7 استراتژی مفید برای برگزاری مصاحبه شغلی

یافتن مناسب‌ترین فرد برای موقعیت شغلی که وجود دارد، می‌تواند به افزایش کارایی و بهره‌وری شرکت کمک بسیاری کند. شما به عنوان استخدام‌کننده، می‌توانید با استفاده از ابزارهای مفید مانند استراتژی‌های مصاحبه، برای دریافت اطلاعات دقیق از نامزدها و درک بهتر اینکه چگونه می‌توانند در شرکت شما مفید واقع شوند، این کار را انجام دهید. در مقاله جاری، به این موضوع می‌پردازیم که چرا استراتژی‌های مصاحبه مهم هستند و چگونه می‌توانید آن‌ها را ایجاد کنید. در ادامه 7 استراتژی مختلف را لیست می‌کنیم که می‌توانید در فرآیند مصاحبه خود از آن‌ها استفاده کنید.

7 استراتژی مفید برای برگزاری مصاحبه شغلی

چرا ایجاد استراتژی مصاحبه مهم است؟

داشتن استراتژی مصاحبه شغلی مهم است زیرا می‌تواند با ارائه ابزارها و تکنیک‌هایی برای به دست آوردن اطلاعات مفید به شما برای آماده شدن در مصاحبه با داوطلبان کمک کند. این استراتژی‌ها می‌تواند به شما کمک کند پیشینه و تخصص کارمند بالقوه خودتان را درک کنید. برخی از این استراتژی‌ها را می‌توانید از قبل آماده کنید، در حالی که برخی دیگر را لازم است در طول مصاحبه تمرین کنید.

انواع استراتژی‌های مصاحبه شغلی

در اینجا 7 استراتژی آورده شده که می‌توانید از آن‌ها برای انجام یک مصاحبه موفق و مفید استفاده کنید:

1- سوالات را از قبل آماده کنید

آماده کردن سؤالات پیش از دیدن داوطلب می‌تواند در وقت شما حین مصاحبه صرفه‌جویی کند. هنگام تهیه سؤالات، خواندن آن‌ها با صدای بلند و نشان دادن آن‌ها به سایر کارمندان یا مدیران می‌تواند مفید باشد تا ببینند آیا آنها بازخوردی برای ارائه دارند یا خیر.

یکی دیگر از راه‌های آماده‌سازی سؤالات قدرتمند، بررسی آگهی‌های شغلی شرکت و طراحی سؤالات خود در مورد مسئولیت‌های موقعیت شغلی مورد نظر است.

2- فعالانه به پاسخ‌ها گوش دهید

در طول مصاحبه، مهم است که به یک نامزد نشان دهید که فعالانه به پاسخ‌های او گوش می‌دهید، زیرا می‌تواند اعتماد به نفس او را افزایش دهد و به شما کمک کند اطلاعات بیشتری بگیرید. همچنین می‌تواند حرفه‌ای بودن شرکتی که شما نمایندگی می‌کنید را نشان دهد و نامزد را برای قبول شغل قانع کند.

چند راه برای تمرین گوش دادن فعال عبارتند از: حفظ تماس چشمی، پرسیدن سوالات مرتبط، توضیح بیشتر خواستن، سر تکان دادن و لبخند زدن و خلاصه کردن آنچه به شما گفته‌اند.

3- عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانید

یک استراتژی مهم برای مصاحبه شغلی به حداقل رساندن حواس‌پرتی است زیرا می‌تواند به شما کمک کند بر پاسخ‌های نامزد تمرکز کنید. همچنین می‌تواند به کارمند بالقوه کمک کند در طول مصاحبه احساس آرامش و خاطرجمعی کند.

هنگام مصاحبه، تلفن خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید، کامپیوترها یا تلویزیون های اطراف را خاموش کنید و به همکاران خود اطلاع دهید در حین انجام مصاحبه مزاحم شما نشوند.

4- یادداشت بردارید

یادداشت‌برداری در طول مصاحبه مهم است، زیرا هر اندازه حافظه قوی داشته باشید ممکن است بعدا نکات مورد نظر را به یاد نیاورید. همچنین در حین مصاحبه قادر خواهید بود به صحبت‌های مصاحبه‌شونده برگردید و توضیح بیشتر بخواهید یا سوال جدیدی طرح کنید.  

هنگام یادداشت‌برداری، قبل از نوشتن افکار خود، منتظر یک آرامش یا لحظه‌ای سکوت در پاسخ یک نامزد باشید. این می‌تواند به تمرکز مصاحبه‌شونده بر روی سوال کمک کند و به شما کمک می‌کند تا روی پاسخ او متمرکز شوید.

درباره شرکت یا سازمان بحث کنید

اطلاع دادن به نامزد در مورد شرکت یا سازمانی که نماینده آن هستید می‌تواند به او کمک کند تا بفهمد آیا این کسب و کار مناسب برای دانش و مهارت‌های آن‌ها مناسب است یا خیر. توضیح مسئولیت‌های آن‌ها، اینکه برنامه کاری چگونه به نظر می‌رسد و آیا زمینه‌هایی وجود دارد که نامزد می‌تواند در آن رشد کند یا شغل خود را توسعه دهد، می‌تواند به آن‌ها کمک کند موقعیت را بهتر درک کنند.

مصاحبه‌کننده‌های مختلف انتخاب کنید

انتخاب مصاحبه‌گران مختلف برای موقعیت‌های شغلی باز می‌تواند یک استراتژی جذاب باشد که به شما کمک کند دریابید که کدام نامزدها برای این نقش مناسب هستند. هنگام استخدام یک کارمند جدید، اخلاق کاری و بهره‌وری آن‌ها بر کل تیم شرکت تأثیر می‌گذارد. داشتن تاییدیه از کارکنان فعلی می‌تواند به استخدام‌های جدید کمک کند تا راحت‌تر به شرکت منتقل شوند و می‌تواند اطمینان حاصل شود که آنها با سایر اعضای تیم به خوبی کار خواهند کرد.

در برقراری ارتباط موثر کمک کنید

تشویق کاندیدای شغلی برای برقراری ارتباط با شما برای بیان مورد سوابق، تخصص و دانش خودش بسیار مهم است. ایجاد فضایی دلپذیر و آرامش‌بخش به مصاحبه‌شونده اجازه می‌دهد تا با قاطعیت بیشتری به سوالات شما پاسخ دهد. چند راه برای تشویق ارتباط موثر عبارتند از:

  •  مصاحبه را با لبخند و دست دادن محکم شروع کنید.
  •  ابتدا سوالات ساده‌تری بپرسید.
  •  مطمئن شوید که محل مصاحبه ساکت و بدون مزاحمت است.
  •  اهداف مصاحبه را مشخص کنید.
  •  مکان و زمان مصاحبه را زودتر اعلام کنید.
نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!