تغییر یافت، مدیریت ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی از وظایف این سمت بوده است.  شما نمی‌توانید بهترین مدیر منابع انسانی دنیا را به یک شرکت ایرانی دعوت کنید و از او توقع عملکرد بالا داشته باشید به شرط اینکه فرهنگ اجتماعی و ارزشهای سازمانی را بشناسد.

در حال حاضر سیستم راهبری منابع انسانی در کشور ما مبتنی بر فرد است که در کسب و کارهای ما رقابت ایجاد نمی‌کند، بلکه حسادت ایجاد می‌کند!

حتی مدیریت عملکرد هم همیشه متمرکز بر فرد بوده؛ شاید راهکار بهتر این است که به جای فرد نمونه، گروه نمونه داشته باشیم. این یکی از موضوعاتی است که شرکت‌ها باید روی آن کار کنند که مستلزم شناسایی حوزه جامعه شناسی، روان شناسی و حتی عصب شناسی است.

 گفتگوی کامل کاران با فرشته پالیزی را در اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید :

شما نمی‌توانید هم مدیر مالی باشید هم مدیر منابع انسانی!

کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

مدیریت منابع انسانی در شرکت های IT متفاوت تر و پیچیده تر از تمام کسب و کارهاست

لطفا به ما ملحق نشوید! کوتاه و خواندنی از خاطرات مدیران منابع انسانی

برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!