چرا اخراج های بی برنامه به یک کسب و کار آسیب می زند؟

اغلب مدیران معتقدند موضوع اخراج و یا به تعبیری خروج سرمایه های انسانی از یک سازمان همیشه یکی از سخت ترین تصمیم های مدیریتی است که اگر به صورت هیجانی و آنی باشد، می تواند تبدیل به یک ماجرای پرتنش شود. در واقع مانند بسیاری از جریان های مدیریت، موضوع اخراج نیز باید یک فرایند کاملا درست و برنامه ریزی شده باشد.

چرا اخراج های بی برنامه به یک کسب و کار آسیب می زند؟

در این مقاله کاران می خواهیم ضمن اشاره به دلایل اخراج های گسترده، آثار خروج بدون برنامه ریزی پرسنل را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

اخراج پایان راه نیست

ممکن است خیلی از مدیران تصور ‌کنند با خروج یک فرد، موضوع تمام شده است. یادمان می‌رود که فردی که در شرکت ما کار کرده بیشتر از هر نیروی اجرایی دیگری حامل پیام و برند شرکت ماست که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. خیلی وقت‌ها اخراج‌های هیجانی که تابعی از ساختار درستی نیست و اغلب براساس احساس لحظه ای مدیران صورت می‌گیرد می‌تواند برای هر کسب و کاری خطرناک باشد. خیلی از این مدیران از تبعات داخلی اخراج‌های بی قاعده منابع انسانی شرکت مطلع نیستند و نمی دانند این شکل از اخراج چه ثاتیر مخربی روی ذهنیت باقی کارکنان و در نهایت بهره وری کاری آنها می‌گذارد.

 

چه زمانی کارفرما می تواند شما را اخراج کند؟

 

جذب های بی رویه، اخراج های گسترده

در موضوع تعدیل گسترده منابع انسانی مخصوصا به دلایل اقتصادی، نحوه خروج افراد اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ گرچه بسیاری از صاحب نظران حوزه HR در بررسی علل اخراج های گسترده، انگشت اتهام را دقیقا به سمت مدیران منابع انسانی نشانه می روند؛ در واقع سازمان ها و شرکت‌هایی که به ناگهان مجبورند بین ۲۰ تا ۵۰درصد نیروهای خود را تعدیل کنند اغلب کسب وکارهایی هستند که استخدام‌های بی قاعده و بدون برنامه ریزی داشته اند؛ به نحوی که باعث شده اند سازمان لخت و بزرگ شود. خیلی از مدیران منابع انسانی، حتی این استخدام‌ها را جزو دستاوردهای خود می‌دانند درصورتی که مدیران هوشمند منابع انسانی می‌دانند که نباید یک واحد بله قربان گو  داشته باشند که به هر تقاضای استخدامی از سمت مدیران واحدها پاسخ مثبت دهند.

متاسفانه دلایل این اخراج هم اغلب این بوده که مدیران منابع انسانی به صورت مدون و با امکان سنجی و برنامه ریزی افراد را استخدام نکرده اند. برای همه مدیران و تیم‌ها، اضافه کردن پرسنل و بزرگ شدن تیم‌ها جذاب است اما این وظیفه یک مدیر منابع انسانی است که تبعات فربگی بی رویه سازمان‌ها را به مدیران یادآوری کند.

اخراج


چگونه با برنامه ریزی اخراج کنیم؟

اما بهترین روش، درنظرگرفتن یک فرایند برای اخراج است؛ ما اغلب زمانی به سمت اخراج یک فرد می‌رویم که دیگر راهی برای ماندنش در شرکت باقی نمانده باشد. در این فرایند اگر از عملکرد پرسنل موردنظر راضی نیستید ابتدا باید به او فیدبک بدهید،گفتگو کنید و برای او فرصت درنظر بگیرید. اگر اخراج پس از این مراحل صورت بگیرد فرد موردنظر به سمتی نمی رود که بخواهد در سازمان سم پاشی کند. اما در استخدام‌های ناشی از مسائل اقتصادی ما حتما باید یک فرایند شفاف را در پیش بگیریم ؛ حتما باید به پرسنل اعلام کنیم که علاقمند به حضورشان هستیم اما مسائل اقتصادی شرکت اجازه نمی دهد؛ درعین حال این جریان باید در یک فرایند برنامه ریزی شده از نظر زمانی جلو برود. همان قدر که یک استخدام خوب، مهم است اخراج خوب هم اهمیت دارد. در  اغلب مدل های متعالی ،اخراج به ویژه اگر با تصمیم شرکت صورت بگیرد، یک فرایند دو ماهه دارد ؛ مدیران منابع انسانی تلاش می کنند تا جای ممکن فرد را حتی از نظر پیشنهادهای شغلی جدید حمایت کنند. حتی برخی از مدیران اگر مجبور به اخراج انی افراد باشند، به آنها اطمینان می دهند که حداقل تا یک ماه حقوق و دستمزد و حتی حق بیمهفرد  را پرداخت می کنند. برای آشنایی با بهترین روش اخراج پیشنهاد می کنیم این مقاله کاران با عنوان چگونه بدون درد و خونریزی اخراج کنیم؟ را مطالعه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفه‌ای ترک کنیم؟ 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!