همه چیز درباره شغل کارشناس روابط عمومی

حتما باورتان نمی‌‌‌شود اگر بگوییم مشاغل حوزه ارتباطات از جمله روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در دنیا هستند! در این مقاله با شغل روابط عمومی، شرح وظایف کارشناس روابط عمومی و بازار کار و استخدام روابط عمومی آشنا شوید.

همه چیز درباره شغل کارشناس روابط عمومی

آشنایی با شغل کارشناس روابط عمومی:

حتما باورتان نمی‌‌‌شود اگر بگوییم مشاغل حوزه ارتباطات از جمله روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در دنیا هستند! شبکه شغلی آنلاین آمریکا طی یک تحقیق بزرگ، روابط عمومی‌ها را در کنار مشاغل نظامی، آتش‌نشانی، خلبانی هواپیما، افسر پلیس و خبرنگاری جزو ۱۰ شغل سخت و پر استرس قرار داده است؛ آن هم به این دلیل که کارشناسان روابط عمومی‌‌‌ حافظ تمام منافع ارتباطی یک سازمان در اذهان عمومی و رسانه‌‌‌ها هستند. یک کارشناس روابط عمومی به دلیل ماهیت شغلی خود با طیف‌‌‌های گوناگون افراد در ارتباط است و مجبور است در شرایط پر فشار فکر کند و تصمیم بگیرد.

کارشناس روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی میان مجموعه و مخاطبان جامعه، در حقیقت ویترین بزرگ مجموعه خود در محسوب می‌‌‌شود.

دایره فعالیت روابط عمومی‌‌‌ها متناسب با نوع فعالیت سازمان و یا شرکت متبوع، گسترده است؛ از تهیه و تدوین محتوای رسانه ای برای معرفی و تبلیغات یک سازمان تا راه اندازی کمپین‌‌‌های خبری و برگزاری جلسات، مراسم‌‌‌ها و کنفرانس‌‌‌های مطبوعاتی همگی در حیطه وظایف یک واحد روابط عمومی تعریف می‌‌‌شود. کارشناسان روابط عمومی تحت نظارت و رهبری یک مدیر روابط عمومی تلاش می‌‌‌کنند از طریق روش‌‌‌های مختلف سنتی و آنلاین و البته با شناخت صحیح مخاطبان، همواره تصویر مثبتی از برند سازمان یا مجموعه خود ایجاد کنند.

دایره وظایف یک کارشناس روابط عمومی از بررسی راه کارهای تبلیغات تا اطلاع رسانی، افکارسنجی، برقراری ارتباطات داخلی و بیرونی یک مجموعه هماهنگی گسترده است.

 

بازار کار و استخدام کارشناس روابط عمومی:

اغلب سازمان‌‌‌ها و شرکت‌‌‌ها در ابعاد متوسط تا بزرگ واحدهایی تحت عنوان روابط عمومی و تبلیغات دارند و یک کارشناس روابط عمومی می‌‌‌تواند در این واحدها استخدام شود. به دلیل اهمیت نقش اطلاع رسانی و تبلیغات برای معرفی و فروش محصولات شرکت‌‌‌ها و سازمان‌‌‌ها به ویژه در شبکه‌‌‌های اجتماعی و رسانه‌‌‌ها، نیاز برای استخدام کارشناسان روابط عمومی روز به روز در حال افزایش است.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

شرح وظایفی که کارشناس روابط عمومی ملزم به انجام آن است

با توجه به تقسیم بندی واحد روابط عمومی و ارتباط با واحدهای تبلیغات و فروش یک کارشناس روابط عمومی وظایف زیر را برعهده دارد:

  1. ارتباط مستمر با رسانه‌‌‌ها (خبرگزاری‌‌‌ها، نشریه‌‌‌ها و رسانه‌‌‌های مکتوب و آنلاین)
  2. تهیه و ارسال اخبار، بیانیه، جوابیه، اطلاعیه در رسانه‌‌‌های گروهی و پیگیری انعکاس آن‌‌‌ها
  3. ایجاد و تجهیز کتابخانه و آرشیو محصولات دیداری، شنیداری و نوشتاری مرتبط با فعالیت‌‌‌های روابط عمومی
  4. به روز رسانی سایت و وبلاگ سازمان
  5. ارتباط با همکاران درون سازمانی و کسب اطلاع از اخبار مرتبط با همکاران
  6. پیگیری موارد انتشاراتی روابط عمومی نظیر بروشور، مجله و انواع لوح فشرده
  7. تهیه گزارش‌‌‌های ادواری از میزان انتشار اخبار سازمان در رسانه‌‌‌ها و گزارش‌‌‌های عملکرد روابط عمومی
  8. برگزاری نمایشگاه‌‌‌های سازمان و همکاری در برگزاری همایش‌‌‌ها، سمینارها، جشنواره‌‌‌ها، مصاحبه‌‌‌ها و بازدیدها
  9. آماده کردن متن سخنرانی برای مدیران ارشد مجموعه و هماهنگی با خبرنگارها

 

 

مهارت‌‌‌ها و دوره‌‌‌های آموزشی مورد نیاز شغل کارشناس روابط عمومی:

فردی که می‌‌‌خواهد به عنوان کارشناس روابط عمومی استخدام شود باید مدرک تحصیلی یکی از این رشته را داشته باشد:

  • علوم ارتباطات اجتماعی
  • مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی
  • بازاریابی و تبلیغات

۸ مهارت کارشناس روابط عمومی:

  • برنامه‌‌‌ریزی و سازماندهی
  • مدیریت زمان
  • اصول نامه نگاری اداری
  • کار تیمی
  • روابط عمومی
  • روان شناسی
  • تکنیک‌‌‌های مصاحبه
  • اصول سخنرانی

همه چیز درباره شغل کارشناس روابط عمومی

شخصیت شناسی کارشناس روابط عمومی

توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف و برون گرایی، قطعا مهم ترین ویژگی شخصیتی برای استخدام به عنوان یک کارشناس روابط عمومی است. یک کارشناس روابط عمومی در برقراری ارتباط با دیگران تبحر دارد. دید این افراد بلند مدت است. متخصصان حوزه ارتباطات به خوبی می‌‌‌توانند نیاز دیگران را درک کنند و از این موضوع برای توسعه ارتباطات خود استفاده کنند. خلاقیت و اعتماد به نفس بالا دو ویژگی مهم افرادی است که می‌‌‌خواهند در شغل کارشناس روابط عمومی استخدام شوند. کارشناسان روابط عمومی اغلب سخنورند و می‌‌‌توانند از این ویژگی در ایجاد شبکه ارتباطات بهره ببرند.

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

۷ چالش پیش روی یک کارشناس روابط عمومی

مشاغل حوزه ارتباطات قطعا به دلیل ماهیت ویژه اش، با مسائل و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌‌‌کند. تلاش کرده ایم به برخی از چالش‌‌‌های یک کارشناس روابط عمومی در ذیل اشاره کنیم:

۱. مدیریت زمان برای انجام وظایف متعدد

۲. کمبود بودجه برای اطلاع رسانی و تبلیغات

۳. مدیریت جهت گیری‌‌‌ها و موضع‌‌‌های انتقادی در رابطه با سازمان متبوع

۴. جلب رضایت مخاطبان ناراضی و منتقد

۵. نامشخص بودن جایگاه و تشکیلات روابط عمومی

۶. عدم آشنایی مدیران و اذهان عمومی با اهمیت موضوع روابط عمومی و دانش ارتباطات

۷. برخوردهای سلیقه ای مدیران با رسانه‌‌‌ها

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!