پردرآمدترین شغل‌های پاره‌وقت در ایران و جهان کدام است؟

شغل پاره‌وقت به یک گزینه محبوب بین افراد مختلف تبدیل شده است. افراد مختلفی ممکن است به این نوع از شغل روی بیاورند. به عنوان مثال کسانی که یک شغل اصلی دارند و در کنار آن می‌خواهند اشتغال دیگری با ساعات انعطاف‌پذیرتر داشته باشند. دانشجویان یا خانم‌های خانه‌دار هم ممکن است به خاطر شرایطی که دارند، شغل پاره‌وقت را انتخاب کنند. پاره‌وقت بودن یک شغل لزوما به معنی پایین بودن درآمد آن نیست. بعضی افراد از همین شغل‌های پاره‌وقت توانسته‌اند درآمدهای خیلی خوبی کسب کنند. در این مقاله به بررسی پردرآمدترین شغل‌های پاره‌وقت ایران و جهان می‌پردازیم.

پردرآمدترین شغل‌های پاره‌وقت در ایران و جهان کدام است؟

شغل پاره‌وقت چیست؟

در یک تعریف استاندارد، شغل پاره‌وقت به شغلی گفته می‌شود که فرد در آن به صورت موقت و با ساعت کاری کمتر از ۴۰ ساعت در هفته، به کار می‌پردازد. این نوع شغل برای افرادی که به دنبال افزایش درآمد خود هستند، تعطیلات دانشجویان و یا افرادی که به دنبال کسب تجربه در حوزه‌ی خاصی هستند، مناسب است. مهم است که پیش از پذیرفتن یک شغل پاره‌وقت، از شرایط ساعت کاری و درآمد آن به خوبی اطلاعات کسب کنید.

پردرآمدترین شغل‌های پاره‌وقت

امروزه شغل پاره‌وقت به شکل‌های مختلفی وجود دارد که در بعضی موارد درآمدهای خیلی خوبی هم دارند. البته تفاوت‌هایی بین شغل‌های پردرآمد در ایران نسبت به جهان ممکن است وجود داشته باشد. اما مهم‌ترین این شغل‌ها و حرفه‌ها موارد زیر هستند:

1- تدریس خصوصی و آنلاین

تدریس می‌تواند شامل تدریس درس‌های دبیرستان، زبان یا ساز و نوازندگی و ... باشد. کلا هر فرد که روی تخصصی تسلط دارد می‌تواند به امر آموزش بپردازد. تدریس خصوصی در ایران هم چند سالی است رونق بالایی گرفته و افراد علوم، مهارت‌ها و تخصص‌هایی که دارند را به علاقمندان تدریس می‌کنند. تدریس امروزه هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری می‌تواند انجام گیرد.

2- برنامه‌نویس پاره‌وقت

برنامه‌نویسی با گسترش تکنولوژی به حرفه‌ای پردرآمد و پرطرفدار تبدیل شده است. این شغل ممکن است به دو صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت انجام شود. برنامه‌نویس‌های پاره‌وقت می‌توانند زمان خودشان را بهتر مدیریت کنند. برخی از آن‌ها درآمدهای میلیونی خیلی خوبی از این راه به دست می‌آورند.

 

بهترین و پردرآمد ترین شغل های ایران

 

3- متصدی کافه و باریستا

متصدی یا باریستا فردی است که در یک کافه کار می‌کند. او سفارش مشتری را می‌گیرد. ممکن است وظایف آماده کردن نوشیدنی را هم بر عهده داشته باشد. و سپس سفارش مشتری را به او تحویل می‌دهد. این شغل برای دانشجویان و جوانانی که علاقمند به کار در یک محیط جذاب و جوانانه هستند می‌تواند بسیار مناسب باشد.

4- مترجمی زبان

دانستن یک زبان خارجی می‌تواند زمینه‌های مختلف شغلی را برای شما فراهم کند. مترجمی می‌تواند یک شغل پاره‌وقت باشد. مثلا فردی که زبان انگلیسی یا ایتالیایی می‌داند، می‌تواند اقدام به ترجمه کتاب یا داستان برای مجلات کند. کار ترجمه مقالات و انجام پروژه‌های دانشجویی که نیاز به ترجمه منابع خارجی دارد هم دیگر کاری است که از یک مترجم پاره‌وقت برمی‌آید. به علاوه زیرنویس ساختن برای فیلم‌ها یک راه جالب برای کار کردن در حوزه ترجمه است.

5- کارشناس تولید محتوا

کسب و کارها در شرایط امروزی سعی می‌کنند حضور پررنگی در فضای مجازی و اینترنت داشته باشند. همین موضوع باعث ایجاد زمینه‌های شغلی زیادی شده است. تولیدکنندگی محتوا و محتوانویسی یکی از همین حرفه‌های پرطرفدار است. در ایران امروزه افراد زیادی به سمت تولید محتواهای تجاری و پرمخاطب رفته‌اند. مبنای دستمزد هم بسته به توافق می‌تواند کلمه‌ای یا ساعتی باشد.

 

لیست شغل های پردرآمد در ایران

 

6- کارشناس سئو

کسب و کارها برای دیده شدن در فضای اینترنت، باید محتواهایی متناسب با الگوریتم‌های گوگل داشته باشند. این مقالات و محتوها باید به گونه‌ای نوشته شوند که در جست‌وجوی گوگل، مشتریان را به سمت آن سایت هدایت کنند. متخصص سئو وظیفه دارند روی این موضوع، نظارت داشته باشد و بهینه‌سازی انجام دهد.

7- پیک موتوری

پیک موتوری و دلیوری در کشورهای مختلف رونق خودش را دارد. بسیاری دانشجویان و افراد نیازمند به شغل پاره‌وقت روی آن حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. این کار با موتور، دوچرخه یا هر خودروی دیگری ممکن است انجام شود. بخصوص این شغل در ایران پس از دوران کرونا، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

8- پرستار کودکان یا سالمندان

شغل پرستاری در خانه یک شغل پاره‌وقت جالب و الهام‌بخش می‌تواند باشد. با توجه به افزایش مشغله افراد، دیگر آن‌ها وقت کمتری برای نگهداری از بچه‌ها یا سالمندان دارند. در چنین شرایطی، افراد به عنوان پرستار این وظیفه را بر عهده می‌گیرند. این شغل در برخی شرایط می‌تواند خیلی سودمند و جذاب باشد. مثلا یک دانشجو که در خارج از کشور تحصیل می‌کند، از طریق پرستاری می‌تواند وارد یک خانواده خارجی شود و زبان و فرهنگ آن کشور را بهتر یاد بگیرد.

 

بیشتر بخوانید:

با مشاغل خانگی پردرآمد آشنا شوید

پردرآمدترین مشاغل آینده ایران و جهان تا 20 سال آینده را بشناسید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!