آشنایی با شغل ایده پردازی

واقعیت این است که ایده‌ها همه جا هستند و هر فردی روزانه ایده‌های مختلفی به ذهنش می‌آید. نکته مهم این است که آن ایده به موقع طرح، پردازش و بکارگیری شود تا بتوان در جهت رشد یک کسب و کار یا سازمان از آن استفاده کرد. اینجاست که نقش یک ایده پرداز پررنگ می‌‌شود. باید بدانیم که اغلب، یک ایده واحد است که جرقه یک کسب و کار را می‌زند. همچنین یک کسب و کار برای طی کردن مسیر درست و بهبود هر روزه نیاز به ایده پرداز و اتاق فکر دارد. ایده پرداز است که با فکرها و ایده‌های خلاقانه خودش، شرایط بهتری را برای یک مجموعه ترسیم می‌کند. در این مطلب، از ابعاد مختلف به حرفه ایده پرداز پرداخته‌ایم و امیدواریم اگر علاقمند به فعالیت در این عرصه هستید، به شما کمک کند.

آشنایی با شغل ایده پردازی

ایده پردازی ذاتی است یا تمرینی؟

شاید وقتی به ایده پردازان بزرگ تاریخ، نگاه کنیم، احساس کنیم که آن‌ها نبوغ ذاتی داشتند. افرادی مانند والت دیزنی و آلبرت انیشتین، ایده‌های بزرگی را دنبال کردند که باعث تحولات بزرگی در تاریخ شد. اما شاید این دو نفر بیش از هر استعداد دیگری، پشتکار و پافشاری بر دنبال کردن ایده‌های خودشان داشتند. 
بنابراین علی‌رغم اینکه ممکن است برخی ویژگی‌های ذاتی باعث شود، یک نفر ایده‌ پرداز موفقی شود، اما آنچه که بیش از هر چیز ضروری است تقویت مهارت‌های مرتبط با ایده پردازی است. در ادامه مطلب این مهارت‌ها را کامل توضیح خواهیم داد.

ایده پرداز کیست؟

اصطلاح ایده پردازی، به معنای شکل دادن به یک ایده یا مفهوم است. به طور کلی، ایده پردازان افرادی هستند که دائماً به راه‌های جدیدی برای حل مشکلات یا به چالش کشیدن وضعیت موجود فکر می‌کنند.
یک ایده پرداز می‌تواند در شرایط مختلف با طرح نظرات و پیشنهادات خلاقانه به یک مجموعه برای رشد و پیشرفت کمک کند. یک ایده پرداز خوب می‌تواند در شرایط بحرانی و سخت، یک شرکت و کمپانی بزرگ را نجات دهد.

ویژگی‌های یک ایده پرداز موفق:

ایده پردازی شغل پرهیجان و پرچالشی است و فردی که می‌خواهد در این سمت، کار کند باید دارای ویژگی‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای باشد. در ادامه تعدادی از این ویژگی‌ها را مرور می‌کنیم.

1- توانمندی در حل مساله
ایده پردازان موفق در حل مسئله استاد هستند. دلیل اینکه آن‌ها در یافتن راه حل برای مشکلات پیچیده بسیار مؤثر هستند این است که مصمم هستند مسائل را از همه دیدگاه ها در نظر بگیرند. 

2- نگاه جامع و چندبعدی
جمله‌ای قدیمی وجود دارد که می‌گوید: «سعی کنید خودتان را جای مشتری بگذارید». از این طریق با در نظر گرفتن نظر مشتری می‌تواند خدمت یا محصول مناسب را ارائه داد. بنابراین مهم است که به محصول خودمان فقط از نگاه سود خودمان نگاه نکنیم و ایده پرداز در این زمینه کمک خواهد کرد.

3- بکارگیری حداکثر خلاقیت
ایده پردازان موثر می‌توانند مفاهیم جدید را کشف کنند و مشکلات را حل کنند، به این علت که خلاق هستند. البته همه می‌توانند خلاق باشند اما هدایت خلاقیت امری یکباره نیست و نیاز به تربیت و پرورش دارد.

4- ارتباطات خوب و همکاری با مجرب‌ها
برای موفق شدن در شغل ایده پردازی، باید با افراد مجرب و کسانی که تجربه قبلی در این زمینه دارند، همکاری کنید و از تجربیات آن‌ها بهره ببرید. به این ترتیب با انجام این همکاری، می‌توانید پشتیبانی سال‌ها تجربه دیگران را داشته باشید.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

فرصت‌های شغلی ایده پردازی

حرفه ایده پردازی می‌تواند شامل فعالیت در موقعیت‌های شغلی مختلفی باشد. از ‌جمله این فرصت‌های شغلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- راه اندازی کسب و کار: یک ایده پرداز می‌تواند با توجه به ایده خود، یک کسب و کار جدید راه‌اندازی کند و درآمد خود را افزایش دهد.
2-همکاری با شرکت‌های بزرگ: ممکن است یک ایده پرداز با شرکت‌های بزرگ، همکاری کند و ایده‌های خود را به عنوان ایده پرداز یک شرکت فناوری ارائه دهد و درآمد خوبی از این طریق به دست بیاورد.
3-مشاوره به شرکت‌ها: برخی ترجیح می‌دهند در سمت مشاور به کسب و کارها ایده بدهند. بنابراین  ایده پرداز می‌تواند به عنوان مشاور، به شرکت‌ها در زمینه ایده پردازی و راه اندازی کسب و کار کمک کند.
4- تدریس و آموزش: یکی دیگر از زمینه‌های شغلی برای ایده پرداز، تدریس کردن است. به این ترتیب فرد با تدریس و آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، تجربیات خود را به دانشجویان و علاقمندان به ایده پردازی منتقل می‌کند.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!