آنچه که درباره شغل طراحی گرافیک باید بدانید

وقتی عنوان طراح گرافیک به گوش‌تان می‌خورد، چه تصویری در ذهن‌تان می‌آید؟ احتمالا اغلب ما، آگهی‌های رنگارنگ و پوسترها به خاطرمان می‌آید. ولی واقعیت این است که حوزه کاری گرافیست‌ها و طراحان، بسیار گسترده است. کلیه امور طراحی لوگو، طراحی نقشه، طراحی کاراکتر انیمیشن، صفحه‌آرایی و طراحی سایت می‌تواند جزو کارهای طراح گرافیک باشد. مهارت داشتن روی نرم‌افزارهای مرتبط در کنار ذوق و خلاقیت هنری، دو بالی هستند که یک طراح گرافیک را به فردی موفق تبدیل می‌کنند. وجود نداشتن هر کدام، کار یک طراح را ناممکن یا دست‌کم بی‌کیفیت می‌کند. در این مقاله کاران، با مواردی مختلفی مانند سمت‌های شغلی، مهارت‌های مورد نیاز و درآمد یک طراح گرافیک بیشتر آشنا می‌شویم.

آنچه که درباره شغل طراحی گرافیک باید بدانید

سمت‌های شغلی یک طراح گرافیک

به طور کلی یک طراح گرافیک به خاطر کاربرد زیاد مهارتش، زمینه‌های شغلی متفاوتی می‌تواند داشته باشد. بعضی از مهم‌ترین سمت‌های شغلی یک طراح گرافیک می‌تواند موارد زیر باشد:

1.طراح لوگو و هویت بصری

می‌توانید به عنوان یک طراح لوگو و هویت بصری برای شرکت ها و برندها کار کنید و نمادها و علامت های شناختی برای آنها ایجاد کنید.

2.طراح گرافیک دیجیتال

امروزه بسیار از امور طراحی و نقاشی به صورت دیجیتال انجام می‌شوند. یک طراح گرافیک می‌تواند در زمینه طراحی وکتور و تصاویر برداری فعالیت کند.

3.طراح مواد تبلیغاتی

کارت ویزیت، بروشور، پوستر و سایر مواد تبلیغاتی از متداول‌ترین خروجی‌هایی هستند که توسط یک گرافیست و طراح می‌تواند تولید شود.

4.طراح نقشه

به عنوان طراح گرافیک می‌توانید نقشه‌های معماری، نقشه‌های شهری و فضای باز را طراحی کنید.

5.طراح کاراکتر و انیمیشن

همچنین یک بخش از کار طراح گرافیک ممکن است انیمیشن و شخصیت‌های متحرک باشد. بنابراین به عنوان طراح قادر خواهید بود شخصیت‌های کارتونی طراحی کنید و موشن‌گرافیک‌ها را ایجاد کنید.

6.طراح وب

می‌توانید صفحات وب و رابط کاربری (UI) برای سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی طراحی کنید.

7.مشاور طراحی

امور مشاوره و مدیر هنری یک سمت خوب دیگر باری متخصصان گرافیک است. شما ممکن است بتوانید به عنوان مدیر هنری یا مشاور طراحی یک مجله یا شرکت تبلیغاتی فعالیت کنید.

طراح گرافیک کجاها کار می‌کند؟

امروزه تقریبا هر شرکت و استارتاپی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی و ارائه کردن خدمات خودش، نیاز به یک طراح گرافیک دارد. یک طراح خلاق می‌تواند محصولات شرکت‌ها و سازمان‌ها را زیبا‌تر و دلنشین‌تر کند. به عنوان مثال، موارد زیر می‌توانند محل کار یک طراح گرافیک باشند:

- انتشاراتی‌ها و دفاتر مجلات و روزنامه‌ها

- شرکت‌های تجاری و تولید کنندگان محصولات مختلف

- آژانس‌های گردشگری، هواپیمایی و حمل و نقل

- دفاتر تبلیغات محیطی و دیجیتالی

- دفاتر طراحی سایت

و ...

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

نرم‌افزارهایی که یک طراح گرافیک باید بداند

خلاقیت و ذوق هنری، برای یک گرافیست بسیار مهم است اما این خلاقیت وقتی به کارش می‌آید که تسلط کافی روی نرم‌افزارهای حیطه کار خود داشته باشد. در ادامه با تعدادی از نرم‌افزارها که یک طراح گرافیک باید آن‌ها را بلد باشد، آشنا می‌شویم.

نرم افزار فتوشاپ (PHOTOSHOPE)

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایش تصویر حرفه‌ای است که توسط شرکت Adobe Systems از سال 1988 عرضه‌شده و توسعه یافته‌است. محبوبیت این نرم‌افزار به قدری زیاد بوده که امروزه خیلی‌ها هر نوع دست‌کاری رو عکس‌ها را عمل فتوشاپ کردن می‌نامند. مهم‌ترین کاربردهای فتوشاپ موارد زیر است:

- ویرایش تصاویر

- طراحی گرافیکی

- افکت‌های ویژه

- ترمیم تصاویر

- طراحی وب

- طراحی لوگو

- تدوین عکس

نرم افزار ایلوستریتور (illustrator)

این نرم افزار توسط طیف مختلفی از هنرمندان، تصویرسازان، نقاشان و گرافیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت تصاویر متحرک با استفاده از الیوستریتور از قابلیت‌های ویژه آن است. در ادامه تعدادی از کاربردهای مهم آن را مرور می‌کنیم.

- طراحی لوگو

- طراحی وکتور

- طراحی کارت ویزیت و بروشور

- طراحی نقشه

- طراحی کاراکتر و انیمیشن

- طراحی وب

- طراحی پوستر

نرم افزار این‌دیزاین  (IN DESGIN)

افرادی که در حوزه نشر و مطبوعات کار کرده باشند، قطعا با این نرم‌افزار شرکت ادوبی آشنایی دارند. این‌دیزاین به طور تخصصی در حوزه طرح‌بندی و صفحه‌آرایی مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها به کمک یک طراح گرافیست می‌آید. این نرم‌افزار البته رقبای قدرتمندی داشته اما به خاطر مزیت تطابق کامل با فتوشاپ و ایلوستریتور همیشه یکه‌تازی کرده است.

درآمد یک طراح گرافیک چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم یک طراح گرافیک ممکن است به صورت فریلنسر یا استخدام در یک شرکت و مجموعه کار کند. اگر کار فریلنسری باشد، درآمد بسیار می‌تواند متغیر باشد. مثلا یک فرد تازه‌کار ممکن است به طور ماهانه با روزی چند ساعت کار، 8 تا 10 میلیون تومان به دست آورد. یک فرد ماهر ممکن است به درآمد چند ده میلیونی برسد.

حقوق یک گرافیست در استخدام یک شرکت هم به موارد زیادی بستگی دارد. به طور میانگین حقوق 7 تا 20 میلیون تومان، بسته به سابقه و مهارت فرد، متداول است.

برای یک فرد با مهارت زیر سه سال به طور میانگین، 7 میلیون تومان در ایران حقوق در نظر گرفته می‌شود. سابقه 3 تا 7 سال حدود 9 میلیون تومان به طور میانگین دریافتی دارد. انتظار می‌رود یک فرد با سابقه 7 تا 15 سال، چیزی حدود 10 تا 12 میلیون حقوق داشته باشد. فرد با سابقه بالای 15 سال ممکن است بین 12 تا 20 میلیون تومان، متغیر باشد.

البته تاکید می‌شود این ارقام یک میانگین از حقوق رایج هستند و ممکن است حقوق توافقی بین برخی کارفرماها و طراحان کاملا متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با پردرآمدترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!