5 عامل مهم برای انتخاب مدارک مناسب برای استخدام
1-تطابق مهارت با شغل: تحویل مدارک مناسب به کارفرما کمک میکند تا مهارتها، تجربیات و تحصیلات متقاضیان با نیازهای شغلی آنها تطابق داده شود. با توجه به این موارد این موضوع باعث میشود که کارفرما شغل مناسبتری برای کارجوی منتخب پیدا کند.
2-افزایش اعتماد به کارمندان: ارائه مدارک کامل و مناسب باعث ایجاد اعتماد و اطمینان از سمت متقاضی به کارفرما میشود. این موضوع شناخت بهتری از توانمندیها و تجربیات کاری کارمندان را به کارفرما میدهد.
3-کاهش اشتباه در استخدام: با داشتن مدارک معتبر و کامل، احتمال انتخاب اشتباه یک متقاضی کاهش مییابد. این موضوع به کاهش هزینهها و مشکلات مرتبط در استخدام کمک میکند.
4-پیشگیری از تقلب: مدارک درست و منطبق با واقعیت از تقلب در استخدام جلوگیری میکند و باعث استخدامهای مفید و موثرتر برای سازمان میشود.
5-امکان ارزیابی مهارتها: با مدارک مناسب، شما میتوانید مهارتها و تخصص متقاضیان را بهتر ارزیابی کنید و تصمیمات بهتری در مورد استخدام آنها بگیرید.
بنابراین، انتخاب مدارک مناسب در فرآیند استخدام مهم است و به بهبود کیفیت و عملکرد تیم شما کمک میکند.
مقاله مدارک لازم و اساسی برای استخدام را از اینجا بخوانید
معمولا چه مدارکی برای استخدام به محل کار ارائه می دهند؟
مدارک مورد نیاز برای استخدام میتواند به شدت متغیر باشد و این موضوع به نیاز مشاغل و شرکتها بستگی دارد. با این حال، معمولاً مدارک زیر برای استخدام به محل کار داده میشود:
1-رزومه شغلی: رزومه شغلی حاوی اطلاعات شخصی، تحصیلات، تجربه کاری، مهارتها و دیگر مشخصات مرتبط با متقاضی است. این اسناد به شکلی کلی و مختصر، تاریخچه حرفهای شخص را نمایش میدهد.
2-تقاضا نامه: در برخی از مشاغل این نامه از متقاضی شغل گرفته میشود.
تقاضا نامه یا نامه ارائهی توجیهی نشاندهنده علاقه متقاضی به شغل است، در این نامه معمولا دلایلی که این شغل را برای کارجو جذاب کرده است قید میشود، که در نهایت به کارفرما تحویل داده میشود.
3-مدارک تحصیلی: معمولاً مدارک تحصیلی نظیر دیپلم، مدرک کارشناسی، مدرک کارشناسی ارشد و دکتری از مهمترین مدارک استخدامی هستند که معمولا اسکن این مدارک به محل کار تحویل داده میشود.
4-مدارک تخصصی: برای برخی از شغلها، مدارک تخصصی نظیر گواهینامهها، مجوزها، و مدارکی مبتنی بر گذراندن دورههای آموزشی مرتبط با شغل مورد نیاز به محل کار ارائه میشود.
5-مدارک هویتی: معمولاً کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه به عنوان مدارک هویتی مهم برای احراز هویت متقاضیان استفاده میشوند.
6-نامه حسن انجام کار: تعداد زیادی از کارفرمایان هنگام استخدام، از کارجویان تقاضای نامه رضایت از عملکرد از محل کاری که قبلا در آن حضور داشتهاند را دارند. به این نامهها (نامهی حسن انجام کار) هم میگویند، نامههای حسن انجام کار معمولا توصیه از افرادی است که متقاضی را شناختهاند و با توانمندیها و تجربیات او آشنا هستند و فرد را تایید میکنند.
7-تستها و مصاحبهها: برخی مشاغل ممکن است از تستهای فنی، روانشناختی و مصاحبهها به عنوان مرحلهای از استخدام برای انتخاب فرد استفاده کنند.
اگر نتیجه و گزارشی از این مستندات را دارید برای شناخت بهتر کارفرما آن را به محل کار جدید تحوبل دهید.
8-نمونههای کار: در برخی از مشاغل ممکن است نمونههایی از پروژهها یا کارهایی که در محل کار قبلی انجام دادهاید را بخواهند. اگر این نمونه کارها را دارید و قابل ارائه هستند آنها را به کارفرما ارائه دهید زیرا این امر به اثبات تواناییهای شما در محیط کار جدید کمک میکند.
لازم به ذکر است که نوع مدارک ممکن است با توجه به شغل مورد نظر و نیازهای شرکت تغییر کند. برای استخدام به یک محل کار خاص، بهتر است با شرکت یا سازمان مورد نظر تماس بگیرید و مدارک دقیق مورد نیاز را استعلام کنید.