7 گام برای ساخت یک رزومه حرفه ای

ساخت یک رزومه حرفه ای، شانس شما را برای استخدام و دعوت به مصاحبه شغلی بیشتر می کند. رزومه شما برای اینکه حرفه‌ای باشد به هفت قدم احتیاج دارد که در این مقاله کاران به آن پرداخته ایم.

7 گام برای ساخت یک رزومه حرفه ای

 

چطور یک رزومه حرفه ای بسازیم؟

یک رزومه خوب که شامل مشخصات فردی، سابقه کاری، مهارت ها و تحصیلات تان باشد به شما کمک می کند تا یک قدم مهم برای استخدام شدن بردارید. علاوه بر استخدام، ساختن رزومه باعث می شود با تمام توانمندی ها و مهارت هایمان آشنا شویم و حتی ممکن است بخواهیم برای حرفه ای تر شدن مهارت های جدیدی یاد بگیریم.

رزومه شما برای اینکه حرفه ای باشد به هفت قدم احتیاج دارد که در ادامه می خوانید.

قالب‌ها و پلت فرم‌های مختلفی تحت عنوان رزومه ساز وجود دارند که می‌توانید سوابق شغلی و تحصیلی و توانمندی‌هایتان را در آنها ثبت کنید. یک رزومه حرفه‌ای، باید بتواند نقاط قوت و مهارت‌های شما را به خوبی نمایش دهد. هر اندازه بتوانید خودتان را در رزومه‌تان بهتر معرفی کنید، احتمال انتخاب شما در بین صدها رزومه بیشتر می شود.

رزومه سازی

۱.اطلاعات شخصی تان را وارد کنید.

هر رزومه استانداردی باید شامل اطلاعات شخصی شما مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، آدرس، شماره تماس ( ثابت و همراه) و ایمیل شما باشد. این اطلاعات پایه حتما باید در سطر اول رزومه شما قرار داشته باشد. برای معرفی هرچه بهتر، حتی می‌توانید آدرس صفحه لینکدین تان را هم در بخش اطلاعات تماس ذکر کنید. برخی از رزومه‌ها دارای عکس پرسنلی هستند و برخی دیگر هم عکس ندارند. در واقع وجود عکس در رزومه شغلی، الزامی نیست اما در صورتی که می‌خواهید رزومه شما دارای تصویر باشد حتما باید یک عکس تمام رخ یا سه رخ به صورت رسمی در رزومه تان قرار دهید. قطعا رزومه عکس دار بیشتر می‌تواند مورد توجه کارفرما قرار بگیرد.

۲.سوابق تحصیلی

سوابق تحصیلی و دوره‌های آموزشی که مرتبط با شغل موردنیاز شما هستند حتما باید در رزومه تان ذکر شوند. ممکن است بگویید رشته تحصیلی شما با شغلی که در آن سابقه دارید متفاوت است؛ برای اینکه یک رزومه حرفه ای بسازید تلاش کنید تا جای ممکن دوره‌های آموزشی مرتبط با شغلی که برای آن می‌خواهید رزومه بفرستید را عنوان کنید و در پایان می‌توانید به رشته تحصیلی دانشگاهی تان هم اشاره کنید.

۳.سوابق شغلی

این بخش قطعا یکی از مهم ترین قسمت‌های یک رزومه حرفه‌ای است؛ درواقع بسیاری از کارفرمایان بیش از هرچیز به سابقه کاری یک کارجو توجه می‌کنند. نکته هوشمندانه ای که در اغلب رزومه‌های شغلی هدفمند رعایت می‌شود این است که تا جای ممکن سوابق مرتبط با آگهی شغلی موردنظر را در رزومه‌تان پر رنگ کنید. نیازی نیست که در این قسمت حتما به ترتیب زمان فعالیت پیش بروید. بلکه آنچه مهم است هماهنگی میان سوابق کاری شما با آن چیزی است که کارفرما می‌خواهد. در این بخش حتما به توانمندی‌ها و دستاوردهایتان در محیط کاری قبل اشاره کنید و دقیقا بگویید که در این ردیف‌های شغلی چه مسئولیت‌هایی را پذیرفته اید.

بیشتر بخوانید: رزومه تان را برای هر آگهی شغلی ارسال نکنید!

۴. مهارت‌ها و توانایی‌ها

بیان دقیق مهارت‌ها و توانمندی‌ها در یک سطر جداگانه، رزومه شما را حرفه‌ای تر می‌کند. وقتی از مهارت‌ها صحبت می‌کنیم منظور توانمندی‌های عمومی و فردی است که می‌تواند شامل مواردی همچون توانایی انجام کارها به صورت گروهی، فن بیان، مدیریت و رهبری، توانایی کنترل و نظارت، برنامه ریزی و سازماندهی، اصول نامه نگاری، مدیریت زمان و حتی تسلط به برنامه‌های رایانه ای و ابزار اینترنتی، اصول سخنرانی و ... باشد.

۵. دوره‌های آموزشی

علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دوره‌های آموزشی مرتبط با مهارت‌های شغلی یکی از بخش‌های کلیدی در رزومه شماست؛ مخصوصا اگر مدارک تحصیلی شما با شغل موردنظرتان همخوانی نداشته باشد. دوره‌های آموزشی ویژه هر شغل می‌تواند اعتماد مدیران جلب کند.چرا که این دوره‌ها بیشتر از مدارک دانشگاه، با نیازهای بازار کار تطابق دارند.

۶. میزان آشنایی با زبان‌های خارجی

سطح زبان، مجموع توانایی‌های شما در نوشتن، خواندن، شنیدن و صحبت کردن در زبان‌های خارجی مانند انگلیسی و ... است. حتما به این توانایی‌ها اشاره کنید و در صورت امکان آخرین مدرک تحصیلی تان از موسسات آموزشی مرتبط را ذکر کنید.

۷. مشاغل مورد علاقه و سرگرمی‌ها

در این بخش باید دقیقا اشاره کنید که به چه مشاغلی، مرتبط با توانمندی‌هایتان علاقه مندید. حتی اگر در این مشاغل هیچ تجربه یا سابقه‌ای نداشته باشید. در بخش سرگرمی و تفریحات می‌توانید موارد دلخواهتان را ذکر کنید. دقت داشته باشید که مدیران و کارفرمایان از نوع علائق و سرگرمی‌های شما می‌خواهند پی به شخصیت شما ببرند.

۵ نکته کلیدی برای یک رزومه حرفه‌ای

  1. تا جای ممکن خلاصه و مفید بنویسید؛ چراکه وقت مدیران برای بررسی رزومه‌ها محدود است و علاقه ای به خواندن رزومه‌های طولانی ندارند.
  2. بولت گذاری کنید؛ برای نوشتن مهارت‌ها، توانایی‌ها و حتی دوره‌های آموزشی در هر بند از بولت استفاده کنید تا رزومه‌تان منظم شود.
  3. رزومه شما نباید غلط املایی و یا اشتباه دستور زبانی داشته باشد؛ حتما بعد از اینکه رزومه‌تان را نوشتید یکبار به دقت دوباره بخوانید حتی می‌توانید از دیگران بخواهید آنها هم رزومه شما را بخوانند و نظر بدهند.
  4. از فونت رسمی و اندازه استاندارد استفاده کنید؛ فونت رسمی ورد مانند Iran Sans و B Nazanin  و سایز ۱۲ یا ۱۱ برای رزومه‌ها مناسب هستند.
  5. رزومه‌تان را بخش بندی کنید؛ اگر از یک قالب رزومه ساز استفاده نمی‌کنید حتما از ابزار ورد برای بخش بندی رزومه‌تان استفاده کنید. در هر بخش یک عنوان مناسب به صورت سرتیتر قرار دهید.

 

دنبال استخدام در چه شغلی هستید؟ ما شما را به فرصت های استخدامی معرفی می کنیم

 

آشنایی با انواع رزومه

رزومه‌ها به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

دسته اول رزومه‌های زمانی(chronological) هستند که براساس تاریخچه زمانی سوابق شغلی و تحصیلی شما تهیه می‌شوند.

دسته دوم رزومه‌های عملکردی  (Functional) هستند که مطابق مهارت‌ها و توانمندی‌های فرد تنظیم می‌شوند.

دسته سوم رزومه‌های ترکیبی (Combination) هستند که در واقع ترکیبی از دو گروه رزومه‌های زمانی و عملکردی است.

دسته چهارم رزومه‌های هدفمند (Targeted) هستند؛ این رزومه‌ها براساس الزامات هر آگهی شغلی و متناسب با سابقه کار، توانایی و تحصیلات شما تهیه می‌شود.

پیشنهاد ما این است که متناسب با هر موقعیت شغلی از این قالب رزومه‌ها استفاده کنید. گرچه رزومه‌های ترکیبی و هدفمند اغلب کارایی بیشتری دارند و بهتر است هر دو شکل این رزومه‌ها را برای خودتان تهیه کنید. در این مقاله کاران می توانید با ساخت انواع رزومه های کاری حرفه ای بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

باید و نبایدهای یک رزومه شغلی

رزومه ویدئویی چیست؟چگونه یک ویدئو رزومه خوب بسازیم؟

وقتی نمی توانیم رزومه بسازیم چطور خودمان را معرفی کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!