آشنایی با شغل توسعه‌دهنده نرم افزار

استخدام کارشناس توسعه دهنده نرم افزار یکی از پرتقاضاترین ردیف‌های استخدام حوزه مهندسی کامپیوتر محسوب می‌شود. در این مقاله کاران به نقل از سایت اونت (O*NET) شما را با شغل توسعه دهنده نرم افزار، مهارت‌های آنها و میزان حقوق دستمزد توسعه دهنده نرم افزار آشنا می‌کنیم.

آشنایی با شغل توسعه‌دهنده نرم افزار

توسعه دهنده نرم افزار کیست و چه وظایفی دارد؟

افرادی که با عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار استخدام می‌شوند وظیفه دارند برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه دهند. در واقع توسعه نرم‌افزار فرآیندی است که طی آن نرم‌افزارها را با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی خاص ایجاد می‌کنند.

فرایند اصلی در توسعه نرم‌افزار این است که یک برنامه‌نویس با استفاده از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، برنامه‌هایی را توسعه می‌دهد که هر یک برای اهداف و کارهایی متفاوت ایجاد شده‌اند.

زبان‌های برنامه‌نویسی مدام در حال ارائه نسخه های جدید هستند و یکی از وظایف مهم توسعه دهنده نرم افزار به روزآوری برنامه های نرم افزاری است؛ به همین خاطر  یک کارشناس توسعه ‌دهنده‌  نرم‌افزار باید بطور مداوم در حال پیشرفت و یادگیری در حوزه زبان های برنامه نویسی باشد.

توسعه دهنده نرم افزار چه فرقی با برنامه نویسی دارد؟

سوالی که ممکن است به ذهن‌تان خطور کند چه  تفاوتی میان یک توسعه دهنده نرم افزار و برنامه نویس وجود دارد؟ به طور خلاصه، تفاوت اساسی در محدوده کاری آنها است.

توسعه دهندگان بیشتر با محدوده کامل  یک پروژه نرم افزاری درگیر هستند و درک بیشتری از آن دارند. در حالی که  برنامه نویسان ممکن است در بخش خاصی از پروژه نرم افزاری مثل کدنویسی فعالیت کنند. برای فهم بیشتر موضوع بد نیست با 4 اصطلاح مهم در زمینه شغل توسعه دهنده نرم افزار آشنا شویم:

توسعه‌دهنده نرم‌افزار: شخصی که از ابتدا تا انتهای برنامه‌های نرم‌افزاری را ایجاد و فرایندسازی می‌کند.

یک توسعه دهنده که به عنوان توسعه دهنده نرم افزار یا برنامه نویس نرم افزار نیز شناخته می‌شود، برنامه‌های کامپیوتری را با نوشتن کدها، اشکال زدایی و اجرای منابع  کد می‌سازد. بر خلاف برنامه نویسان، توسعه دهندگان معمولا در مجموعه خاصی از زبان‌های برنامه نویسی تخصص دارند. آنها همچنین بیشتر درگیر ساختار و توسعه هسته نرم افزاری برای ساخت برنامه‌های نرم افزاری هستند. بسته به تخصص آنها، یک کارشناس توسعه دهنده نرم افزار  ممکن است در حوزه نرم افزارهای دسکتاپ، اپلیکیشن‌های موبایل  یا توسعه دهنده وب فعال باشد. اگرچه وظیفه اصلی یک توسعه‌دهنده نوشتن کد است، اما ممکن است با سایر وظایف مرتبط مثل داکیومنت های نرم‌افزار، طراحی و معماری نرم‌افزار یا توسعه کلی نرم‌افزار درگیر باشد.

برنامه‌نویس : برنامه نویس کسی است که برای برنامه‌های کامپیوتری یا برنامه های نرم‌افزاری کد می‌نویسد. برنامه نویسان دستورالعمل‌های خاص مربوط به ایجاد یک نرم افزار را ارائه می‌دهند. برای برنامه نویس شدن، قبل از شروع به کدنویسی، باید فعالانه به راه حل ها فکر کنید. برنامه نویس باید پیشینه قوی در زمینه کدنویسی و محاسبات در چندین زبان برنامه نویسی را داشته باشند که اغلب شامل زبان هایی مثل SQL، PHP، HTML، JAVA، زبان C++ ،C و .... است.

یک برنامه نویس ممکن است در زمینه‌های مختلفی مثل پایگاه داده، توسعه وب، توسعه امنیت و موارد دیگر متخصص باشد. بسته به مجموعه مهارت‌های برنامه نویسی و زمینه‌های تخصص ،برنامه نویس‌ها ممکن است به عنوان برنامه نویس اپلیکیشن‌ها، برنامه‌نویس سیستم، مهندس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین یا برنامه نویس بازی تخصص داشته باشند.

 

آگهی های استخدام برنامه نویس دورکاری، پروژه ای و پاره وقت را از اینجا ببینید

 

برنامه نویسان در درجه اول مسئول نوشتن کدهایی هستند که به برنامه های نرم افزاری و اپلیکیشن ها حیات می بخشند. آنها عمدا از چندین زبان برنامه نویسی برای برطرف کردن خطاها و اطمینان از کاربردی بودن کد استفاده می کنند.

مهندس نرم‌افزار : مهندس نرم افزار دسته ای از برنامه ها، داده ها و مستندات را در نظر دارد که هر کدام از این موارد پیکربندی مخصوص به خود را دارند. مهندس نرم افزار شخصی است که اصول مهندسی نرم‌افزار را برای توسعه نرم‌افزار اعمال می‌کند.

کدنویس : کدنویس هر کسی است که کد نرم‌افزار را می‌نویسد. کد نویس‌ها اغلب فقط قسمت‌های کوچکی از برنامه‌های بسیار بزرگتر را می‌نویسند.

انواع توسعه دهندگان نرم افزار:

توسعه دهندگان فرانت‌اند  Front-end

توسعه‌دهندگان  Back-end

توسعه‌دهندگان  full-stack

توسعه‌دهندگان دسکتاپ

توسعه‌دهندگان وب

توسعه‌دهندگان موبایل

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

وظایف شغل توسعه دهنده نرم افزار:

تحقیق، طراحی و توسعه نرم افزارهای کامپیوتری و شبکه یا برنامه‌های کاربردی تخصصی.

تجزیه و تحلیل  اطلاعات و نیازهای کاربران و توسعه راه حل های نرم افزاری با استفاده از اصول و تکنیک های علوم کامپیوتر، مهندسی، و تجزیه و تحلیل ریاضی.

به روزآوری نرم افزارها و افزایش قابلیت‌های موجود.

همکاری با مهندسان سخت افزار کامپیوتر برای یکپارچه سازی سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری و توسعه مشخصات و الزامات کاربردی

نظارت و واگذاری کار به برنامه نویسان، طراحان و تکنسین های حوزه نرم افزار

همکاری با تیم فنی برای نگه داری از پایگاه های داده‌ها

همکاری و هماهنگی با مدیران پروژه و مسئولان پردازش دیتا

مستند کردن کدها به منظور کارآمدتر شدن محصول

تست کردن کدها به منظور اعتبارسنجی سیستم نرم افزاری

تعیین استانداردهای عملکرد سیستم

آماده سازی گزارش ها و مکاتبات مربوط به مشخصات، فعالیت ها یا وضعیت پروژه

ارزیابی عملکرد پایگاه داده

 

مهارت ها و دوره های آموزشی مورد نیاز توسعه دهنده نرم افزار:

توسعه دهندگان نرم افزار بیشتر از بین فارغ التحصیلان رشته مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات انتخاب می شوند. با این حال اگر می خواهید به عنوان یک توسعه دهنده حرفه ای استخدام شوید لازم است مهارت های زیر را کسب کنید:

آشنایی کامل با نرم افزار سیستم مدیریت پایگاه داده مانند Amazon DynamoDB Elasticsearch, MongoDB  ,Oracle PL/SQL

مسلط به رابط کاربری پایگاه داده و نرم افزار query مانند Airtable; Apache Hive Blackboard software و  Transact-SQL

آشنایی کافی با نرم افزارهای توسعه محیط مانند:

  • Advanced business application programming 
  • Apache Ant
  • Common business oriented language COBOL

آشنایی لازم با Object or component oriented development software مانند Apache Spark,  jQuery ,Objective C,Scala 

آشنایی با یکی از نرم افزارهای نرم توسعه پلت فرم وب مثل  Backbone.js ،Microsoft ASP.NET Core ،MVC ، React,Spring Framework 

 

حقوق و دستمزد توسعه دهنده نرم افزار:

حقوق توسعه دهندگان نرم افزار در ایران بر اساس تجربه، مهارت، یا موقعیت مکانی متغیر است . با توجه به شرایط مختلف شرکت ها و سازمان ها و همچنین نیازهای کارفرمایی، حقوق یک توسعه دهنده نرم افزار با تجربه  حدود سه تا هفت سال در سال ۱۴۰۰ از ۴,۱۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

دستمزد توسعه دهندگان با سابقه کاری بین هفت تا پانزده سال در سال ۱۴۰۰ از ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۹,۲۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) می تواند متغیر باشد.

توجه داشته باشید که این اعداد تغییر پذیر هستند و کارفرمایان و برنامه نویسان می‌توانند میزان حقوق و دستمزد خود را بیان کنند و در مورد قیمت آن به توافق برسند.

 

بیشتر بخوانید:

چطور برنامه نویس بشویم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!