چطور یک متخصص بهینه سازی موتور جستجو استخدام کنیم؟

اگر مدیر یک برند تجاری باشید یا حتی صاحب یک وب سایت، قطعا می‌دانید که برای افزایش بازدید از سایت‌تان، به خدمات بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو (SEO) احتیاج دارید. کاری که یک سئوکار انجام می‌دهد این است که با اعمال یکسری تغییرات و تکنیک‌های فنی روی وب سایت، هدفمند کردن محتوای سایت و افزایش راه های دسترسی به آن، باعث افزایش بازدید و در واقع ورود کاربر هدف به وب سایت مورد نظر می‌شود. در واقع هدف مهم شرکت‌ها برای استفاده از خدمات سئو، در نهایت برندینگ و افزایش میزان فروش و مشتریان است. چرا که اگر تکنیک های سئو به درستی روی وب سایت شما اعمال شود، هنگام جستجوی نام شرکت و یا خدمات و محصولاتش، وب سایت شما در صفحه اول گوگل و سایر موتور های جستجو برای بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

چطور یک متخصص بهینه سازی موتور جستجو استخدام کنیم؟


برخی از مدیران شرکت ها ترجیح می دهند برای دریافت خدمات بهینه سازی موتور جستجو از مشاوره فنی شرکت های فعال در حوزه SEO استفاده کنند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند یک کارشناس سئو استخدام کنند. برای آشنایی با نحوه استخدام یک سئوکار حرفه ای با ما در کاران همراه باشید.

 

یک سئوکار چه ویژگی هایی دارد؟

زمانی که شما می خواهید یک کارشناس SEO استخدام کنید، فرد موردنظر باید با اصول کار و الگوریتم موتورهای جستجو مثل گوگل، قوانین آن و همچنین روش‌های بهینه سازی سایت آشنا باشد. هدفمند کردن محتوای مقالات و تصاویر سایت با کلمات کلیدی مورد علاقه مخاطبان که بیشترین امتیاز را در آنالیز موتورهای جستجو دارند از جمله مسئولیت های یک کارشناس سئو است.

 به دلیل ارتباط نزدیک مسائل SEO با مهارت های مربوط به ساخت وب سایت و اینترنت، اغلب فارغ التحصیلان رشته های مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و نرم افزار، متقاضیانی برای استخدام به عنوان کارشناس بهینه سازی موتور جستجو هستند؛ اغلب این افراد یا در دوره های مهارتی SEO شرکت کرده اند و یا با تجربه و مطالعه شخصی، توانسته اند مهارت های یک سئوکار را کسب کنند.

 

کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

 

برخی وظایفی که یک کارشناس یا متخصص سئو بر عهده دارد شامل موارد زیر است:
 

  1. آشنایی با اصول محتوای پربازدید در گوگل و شناسایی کلمات کلیدی پربازدید
  2. طراحی و پیاده سازی استراتژی کلمات کلیدی سایت برای افزایش رتبه بندی در تمام موتورهای جستجو
  3. مدیریت کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) در گوگل
  4. ایجاد بک لینک یا همان لینک‌های ارجاع دهنده به سایت
  5. انجام آزمون‌ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج، شناسایی فرآیند و رویکرد برای رسیدن به اهداف
  6. مدیریت هزینه کمپین‌های تبلیغات کلیکی، صرفه جویی در بودجه، برآورد هزینه‌های ماهانه
  7. بهینه سازی صفحات کپی و فرود (لندینگ پیج) برای بازاریابی موتور جستجو
  8. کشف کلید واژه‌ها، گسترش و بهینه سازی
  9. تحقیق و پیاده سازی توصیه‌های بهینه سازی توسط موتور جستجو
  10. تحقیق و بررسی لینک‌های تبلیغاتی رقیب
  11. توسعه و پیاده سازی استراتژی ساخت لینک
  12. کار با تیم توسعه جهت اطمینان از اینکه بهترین شیوه‌های سئو به درستی روی کد توسعه یافته جدید اجرا می‌شود
  13. پیگیری، گزارش و تجزیه و تحلیل وب سایت، کمپین‌ها و طرح‌های تبلیغات کلیکی

 

با توجه به شناخت این مسئولیت ها، شما می توانید از میان رزومه هایی که برای استخدام کارشناس سئو دریافت کرده اید، افراد موردنظر را براساس میزان آشنایی و تسلط بر تکنیک های سئو انتخاب کرده و به مصاحبه شغلی دعوت کنید. دقت کنید اگر در رزومه این کارشناسان، آدرس وب سایت هایی به عنوان نمونه کار وجود دارد حتما به این سایت ها مراجعه کنید و آنها را به لحاظ محتوا، کلمات کلیدی و حتی رتبه سایت در وب سایت الکسا بررسی کنید.

نکته مهمی که نباید درباره استخدام یک کارشناس سئو فراموش کنید این است؛ هیچ فردی نمی تواند به شما تضمین دهد که در یک مدت زمان محدود مثلا یک یا چند هفته می تواند تنها با تکنیک های سئوt سایت شما را به اولین ردیف جستجوی گوگل برساند! پیشنهاد کاران به شما این است که اگر از سمت کارجو به عنوان کارشناس سئو چنین ادعایی را دریافت کردید به صداقت و صحت مهارت هایش شک کنید. چرا که فرایند صحیح سئو به دلیل ابعاد بی شمار فنی و محتوایی، یک جریان زمان بر و چندین ماهه است.

 

۷ سوال کلیدی در مصاحبه استخدامی یک کارشناس SEO

 برای استخدام یک کارشناس سئو، حتما پیش از مصاحبه حضوری و در واقع در خلال مصاحبه تلفنی از فرد بخواهید که به وب سایت موردنظر شما مراجعه کرده و بررسی های لازم را برای سئو انجام دهد. حالا پرسیدن سوال های زیر می تواند به شما کمک کند که مهارت ها و توانایی های یک کارشناس SEO را بررسی کنید.

 

  1. از چه روش ها و استراتژی هایی برای افزایش ترافیک یک سایت استفاده می کنید؟
  2. تا به حال چه کمپین های SEO  را برای چه سایت ها و مشتریانی راه اندازی کرده اید؟
  3. برای سئوی سایت ما، چه زمانی را تخمین می زنید که بتوانید به اهداف SEO دست پیدا کنید؟
  4. به نظر شما چه تغییراتی باید روی URL ها و یا کدهای HTML سایت برای سئو اعمال کرد؟
  5. چقدر با اصول یک محتوای مناسب آشنا هستید؟
  6. از کدام یک از ابزارهای گوگل برای برنامه ریزی سئو استفاده می کنید؟
  7. با چه تکنیک هایی از روش سئوی خارجی( Off-Site SEO) استفاده می کنید؟

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره شغل کارشناس بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!