با شغل یک مجری آشنا شوید

شغل مجری از دسته مشاغل حوزه ارتباطات است که جذابیت ها و البته حساسیت های مربوط به خودش را دارد. برای آشنایی با شغل مجری، بازار کار و استخدام مجری، شرح وظایف مجری و مشکلات شغل مجری گری با این مقاله کاران همراه باشید.

با شغل یک مجری آشنا شوید

یک مجری همان طور که از نامش پیداست مسئول اجرای برنامه ها و مراسم های مختلف است؛ دایره این برنامه ها از مراسم های تقدیر، همایش های علمی تا برنامه های رسانه ای کاملا متفاوت است. موضوع این برنامه ها و رویدادها هرچه باشد قطعا ویترین هر یک از آنها، مجری است که می تواند با نحوه اجرایش، مخاطبان را جذب کرده یا کلا از مراسم دور کند.به همین دلیل انتخاب مجری باید کاملا آگاهانه باشد.همان طور که اشاره کردیم مجریها  می توانند در برنامههای گوناگونی همچون برنامههای زنده و برنامههای تولیدی رسانه ها از جمله تلویزیون، رادیو، پادکست و ویدئوهای اینترنتی، مناظره، مصاحبه، بزرگ داشت افراد، مراسم ترحیم، مسابقه ها،نشست های خبری و غیره نقش آفرینی کند. برای آشنایی با خصوصیات و وظایف یک مجری، با ما در این مقاله کاران همراه باشید

 مهم ترین پیش شرط استخدام یک فرد به عنوان مجری، باید توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان باشد؛ درواقع یک مجری حرفه ای باید بتواند احساس رغبت به تماشای برنامه را در مخاطبان ایجاد کند؛ هیچ تفاوتی هم ندارد که برنامه موردنظر تلویزیونی است؛ یا رادیویی ؛ مراسم مهیج و شاد است یا خشک و جدی. یک مجری باید توانایی تاثیرگذاری بر مخاطبان را داشته باشد.

در واقع هر اندازه یک مجری توانایی جذب مخاطب، فن بیان مناسب، قدرت برقراری ارتباط موثر با دیگران و البته تکنیکهای مصاحبه را داشته باشد در این شغل موفق تر است. در ادامه این مقاله کاران، با بازار کار و مهارتهای یک مجری بیشتر آشنا می شویم.

وضعیت استخدام و بازار کار مجری:

به دلیل ویژگی های خاص شغل مجری، مانند مقطعی بودن برگزاری مراسم ها و یا تولید دوره ای برنامه های ویدئویی و رادیویی، به ندرت پیش می آید که یک مجری بتواند مانند سایر مشاغل به صورت دایم در یک سازمان یا مرکز استخدام شود؛ چرا که ماهیت کار یک مجری، کاملا پروژه ای است؛ مگر اینکه شما بخواهید به عنوان یک مجری در سازمانی مانند صدا و سیما به عنوان رسانه ملی استخدام شوید که قطعا فرایندهای خاص و پیچیده خودش را دارد. اما قطعا تمام افرادی که به شغل مجری گری علاقمندند می دانند که باید به صورت مقطعی و البته ساعتی به حرفه مجری نگاه کنند.

مهم ترین نکته ای که بازار کار یک مجری را گرم و پرتقاضا می کند، شبکه ارتباطی پرتعداد و قوی با افراد موثر در سازمان ها، شرکت ها و افراد است. همان طور که ابتدای این مقاله گفتیم، شغل مجری یکی از زیرمجموعه های مشاغل حوزه ارتباطات است؛ بنابراین هرچقدر دایره روابط و دوستان شما مخصوصا در لایه مدیران و حتی برندهای مختلف در بخش رسانه های تصویری و شنیداری و البته شبکه روابط عمومی های سازمان ها و شرکت ها قدرتمندتر باشد، شما فرصت های متعددی برای استخدام دارید. در کنار شبکه انبوه روابط، نکته دیگری که باعث جذب فرصت های شغلی بیشتر به عنوان یک مجری می شود، فن بیان قوی و تکنیک های گفتاری مناسب است. این دو عامل کیفیت کار و حجم پروژه های شغلی یک مجری را مشخص می کنند.

مجری

۶ وظیفه یک مجری 

  • همکاری با تیم تولید یا اجرای یک برنامه و مشاوره با کارگردان یا مدیر تیم برای جمع بندی نقطه نظرات آن‌ها
  • مشاوره با صاحب نظران برای تهیه سناریوی اجرای برنامه و سوالات مربوط به آن
  • تمرین برای اجرای بهتر
  • همکاری و هماهنگی دائم با عوامل برنامه
  • مدیریت و زمان بندی اجرای برنامه و تلاش برای جذب مخاطبان

مهارت­ ها و دوره ­های آموزشی مورد نیاز برای استخدام مجری:

فردی که می‌خواهد به عنوان مجری استخدام شود باید دوره های زیر را گذرانده باشد:

  • فن بیان
  • دوره های گویندگی و سخنوری
  • توانایی تولید محتوا

یک مجری باید این مهارت­ ها را نیز داشته باشد:

  • خلاقیت
  • ذوق و قریحه هنری
  • فن بیان موثر
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران        
  • توانایی پرسشگری
  • تکنیک های مصاحبه
  • قدرت تصمیم گیری
  • مدیریت زمان
  • برنامه ریزی و سازماندهی
  • مدیریت بحران

شخصیت شناسی مجری

مجری ها به دلیل ضرورت اجرای برنامه ها به صورت زنده و وقوع اتفاق‌های پیش بینی نشده، باید توانایی مدیریت بحران، واکنش سریع و حفظ خونسردی داشته باشند. به همین دلیل در وهله اول یک مجری باید با یک شخصیت کاملا برون گرا قدرت قانع کردن و تاثیرگذاری بر افراد را داشته باشد.ضمن اینکه یک مجری باید به دلیل جنس کارش، ذوق و استعداد هنری را در خود تقویت کند؛ به عنوان مثال یک مجری برنامه رادیویی یا گوینده یک پادکست باید توانایی انتقال حس را از طریق صدا به شنوندگان داشته باشد.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

نظم و ترتیب و قدرت مدیریت از دیگر ویژگی های شخصیتی یک مجری است که به او اجازه می دهد در عین کنترل چالش ها و موارد پیش بینی نشده، مدیریت منظم یک مراسم یا برنامه را برعهده گیرد.

۵ چالش پیش روی یک مجری

مشاغل حوزه ارتباطات به دلیل ماهیت شغلی شان همیشه چالش ها ومشکلات خاص خود را دارند. مجری ها برای موفقیت در شغل شان باید از این مشکلات عبور کنند. نکته جالب در ارتباط با این چالش ها این است که تقریبا اغلبشان به مرور زمان، کسب تجربیات و تقویت تکنیک های اجرا قابل رفع هستند

در ادامه این مقاله کاران با برخی از این چالش‌ها آشنا می شویم.

ترس از سخنرانی در جمع: سخنوری در جمع بدون هراس و استرس، یک هنر و در واقع مهم ترین قدرت و وجه تمایز یک مجری است که در ابتدای کار یک چالش جدی محسوب می شود. یک مجری برای کسب مهارت قبل از هر چیز باید با تمرین، بر حس ترس و استرس غلبه کند.

برگزاری مصاحبههای جنجالی در عین حفظ آرامش برنامه:حتما برنامه های خسته کننده بسیاری را تماشا کردید یا شنیدید و یا حتی مجبور شدید ساعت ها در مراسم هایی با اجرای کسالت بار سر کنید؛ یک چالش بزرگ پیش پای هر مجری، اجرای مهیج و توانایی انجام مصاحبه های جنجالی است که این موضوع با رعایت ملاحظات و خطوط قرمز هر برنامه ای صورت می گیرد و مدیریت آن با حفظ این حدود، کار سختی است.

نوشتن سناریو و سوالات مناسب و چالشی: تهیه سناریوهای اجرای برنامه ها یا برعهده خود مجری است و یا با همکاری وی صورت می گیرد. طرح متون جذاب و سوالات چالشی برای یک اجرای توانمند یک چالش ظریف محسوب می شود. تنها یک مجری با توانایی تولید محتوا و آشنا به تکنیک های سناریو نویسی می تواند از این مشکل عبور کند.

 جذب مخاطب: یک مجری باید توانایی تاثیرگذاری و ایجاد علاقه و هیجان را در مخاطبان داشته باشد و این موضوع در جای خود یک چالش جدی است.

مدیریت زمان: توانایی مدیریت زمان در اجرا یک مسئله مهم است؛ چرا که کل فرایند اجرای یک برنامه بر عهده مجری است. در صورتی که به عنوان یک مجری نتوانید تمهیدات لازم را برای کنترل زمان به کار ببرید، عملا این ماجرا روی کیفیت اجرایتان تاثیر می گذارد و قطعا نارضایتی کارفرما و حتی مخاطبان را در پیش خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره شغل روابط عمومی؛ ششمین شغل پراسترس جهان!

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!