چرا استارتاپ ها افراد را با حقوق بالاتر جذب و استخدام می کنند؟

تب استخدام در استارتاپ‌ها با حقوق‌های بالاتر از حد طبیعی بازار، مدتی است که باعث شده بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران فعال در حوزه فناوری اطلاعات بخواهند از شرکت‌های کوچک ومتوسط و حتی سازمان‌های بزرگ خداحافظی کنند و با سمت‌های شغلی بالاتر و دستمزدهای بیشتر در این استارتاپ‌ها استخدام شوند.

چرا استارتاپ ها افراد را با حقوق بالاتر جذب و استخدام می کنند؟

فارغ از اینکه چند درصد از کسب و کارهای نوپا پس از تولد تا دوران بلوغ، فعالیت شان متوقف می‌شود و یا حتی رشد می‌کنند، اما موضوع جذب پرسنل شرکت‌های فناوری اطلاعات با حقوق‌های بیشتر از سوی استارتاپ‌ها، جریانی است که باعث شده این روزها بسیاری از مدیران منابع انسانی و مدیران ارشد، نسبت به آن انتقاد کنند. این مدیران معتقدند استارتاپ‌ها با پیشنهاد حقوق‌های نامتعارف به پرسنل شرکت‌های دیگر، در واقع جریان طبیعی حقوق و دستمزد را به هم می‌ریزند!

محمد حسن شهرمیانی، مدیر منابع انسانی شرکت رهنما به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه گذار حوزه استارتاپ‌ها در این رابطه به کاران می‌گوید: استارتاپ‌ها برای توسعه خود نیاز به منابع انسانی خبره دارند و برای استخدام این افراد مجبورند پیشنهادهای عجیب و غریب حقوق بدهند که فرد استخدام شود. اشکالی که از همین جا به نظر به وجود می‌آید این است که این فرد با تجربه که قطعا از یک برند بزرگ جدا شده به این استارتاپ با دید بلندمدت نگاه نمی کند. بحث مالی برایش جذاب است اما بعد از مدتی این افراد از استارتاپ مربوطه جدا می‌شوند و یا تقاضای حقوق بالاتر و یا سهام می‌کنند. در حالی که آن استارتاپ ممکن است دیگر توان پرداخت این حقوق را نداشته باشد. این فرایند، فرایند کاملا اشتباه است؛ درواقع  اشتباهات متداول استارتاپ‌ها در زمینه منابع انسانی خیلی جای بحث دارد. توصیه ای که به استارتاپ‌ها می‌کنیم این است که اتفاقا به دنبال افراد بسیار با تجربه و خبره با حقوق بالا نگردید؛ بلکه دنبال استخدام افرادی با پتانسیل بالا اما تجربه کم باشید که آموزش پذیرند. در کنار این نیروها می‌توانید مشاورین فنی قوی داشته باشید که به این افراد کمک کنند.

 

لطفا به ما ملحق نشوید! کوتاه و خواندنی از خاطرات مدیران منابع انسانی

 

من فکر می‌کنم اتفاقا استارتاپ‌ها بازار حقوق و دستمزد را خراب نمی کنند بلکه ممکن است برای افراد، چالش‌های توهم آمیز ایجاد ‌کنند. البته نکته ای که باعث می‌شود حقوق به عنوان مثال برنامه نویس‌ها بالاتر از حد معمول سایر شغل‌ها باشد مسائل ناشی از درآمدهای دلاری مخصوصا خارج از ایران و کمبود تعداد آنها باشد. در واقع کمبود افراد فنی و باسواد در حوزه‌های تخصصی مثل برنامه نویسی باعث می‌شود، مدیران استارتاپ‌ها بخواهند برای استخدام مثلا یک مدیر فنی یا یک برنامه نویس ارشد، حقوقی بالاتر از سطح شرکت‌های با ساختار سنتی و بزرگ بدهند؛ غافل از اینکه این استارتاپ با سرمایه‌های محدود و ریسک‌هایی که دارد، تا چه زمانی می‌تواند از پس حقوق چنین پرسنلی بربیاید.

 

بیشتر بخوانید:

۳ دلیل مهم شکست استارتاپ ها و راهکارهای آن

چه کارمندانی می توانند در استارتاپ ها استخدام شوند؟

 کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!