آشنایی با شغل کارشناس مراقبت پرواز

درست است که هدایت و مسئولیت هر هواپیما بر عهده خلبان و کادر پرواز است اما تا یک سری از دیگر افراد نباشند، انجام پروازهای مختلف ممکن نیست. کارشناس مراقبت پرواز یکی از این افراد است که حضور او برای انجام پروازها حیاتی و ضروری است. کارشناس مراقبت پرواز فردی است که هماهنگی شرایط جوی و ترافیک هوایی موجود را انجام می‌دهد. تصور کنید اگر کسی این موارد را به خلبان‌ها و برج مراقبت گزارش نکند ممکن است چه تصادفات و حوادث ناگواری پیش بیاید. در این مقاله از جوانب مختلف شغل کارشناس مراقبت پرواز را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با شغل کارشناس مراقبت پرواز

کار مراقبت پرواز چیست؟

مراقبت پرواز، فرایندی برای نظم‌بخشی به عبور و مرور پروازها است تا از ایجاد تصادفات در خطوط هوایی پیشگیری شود. کارشناس مراقبت پرواز با بررسی شرایط جوی و ترافیک موجود، پروازها را کنترل می‌کند و به هواپیماها اجازه حرکت می‌دهد.

کارشناس مراقبت پرواز کسی است که اطلاعات لازم شامل جهت وزش باد، شرایط آب و هوایی و شرایط باند فرودگاه را می‌گیرد و به خلبان منتقل می‌کند. این هدایت‌گری شامل پیش از لحظه بلند شدن تا طول مسیر و موقع فرود می‌شود.

از جهت حساسیت این حرفه، کارشناس مراقبت پرواز باید هوشیار و دارای تمرکز بالا باشد تا هواپیماها را بدون مشکل هدایت کند. در صورت بروز هر گونه حادثه حین پرواز، کارشناس مراقبت اولین فردی است که از مساله مطلع می‌شود و باید حین حفظ خونسردی، همه تمهیدات لازم برای رفع مشکل و کمک به خلبان را مد نظر قرار دهد.

دانش و مهارت مورد نیاز شغل کارشناس مراقبت پرواز

برای انجام وظایف به خوبی به عنوان یک کارشناس مراقبت پرواز، دانش و مهارت‌های زیر لازم است:

  1. دانش فنی برای تحلیل و بررسی شرایط فنی هواپیماها، تجهیزات هوایی و سیستم‌های ایمنی
  2. تسلط کامل به زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط با عوامل مختلف پرواز
  3. برخورداری از مهارت‌های تحلیلی برای بررسی و تحلیل مسائل پیچیده مربوط به ایمنی و امنیت پرواز
  4. مهارت‌های ارتباطی قوی جهت برای همکاری با تیم پرواز و ارتباط با سایر اعضای تیم
  5. تمرکز بالا در انجام کارها به علت حساسیت بالای شغل
  6. مهارت‌های رهبری به منظور رهبری و هدایت تیم در جریان پرواز و حل مسائل ایمنی
  7. آگاهی از قوانین و استانداردها برای اجرای استانداردهای ایمنی و امنیت پرواز

 وظایف کارشناس مراقبت پرواز

بسته به شرایط خاص هوایی، شرکت هواپیمایی و نوع فعالیت، وظایف آن‌ها ممکن است تغییر کند. در کل وظایف اصلی کارشناس مراقبت پرواز، شامل موارد زیر است:

  1. بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط هواشناسی، مسیر پرواز، فنی و تجهیزات هوایی به منظور اطمینان از ایمنی پرواز
  2. سرعت دادن و ایجاد نظم برای جریان پروازها
  3. بررسی و تصویب مستندات فنی و مربوط به پروازها، شامل بررسی گزارش‌های نگهداری و تعمیرات هواپیماها
  4. همکاری با سایر اعضای تیم پرواز (خلبان، خدمه پرواز و ...) در جریان پرواز و حل مسائل ایمنی و فنی
  5. اطلاع‌رسانی به مراکز تجسس و امداد و نجات در صورت بروز حادثه

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

تیپ شخصیتی مناسب مراقبت پرواز

برخی شغل‌ها شرایط کاری خاصی دارند و همین باعث می‌شود که نیاز به ویژگی‌های خاصی داشته باشند که بر همین اساس، برای بعضی افراد مناسب‌تر باشند. به عنوان مثال شغل کارشناس مراقبت پرواز نیاز به تمرکز، دقت بالا و قدرت تصمیم‌گیری در لحظه دارد که برای همه افراد ممکن است مقدور نباشد.

بر اساس تیپ شخصیتی ESTJ که معمولا به نظم و انضباط زیاد اهمیت می‌دهند و به جزییات زیاد توجه می‌کنند برای این حرفه مناسب هستند. همچنین افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ که صداقت و منطق بارزی دارند و در شرایط دشوار خستگی‌ناپذیر و توانمند هستند در حرفه کارشناس مراقبت پرواز موفق خواهند بود.

تیپ‌های شخصیتی ISTP و ESTP دیگر تیپ‌هایی هستند که برای تصاحب این شغل حساس می‌توانند نامزدهای خوبی باشند.

 بازارکار و فرصت‌های شغلی کارشناس مراقبت پرواز

همان‌طور که تا اینجا مشخص شد، حوزه کاری کارشناس مراقبت پرواز، فرودگاه‌ها و بخش هوایی نیروهای نظامی است. افراد برای ادامه تحصیل می‌توانند وارد هنرستان‌های هوانوردی شوند. البته دانش‌آموزان رشته‌های تجربی و ریاضی هم از طریق کنکور سراسری می‌توانند وارد رشته مراقبت پرواز شوند.

افراد برای تحصیل در این رشته نیاز به شرایط اولیه‌ای دارند. دانستن زبان انگلیسی و برخورداری از سلامت فیزیکی و روانی از این جمله هستند. برخی موسسات هم با اعطای گواهینامه‌های تکمیلی شرایط مهارتی افراد را ارتقا می‌دهند.

در نهایت فرد متخصص، در یکی از فرودگاه‌ها، موسسات هوانوردی، صنایع هوایی، ارتش یا سپاه پاسداران امکان فعالیت و اشتغال دارد.

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!