رویداد روز جهانی دختران در ICT به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران صبح روز ۵ ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در مجموعه باغ کتاب ایران با حضور بیش از ۲۰ استارتاپ در حوزه فعالیت دختران و زنان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کاران، در این رویداد یک روزه که با حضور گرم دانش آموزان و دانشجویان دختر مدارس و دانشگاه های تهران، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران سازمان فناوری اطلاعات ایران و جمعی از بانوان فعال انجمن زنان کارآفرین ایران برگزار شد. کاران به عنوان یک زیست بوم کار و استخدام در کنار ۲۰ استارتاپ دیگر به معرفی فعالیت ها و خدمات خود پرداخت.
همچنین ۱۰ تیم استارتاپ دانش آموزی دختران در این مراسم با ارائه ایده های خود با یکدیگر به رقابت پرداختند که در مراسم اختتامیه به ۳ تیم برتر جوائزی اهدا شد.
کاران و اشتغال دختران
در حال حاضر کاران یک زیست بوم حوزه کار و استخدام است که هدفش ارائه انواع خدمات حوزه منابع انسانی به کارجویان و کارفرمایان است. کاران با اتکا بر سامانه هوشمند مشاغل karan.ir و تیم متخصصان منابع انسانی خود، تلاش می کند کارجویان را در سریع ترین زمان ممکن به کارفرمایان متصل کند. در زیست بوم کاران، کارجوها در واقع همان متقاضیان استخدام و کارفرمایان تمام شرکت ها، سازمان ها، کسب و کارها و افرادی هستند که برای کسب و کار خود به دنبال نیروی انسانی می گردند.
در ارتباط با موضوع اشتغال دختران جوان، تیم تحقیق و توسعه کاران آماری از حضور و مشارکت زنان در زمینه استخدام در فرصت های شغلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کرد.
براساس این آمار، تنها ۳۵درصد رزومه های دریافتی برای فرصت های استخدامیICT در سال۱۳۹۷ در زیست بوم کاران، متعلق به بانوان فارغ التحصیل رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است. این موضوع در حالی است که آمار درخواست بانوان برای تصدی مشاغل مدیریتی حوزهICT در مقایسه با مردان بسیار پایین است.
از سوی دیگر بررسی بیشتر آمار آگهی های استخدام در حوزه فاوا طی سال اخیر نشان می دهد ۲۲ عنوان شغلی فناوری اطلاعات و ارتباطات ویژه استخدام بانوان بوده است.در مقابل آگهی های استخدامی ۳۷ عنوان شغلی این حوزه تنها ویژه استخدام آقایان منتشر شده است.
خدمات کاران برای آینده شغلی دختران
در مراسم روز جهانی دختران درICT ، مخاطبان کاران علاوه بر دختران نونهال، نوجوان و جوان از مدارس و دانشگاه های تهران، خانواده ها و برخی مدیران شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند.
کاران در ارتباط با این مخاطبان با آغاز راه اندازی کمپین- میخوای چی کاره بشی- و اهدای هدایایی مرتبط با این موضوع، تلاش کرد خدمات خود در زمینه مشاوره آینده شغلی و استخدام را معرفی کند. کاران در ارتباط با بازدیدکنندگان، از دختران جوان دعوت کرد برای آشنایی با مهارت ها و توانمندی های خود تا ترسیم یک آینده شغلی مناسب با کاران و شبکه های اجتماعی آن در تماس باشند که این موضوع با استقبال خوب دختران و خانواده های آنها روبه رو شد.
در ارتباط با سایر مخاطبان این نمایشگاه همچون مدیران کسب و کارها و فارغ التحصیلان دانشگاه ها، خدمات کار و استخدام کاران در قالب بروشورها و گفتگوی حضوری با بازدیدکنندگان عرضه شد.