روز اول کاری چگونه باشیم؟

رفتار ما در اولین روز کاری مهم است؛ چون اولین تصویری است که از خودمان به همکاران نشان می دهیم. بهتر است با رعایت چند نکته مهم که در ادامه این مقاله کاران اشاره کرده ایم از اولین روز کاری یک خاطره خوب بسازیم.

روز اول کاری چگونه باشیم؟

با رفتار هوشمندانه در اولین روز کاری  و کمی برنامه‌ریزی می توانیم از استرس اولین روز کاری مان کم کنیم و با آرامش خاطر، شغل جدید را آغاز کنیم.

۱.با لباس مناسب به سرکار بروید.

در اولین روز کاری داشتن ظاهر آراسته و پوشیدن لباس تمیز بسیار مهم است. سعی کنید متناسب با فرهنگ سازمانی محیط کاری در روز اول ظاهر شوید.

2.از کار و محیط کاری ایراد نگیریم.

هرگز چه در روز اول کاری و چه هفته های اول کارتان که هنوز اطلاعات کافی ندارید از محیط کار و فعالیت هایی که پیش از شما صورت گرفته ایراد نگیرید و انتقاد نکنید. این کار چهره شما را مخدوش می کند.

3.با آرامش و لبخند باشید.

قطعا بهتر می‌دانید اولین تصویری که از شخصیت کاری خود در روز اول  می‌سازید چقدر مهم است. این مواجهه با همکاران عمیقترین تصویری است که تا مدتها همکاران‌تان از شما یاد میکنند. پس بهتراست روز اول با آرامش و لبخند در محیط کاری تان حاضر شوید و تلاش کنید با همه همکاران خوش برخورد و با احترام مواجه شوید.

4. پرانگیزه و پرانرژی باشید.

خودتان را تصور کنید که ساعت‌ها زمان خود را صرف ساخت یک رزومه حرفه‌ای کرده‌اید، روزهای بسیاری را به مصاحبه‌های شغلی و راههای جلب اعتماد مسئول مصاحبه اختصاص داده‌اید و تلاش کرده‌اید مهارت‌ها و لیاقت خود را برای استخدام نشان دهید. حالا که توانسته‌اید موقعیت شغلی مورد نظرتان را به دست آورید، وقت آن است که پرانرژی و با انگیزه در محیط کاری تان حاضر شوید. این شما هستید که باید با رفتار حرفه‌ای از شغلی که به دست آورده‌اید محافظت کنید.

5.یک لیست از نام همکاران تهیه کنید.

معمولا در اولین روز شغلی، به دلیل نبود آشنایی با محیط و همکاران ممکن است مرتکب اشتباه سهوی شوید. نگران نباشید، مواردی مانند فراموش کردن نام همکاران و ندانستن قوانین کاری تا مدتی پس از ورود شما طبیعی است. برای جلوگیری از بروز چنین اشتباه هایی می‌توانید یک لیست از نام همکاران و سمت شان برای خودتان ایجاد کنید و با نگاه کردن به آنها اسامی را به خاطر بسپارید.

6. از گفتن برخی جمله ها خودداری کنید.

در اولین روز کاری بهتر است به جملات زیراشاره نکنید؛ گرچه همیشه جملات ممنوعی وجود دارند که هرگز نباید در محیط کار بگوییم

 

  • ازشرایط و محیط کار قبلی صحبت نکنید؛ به ویژه نباید محیط کاری جدیدتان را با جای قبل مقایسه کنید. 
  • اگر شرح وظایف جدید را دید نگویید این چیزی نیست که قبلا یاد نگرفتم! تلاش کنید راه های جدید را یاد بگیرید.
  • وضعیت حقوق اضافه کاری اینجا چگونه است؟
  • تا زمانی که از شما سوالی پرسیده نشده خوداظهاری نکنید
  • دنبال شنیدن حاشیه نباشید و به حاشیه پردازها گوش ندهید
  • نگویید چقدر امروز خسته شدم!

7.درباره شرح وظایف تان اطلاعات کسب کنید.

هفته نخست کاری شما احتمالا سبک خواهد بود و فرصت بسیار مناسبی است تا با محیط کار و شرح شغل و وظایف تان آشنا شوید. البته گاهی هم ممکن است شما با حجم زیادی از کار مواجه باشید. حتما پس از اینکه خودتان فهرستی از شرح وظایف تان را تهیه کردید، نزد مدیرتان بروید و درباره این شرح وظایف و اولویت‌های زمانی آن گفتگو کنید.

8.طبیعی رفتار کنید.

در بیشتر موارد مدیر شما یا واحد منابع انسانی شرکت، برای کارمندان تازه وارد جلسه معارفه برگزار می‌کند تا شما را با بخش‌های مختلف، همکاران و نوع کاری که مجموعه انجام می‌دهد آشنا شوید. نکته مهم این است که طی این آشنایی شما نباید بیش از حد فعال یا بی‌تفاوت برخورد کنید. رفتاری که در اولین روز کاری از خود به نمایش می‌گذارید، در رفتار آینده همکاران با شما تاثیر گذاراست.
 به نظر شما چه نکات دیگری هستند که در روز اول کاری باید به آنها توجه کنیم؟

بیشتر بخوانید:

موسیقی خوب چه تاثیری روی عملکرد شما در محیط کار دارد؟

چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفه‌ای ترک کنیم؟

چگونه با اصل گرایی به موفقیت شغلی برسیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!