همه چیز درباره شغل حراست

شغل حراست (یا Security Guard) یکی از مشاغل پرتقاضای سازمان ها و شرکت های مختلف است. از جمله مهم ترین شرح وظایف حراست حفاظت از پرسنل، تاسیسات و اسناد یک سازمان است. در واقع هدف اصلی از استخدام حراست، حفاظت از سازمان و پرسنل در برابر تهدیدات درونی و نفوذی است. در این مقاله کاران می خواهیم با شرح وظایف، مهارت ها و بازار کار و استخدام شغل حراست آشنا شویم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره شغل حراست

 

حراست در اصل به معنای پاسداری و مراقبت کردن است. مسئول حراست کسی است که حراست از پرسنل، تاسیسات و اسناد را بر عهده دارد. وظیفه اصلی حراست، حفاظت از سازمان و پرسنل در برابر تهدیدات درونی و نفوذی است. حفظ سلامت نیروی انسانی و شناسایی عوامل مخرب از دیگر مسئولیت‌ها‌ی واحد حراست در سازمان‌ها و شرکت‌ها‌ی مختلف است. نیروهای واحد حراست با پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی به موقع، نوع تخلف‌ها و جرایمی را که ممکن است در آن سازمان به وقوع بپیوندد مشخص می‌کنند. متقاضیان شغل حراست در قالب مسئول حراست می‌توانند در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف استخدام شوند. می توانید آگهی‌های استخدام حراست شرکت‌ها را اینجا ببینید. برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت شغل حراست با ما در کاران همراه باشید.

6 مورد از شرح وظایف مسئول حراست:

شما به عنوان مسئول حراست چه وظایفی دارید؟

  1. اطلاعات اسناد، پرسنل و اماکن تحت پوشش به منظور جلوگیری از هر گونه تهدید و خطر احتمالی محافظت کنید.
  2. درهای ورودی و خروجی را برای ایمن سازی ساختمان قفل کنید.
  3. نسبت به سیستم های هشداردهی حساس باشید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.
  4. ورود و خروج کارمندان، بازدیدکنندگان و سایر افراد را برای محافظت در برابر سرقت و حفظ امنیت محل نظارت کنید.
  5. گزارش فعالیت ها و بی نظمی های روزمره، مانند آسیب رساندن به تجهیزات یا اموال، سرقت، حضور افراد غیر مجاز یا وقایع غیر معمول را بنویسید.
  6. برای شناسایی علائم نفوذ و اطمینان از امنیت درها، پنجره ها، در محیط تحت کنترل خود گشت بزنید.

 

همه چیز درباره شغل کارشناس حراست  

 

مهارت‌ها و دوره‌های آموزشی

بر طبق تحقیقات سایت کاران مدرک دیپلم برای استخدام شغل حراست کافی است، اما بعضی از شرکت ها و سازمان ها تحصیلات دانشگاهی را برای این شغل لازم می دانند که در این موارد فردی که می‌خواهد به عنوان مسئول حراست استخدام شود باید مدرک تحصیلی یکی از این رشته‌ها را داشته باشد :

 

رشته های تحصیلی

مدیریت دولتی
مدیریت
مطالعات اجتماعی
روانشناسی
علوم ارتباطات
کاردانی حرفه ای انتظامات و حراست فیزیکی
کارشناسی حرفه ای انتظامات و حراست فیزیکی

دوره‌ها‌ی آموزشی

ICDL
آمادگی‌ها‌ی دفاعی (در صورت اعلام واحد حراست)

مهارت‌ها

آشنایی با روش‌های کسب اطلاعات
اصول گزارش نویسی
استفاده از ابزارهای کنترلی (مانند کنترل دوربین های مداربسته)
آشنایی با آئین دادرسی کیفری
حقوق اداری
آشنایی با طبقه بندی اسناد محرمانه
 

شخصیت شناسی مسئول حراست

روحیه حفاظت و نگه داری از مهم‌ترین ویژگی های روان شناسی و شخصیتی افرادی است که برای استخدام در شغل حراست اقدام می‌کنند. مسئولان موفق حراست در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف اغلب حافظه خوبی دارند و می‌توانند مسائل و اطلاعات را از ابعاد مختلف تجزیه و تحلیل کنند. جالب است بدانید از دیدگاه *بلبین در محیط کار ۹ شخصیت متفاوت وجود دارد، برای آشنایی بیشتر با این شخصیت ها این مقاله را بخوانید.

*مردیت بلبین (Meredith Belbin) متولد ۱۹۲۶ در انگلیس است و یکی از دانشمندان در زمینه‌ی مطالعه‌ی کار تیمی شناخته‌ می‌شود.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

با توجه به آزمون MBTI مناسب ترین تیپ شخصیتی برای استخدام در حراست ISTJ است.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

۷ چالش پیش روی مسئول حراست

یکی از مهمترین چالش های شغل حراست دخالت های غیر ضروری و خارج از حیطه ی وظایف در مسائل سایر همکاران است که باعث می شود جایگاه حراست ضعیف شود.  هفت مورد دیگر از این چالش‌ها را در ادامه می‌خوانیم.

 

چالش‌ها

چالش تعامل مناسب با مدیران و پرسنل
ورود به جریانات جناحی مختلف
عدم سوء ظن بی مورد به همکاران
اشتباه در قضاوت و تصمیمات
تصمیم گیری با اطلاعات ناقص
عجله در تصمیم گیری
یافتن دلیل قانع کننده در موضع گیری ها
تنش ها در محیط کار

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

حقوق و مزایا و درآمد شغل حراست

با توجه به اینکه شرکت ها و مجموعه های متفاوتی به این شغل احتیاج دارند حقوق و مزایای شغل حراست متفاوت است. در واقع مزایای این شغل وابسته به مزایایی است که سازمان برای کل کارمندان خود در نظر می گیرد. اما نکته حائز اهمیت این است که اگر فردی برای این شغل استخدام می شود و به وظایف خود به درستی عمل کند، امنیت شغلی او بالاست. معمولا شرکت ها با حقوق مصوب وزارت کار برای حراست استخدام می کنند و با توجه به سابقه همکاری یک فرد با مجموعه سنوات نیز به او تعلق می گیرد. برای اطلاع از حداقل دستمزد مصوب وزارت کار در سال 1400، اینجا را بخوانید.

 

این مطالب هم ممکن است برای شما مفید باشد:

با آزمون های شخصیت شناسی کاران، خودتان را بهتر بشناسید

بایدها و نبایدهای یک رزومه شغلی برای استخدام موفق

۱۰ جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!