با شغل راهنمای گردشگری و نحوه ورود به آن بیشتر آشنا شویم

اگر شما خیلی خوب می‌توانید با مردم ارتباط قرار کنید و از طرف دیگر به حوزه تاریخ، جغرافیا و گردشگری علاقمند هستید، باید بگوییم شغل مورد نظرتان را پیدا کرده‌اید. شما می‌توانید یک راهنمای گردشگری باشید. راهنمای گردشگری یا تورلیدر فردی است که همراه مسافران و گردشگران حضور دارد و به آن‌ها اطلاعات مفید تاریخی و فرهنگی می‌دهد. شک نکنید که در این شغل، قصه‌های زیادی برای تعریف کردن خواهید داشت. در این مقاله با این شغل جذاب و پرماجرا بیشتر آشنا خواهیم شد.

با شغل راهنمای گردشگری و نحوه ورود به آن بیشتر آشنا شویم

راهنمای گردشگری کیست؟

راهنمای گردشگری یا تورلیدر، فردی است که اطلاعات جامع و صحیحی درباره میراث فرهنگی و طبیعی منطقه مورد نظر دارد و می‌تواند این اطلاعات را با تسلط کافی به گردشگران منتقل کند. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعات تاریخی، آیین‌ و رسوم، لهجه‌ها، خصوصیات اقلیمی و فرهنگی و ... باشد. 
دقت کنید که راهنمای گردشگری وظایف متفاوتی از یک مدیر گردشگری که یک سفر را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند، دارد. در عین حال، در بسیاری موارد هر دوی این موارد را یک نفر انجام می‌دهد. در این صورت، وظایف بیشتری را بر عهده خواهد داشت.
اغلب افراد این حرفه را به عنوان شغل پاره‌وقت انتخاب می‌کنند اما بعضی هم آن را شغل اصلی خود قرار داده‌اند.

وظایف راهنمای گردشگری چیست؟

راهنمای گردشگری یا تورلیدر وظایف متنوعی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:
1. برنامه‌ریزی و تنظیم تور شامل انتخاب مقصد، ترتیبات حمل و نقل، رزرو هتل، انتخاب جاذبه‌های گردشگری، برنامه‌ریزی فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی و غیره
2. کنتزل وضعیت آب و هوایی و اطمینان از اینکه مشکلی در اجرای برنامه‌ها پیش نخواهد آمد
3. دادن اطلاعات مفید و موثر در مورد تاریخچه، فرهنگ، آداب و رسوم محلی و جاذبه‌های گردشگری
4. حل هر گونه مشکلات یا نارضایتی‌های ممکن که در طول تور پیش بیاید
5. برقراری ارتباط به منظور پیشرفت برنامه‌ها و اطمینان از خوش‌آمدگویی گردشگران
6. برقراری ارتباط موثر با گردشگران و جلب اعتماد آن‌ها
7. برنامه‌ریزی برای یک زمان‌بندی درست و استاندارد در طول سفر
8. مشاوره دادن در خصوص انتخاب مراکز خرید، رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها

مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز راهنمای گردشگری

برای انجام وظایف بهترین راهنمای گردشگری، مهارت‌ها و توانمندی‌های زیر لازم است:
1. تورلیدر باید دانش کافی در زمینه فرهنگ، تاریخ و جغرافیای محل مورد نظر داشته باشد تا بتواند اطلاعات دقیق و جذابی به گردشگران ارائه دهد.
2. قدرت داستان‌سرایی و روایت جذاب برای اینکه توضیحاتش بهتر مورد توجه قرار گیرد
3. مهارت ارتباطی بالا برای جلب توجه و اعتماد افراد از قشرهای مختلف
4. توانایی رهبری و مدیریت یک گروه هنگام گردش و بازدید از مکان‌ها
5. تسلط به زبان خارجی هم در صورتی که گردشگران خارجی در تور حضور دارند، ضروری خواهد بود
6. توانایی حل مساله در شرایط معمول یا بحرانی
7. توانایی تحمل کار پرفشار و طولانی‌مدت

 

مشاغل حوزه گردشگری ؛کم هزینه ترین شغل برای راه اندازی!

 

تحصیلات مورد نیاز راهنمای گردشگری

به این حرفه هم مانند بسیاری مشاغل دیگر می‌توان از دو راه تحصیلات دانشگاهی و تجربی وارد شد. اگر علاقمند به تحصیل در رشته‌های مرتبط با گردشگری هستید می‌توانید در شاخه کار و دانش یا فنی حرفه‌ای رشته‌های مرتبط را انتخاب کنید. در دانشگاه هم انتخاب رشته‌های گردشگری، باستان‌شناسی، تاریخ و هتل‌داری می‌تواند مرتبط باشد.
برخی هم بدون تحصیلات دانشگاهی با گذراندن دوره‌های مرتبط با گردشگری که توسط موسسات برگزار می‌شوند، وارد این کار می‌شوند. حتی برخی راهنمایان گردشگری افراد بومی و محلی هستند که با اطلاعات خوبی که دارند و کسب آموزش‌های مرتبط وارد این حرفه می‌شوند.

فرصت‌های شغلی تورلیدر

یک فرد به عنوان راهنمای گردشگری می‌تواند به استخدام موسسات گردشگری، آژانس‌ها، هتل‌ها، موزه‌ها و اماکن دیدنی دربیاید و به فعالیت بپردازد. همچنین فرد علاقمند می‌تواند خودش به صورت مستقل اقدام به برگزاری تور کند و خودش هم راهنمای گردشگری باشد.
رونق یا راکد شدن این شغل بستگی به سیاست‌های محلی و شرایط منطقه‌ای دارد. در مناطقی که پتانسیل گردشگری زیادی وجود دارد، قطعا می‌تواند فرصت‌های بسیار بیشتری وجود داشته باشد.

درآمد راهنمای گردشگری

از نظر درآمدی، یک نرخ مصوب در سال 1402 به شرح زیر بوده است.
 حداقل دستمزد روزانه راهنمای گردشگری که تا یک سال تجربه دارد، روزانه 1 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. از یک تا پنج سال تجربه، 1 میلیون و 800 هزار تومان است.و فردی که 5 تا 10 سال سابقه دارد تا 1 میلیون و 980 هزار تومان دریافتی خواهد داشت. برای بالای 10 سال هم دستمزد 2 میلیون و 160 هزار تومان تعیین شده است. 
البته موسسات خصوصی گردشگری و آژانس‌ها ممکن است حقوق متفاوتی در نظر بگیرند و پرداخت‌های بیشتر هم داشته باشند. فردی که به صورت مستقل کار می‌کند هم بسته به میزان فعالیتش ممکن است درآمد خیلی کمتر یا بیشتری داشته باشد.

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!