مهم است که تعارض و اختلاف بین افراد، تبدیل به تنش و خصومت نشوند. بلکه از بسیاری از این تفاوت دیدگاهها میتوان برای بهبود مسیر سازمان و بهتر شدن محیط کار استفاده کرد. اما بهرحال بعضی اوقات، اختلافات عامل ایجاد بحران و درگیری میشوند.
در این مقاله، از این اختلافات به شما گفتهایم و استراتژیهای برای حل آنها پیشنهاد کردهایم.
اختلافات در محیط کار چگونه به وجود میآیند؟
طبیعی است که افراد، از فرهنگها، عقاید، سوابق کاری و شرایط خانوادگی مختلفی میآیند و به همین دلیل از نظر دیدگاه تفاوت دارند. تعارضات بین افراد در یک محیط کار ممکن است مربوط به مسائل کاری باشد یا به موضوعی متفرقه اختصاص داشته باشد.
فشار کار زیاد، یکنواختی محیط و مسئولیتگریزی بعضی افراد ممکن است منجر به اختلاف بین افراد شود. در این شرایط بهتر است افراد با کنترل روی رفتار خود، سعی کنند موضوع را بین خودشان یا با کمک گرفتن از بقیه همکاران و مدیران بالایی حل کنند.
استراتژیهای حل اختلاف در محیط کار:
استراتژیهایی که در ادامه پیشنهاد میشوند، میتوانند به حل تعارضات و از بین رفتن تنش بین افراد در محیط کار بسیار کمک کنند.
از اختلاف فراری نباشید:
فرار از اختلافات، مانند پنهان کردن خاک و زباله زیر فرش است. فرار کردن از آن کمکی به حلش نخواهد کرد. بنابراین سعی کنید برای حل مشکلاتتان با همکاران خودتان، وقتهایی را اختصاص بدهید و با آنها حرف بزنید.
تغییر مکان و رفتن به محیط بیطرف:
در مواردی که تنش و درگیری بالا میگیرد، شاید یک تغییر مکان و فضا بسیار کمککننده باشد. شاید بهتر باشد در محیطی متفاوت به حل اختلاف و صحبت بپردازید.
از هم راهکار بخواهید:
در اختلافات دونفره یا چند نفره سعی کنید در جلساتی اختصاصی به راهکارهای موضوع حل کنید. حتی از بقیه همکاران نظر بخواهید. گاهی لازم است مدیر دخالت کند و راهکارهای خودش را به طرفین بگوید.
در نتیجهگیری عجول نباشید:
ممکن است همیشه یک نتیجهگیری و راه حل سریع توی ذهنتان باشد. وقتی میخواهید اختلاف خودتان با همکارتان را حل کنید، وقت بگذارید و ریشههای ایجاد آن را بررسی کنید. ممکن است ریشه اختلافات به خیلی قبلتر برگردد. مهم است که زود نتیجه نگیرید.
تهدید اختلاف را به فرصت یادگیری تبدیل کنید:
اختلافهای کاری علیرغم ماهیت تنشزایی که دارند، میتوانند در جهت رشد و افزایش مهارتها به کار گرفته شوند. هر اختلاف میتواند به شما کم کند یاد بگیرید چطور با همکاران خودتان تعامل سازندهتری داشته باشید.
قدرتتان را به رخ افراد نکشید:
ممکن است بروز اختلاف بین دو فردی باشد که در جایگاه شغلی متفاوتی باشند. مثلا ممکن است بین یک کارمند و مدیر بالایی اختلاف ایجاد شود. در این شرایط، خیلی مهم خواهد بود که آن مدیر به جای استفاده از قدرت خودش و سعی در سرکوب کردن فرد مقابل، سعی کند او را بیشتر درک کند.
صحبت خود را با تحسین شروع کنید:
چون اختلاف احتمالا باعث، حس بد نسبت به یکدیگر شده است، بهتر است اول فضا را با حس مثبت تغییر بدهیم. بنابراین اگر مقابل هم نشستید و حرف زدید اول به موارد مثبت و تعاملات موفق اشاره کنید و بعد به موارد اختلافی بپردازید.
انتقاد سازنده خود را طرح کنید:
پس از هر درگیری، افراد باید بتوانند نقد خودشان را به صورت مودبانه طرح کنند. بنابراین از طرح انتقاد سازنده خودتان نترسید. سعی کنید حسن نیت خودتان را نشان دهید و بگویید که انتقاد شما برای بهتر شدن تعامل و فضایی کار طرح میشود.
شهامت عذرخواهی داشته باشید:
لازمه حل اختلاف، پذیرفتن اشتباهات و عذرخواهی به خاطر آنها است. این کار به طرف مقابلتان نشان میدهد که شما در تلاش برای حل تعارض و بازگرداندن رابطه سازنده هستید. پس از عذرخواهی نترسید و عذرخواهی طرف مقابل را بپذیرید.
حرف آخر
فراموش نکنید که به عنوان کارکنان یک سازمان، داشتن تعامل مثبت و رابطه خوب بسیار ضروری است. امروزه بسیاری امور باید به صورت گروهی و تیمی پیش بروند. بنابراین نباید ایجاد اختلاف باعث دوری و ایزوله شدن افراد شود.
داشتن همکاران و دوستان صمیمی، بسیار به افزایش بهرهوری و رضایت شغلی کمک خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
اگر رئیس یا همکارمان دنبال روابط غیر رسمی یا آزار جنسی باشد، چه کنیم