استخدام شغل اسکرام مستر

در این مقاله کاران با یکی از شغل های جدید در حوزه IT به عنوان شغل اسکرام مستر آشنا شوید و می توانید آگهی های استخدام اسکرام مستر را ببینید.

استخدام شغل اسکرام مستر

اسکرام مستر معمولا با مالک محصول و مدیر پروژه اشتباه گرفته می شوند، اما در نظر داشته باشید هر یک از این ها مشاغل جداگانه ای هستند و وظایف خاص خود را دارند. اسکرام مستر وظیفه‌ی پیاده سازی چارچوب های اسکرام و هدایت تیم بر اساس آن ها را  دارد. فارغ التحصیلان رشته های مهندسی کاپیوتر، فناوری اطلاعات و همچنین مهندسی صنایع می توانند با گذارندن دوره های مخصوص Agile/Scrum وارد این حوزه شوند.

با توجه به اینکه اسکرام مستر وظیفه مدیریت تیم را ندارد قرار نیست به تنهایی نسبت به نتایج پاسخگو باشد بلکه کل اعضای تیم نسبت به نتیجه ی پروژه مسئولیت دارد. با این تعریف می توان حدس زد که توانایی هماهنگ سازی عملکرد تیم با اهداف یکی از مهمترین ویژگی هایی است که یک اسکرام مستر باید آن را دارا باشد و به این ترتیب توانایی برقراری ارتباط موثر و داشتن روحیه ی همکاری بسیار مهم و کلیدی است.

 

اسکرام مستر کیست ؟

اسکرام مستر تسهیل کننده تیم های چابک است که با روش اسکرام کار می کنند. برای درک بهتر وظایف اسکرام مستر بهتر است کمی راجع به متدولوژی های اجایل بدانید. بسیاری از سازمان ها امروزه برای مدیریت پروژه های نرم افزاری خود از روش چابک (Agile) استفاده می کنند، در این روش محدوده های زمانی کوتاه با هدف یا اهداف کوتاه تعریف می شوند که اسپرینت(Sprint) نام گذاری می شوند، اسپرینت ها فرآیند توسعه نرم افزار را تسهیل می بخشند و باعث بهبود مداوم محصول می شوند.

اسکرام یکی از چارچوب های محبوب برای مدیریت پروژه های چابک است که شامل بخش های زیر است :

بک‌لاگ محصول (Product Backlog) :

مالک محصول، مسئول ساخت بک لاگ محصول است، بک لاگ محصول فهرست اصلی کارهایی است که باید انجام شود و شامل فیچرها،الزامات و اصلاحات است، بک لاگ محصول باید مرتبا بازبینی شود و براساس اولویت ها مرتب شود. 

 بک‌لاگ اسپرینت (Sprint Backlog) :

بک لاگ اسپرینت شامل استوری ها، اصلاحیه های باگ ها و آیتم هایی است که برای توسعه در یک اسپرینت خاص انتخاب شده اند است. 

 هدف اسپرینت (Increment) :

هدف اسپرینت چیزی است که پس از اتمام اسپرینت باید به آن رسیده باشیم. هدف اسپرینت باید مشخص باشد و قابل تغییر نیست. این در حالیست که بک لاگ اسپرینت می تواند انعطاف پذیر باشد و در طول اسپرینت بهبود پیدا کند. 

اسکرام مستر مسئولیت پیاده سازی و اجرای این ساختار ها را دارد. در کنار آن باید کاری که توسط تیم انجام می شود را به خوبی درک کند تا بتواند تیم را به درستی در این مسیر هدایت کند و پروژه را پیش ببرد.

با توجه به شرح این شغل نسبتا جدید، مهارت های مهمی که یک اسکرام مستر موفق دارد تفکر انتقادی، گوش دادن فعال، قدرت هماهنگ سازی، درک مطلب و مهمتر از همه مدیریت زمان است. اگر به عنوان یک اسکرام مستر در تست eq شرکت کنید امتیاز بالایی کسب خواهید کرد و بالاترین امتیازات احتمالا مربوط به فاکتور های حل مساله، رابطه بین فردی، حل مساله، تحمل استرس و خودشکوفایی است.  

 

 

شرح وظایف اسکرام مستر :

  • پیاده سازی فرآیند های اسکرام و نظارت بر روند آن ها.
  • کمک به مالک محصول در جهت ایجاد درست backlog محصول.
  • کمک به مالک محصول در جهت اولویت بندی و آماده سازی درست آیتم های backlog محصول.
  • سازماندهی و برنامه ریزی اسپرینت ها.
  • به روز رسانی فعالیت‌ها در ابزارهای مدیریت پروژه.
  • تسهیل ارتباطات و به وجود آوردن امکان بحث آزاد و حل مشکلات در تیم.
  • برگزاری جلسات مربوط به اسکرام مانند: اسکرام روزانه (scrum daily meeting)، برنامه ریزی اسپرینت آینده، بررسی نتایج اسپرینت گذشته بر اساس شاخص های درست و کنترل اسپرینت جاری.
  • آموزش تیم بر اساس اصول و شیوه‌های  scrum و همچنین هدایت و رهبری تیم در راستای رسیدن به اهداف. 

 

مهارت های اسکرام مستر :

  • مهارت‌های برقراری ارتباط موثر 
  • رهبری و روحیه کار تیمی
  • آشنایی کامل با متدولوژی های Agile
  • آشنایی کامل با چارچوب های Scrum
  • آشنایی با نرم افزار های کنترل پروژه
  • آشنایی با فرآیند های توسعه نرم افزار
  • توانایی سازماندهی و برنامه ریزی اسپرینت ها
  • توانایی حل مسئله 

  

حقوق اسکرام مستر :

میانگین حقوق اسکرام مستر با تجربه کاری عددی بین 7 تا 10 میلیون تومان در سال 1400 است، البته در نظر داشته باشید برای شغل دستیار اسکرام مستر حقوق دریافتی مبلغ پایین تری است.

 

بیشتر بخوانید :

آشنایی با شغل تحلیلگر سیستم.

آشنایی با شغل برنامه نویس.

آشنایی با شغل کارشناس شبکه.

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!