پادکست تاثیر زبان و ظرافت کلام در کار و زندگی (بخش دوم)

این مقاله بخش دوم از پادکست رادیو کاران در مورد زبان است. می‌دانستید سخنرانی با سخندانی فرق دارد و سکوت کردن خیلی جاها مفیدتر است؟ اگر می‌خواهید خیلی ریشه‌ای به این ماجرا و مهارت‌های کلامی پی ببرید حتما این مقاله را بخوانید.

پادکست تاثیر زبان و ظرافت کلام در کار و زندگی (بخش دوم)

تا به حال متوجه شده اید که کلمات انرژی دارند؟

بعضی وقت‌ها، واژه‌ها می‌توانند متن را رسمی‌تر، زیباتر و فاخر‌تر کنند.

به خاطر همین است که وقتی می‌خواهیم در جمع‌ صحبت کنیم، مجبور می‌شویم بر خلاف همیشه بیش از حد به شیوه‌ حرف زدن و انتخاب کلمات خود فکر کنیم.

وقتی عادت می‌کنیم در شرایط عادی هم به کلمه‌ها و تفاوت‌های ظریف آنها فکر کنیم، موقع صحبت در جمع و سخنرانی یا حرف زدن در موقعیت‌های حساس تلاش بیش از حد نمی‌کنیم.

بعضی افراد عقیده دارند برای بالا بردن دایره لغات باید کتاب خواند و جدول حل کرد در صورتی که حل جدول، بیش از هر چیز به یادآوری کلمات کمک می‌کند. اما هوش کلامی، فراتر از یادآوری کلمات است.

هوش کلامی یا هوش زبانی همان توانایی و مهارت استفاده از کلمات و مفاهیم موقع صحبت کردن یا نوشتن است و یکی از 8 هوشی است که با تست هوش گاردنر قابل سنجیدن است که پیشنهاد می کنیم حتما این تست را انجام دهید.

 

اپیزود پنجم رادیو کاران با موضوع زبان استخوان شکن

 

یک تمرین کوچک انجام دهید.

بعد از اینکه این پادکست را گوش کردید موبایل خود را روی حالت ضبط بگذارید و در خلوت خودتان و بدون حضور هر فرد دیگری، درباره یک موضوع حدود 3 دقیقه صحبت کنید. باید با این فرض صحبت کنید که این مطلب قرار است در یک برنامه رادیویی یا در سمینار پخش شود.

اگر در فایل صوتی 3 دقیقه‌ای، خطاهای کمی وجود داشته باشد و حدود 275 تا 375 کلمه در آن به کار رفته باشد، می‌توانید نتیجه بگیرید که تسلط کلامی شما زیاد است و حالا باید روی فن بیان خود کار کنید.

اما اگر خطاهای زیادی وجود داشت و یا به دلیل سکوت و فکر کردن یا شمرده‌تر صحبت کردن، تعداد کلمات خیلی کمتری بیان شدند، می‌توانید بگویید سرعت پردازش کلامتان پایین است.

حالا منظور از فن بیان چیست؟

وقتی از فن بیان صحبت می‌کنیم، منظور ما نحوه بیان کلمات، لحن بیان کلمات، علائم و سایر پیام های غیرکلامی است که از لحظه خارج شدن کلمات از دهان، کمک می‌کنند تا پیام ما به شکل بهتری به مخاطب منتقل شوند.

چنین مهارتی قطعاً مهم و ارزشمند است؛ اما با تسلط کلامی تفاوت دارد.

مثل تفاوت سخندان با سخنران بودن، اما این تفاوت به این معنا نیست که نسبت به هم نا مرتبط هستند.

سخنرانی توانایی سخن گفتن در جمع است، به‌طوری‌که بتوانیم یک ارائه عالی و منسجم داشته باشیم.

سخندانی هم توانایی سخن گفتن در هرجا و هرزمانی است به صورتی که بتوانیم با سخن خودمان روی افراد تأثیر بگذاریم و از طرفی هم شخص حاضرجوابی باشیم.

سخرانی عملی است که به مرور زمان و بر اساس تجربه به تدریج ایجاد می شود اما سخندانی مهارتی است که هر فرد موفقی برای پیشرفت در زندگی و کسب‌وکار خود باید با آن آشنا باشد ؛ بدون شک مهارت سخنوری می‌تواند تغییرات و اثرات بسیار زیادی در زندگی هر فردی داشته باشد.

البته یک مهارت هم هست که همه آن را نادیده می‌گیرند و شاید اصلا از آن استفاده نکنند و آن هم سکوت کردن است.

ممکن است در ذهن خود بگویید که سکوت کردن که دیگر مهارت نمی‌خواهد! ولی واقعا اینطور نیست شاید لحظه‌ی اول سکوت را نشانه‌ای از ضعف و ناتوانی در نظر بگیرید ولی گاهی اوقات سکوت کردن، می‌تواند نشانه‌ای از اعلام اعتراض و نپذیرفتن موضع طرف مقابل باشد.

به طور مثال:

وقتی طرف مقابل ادعای دروغی درباره‌ی خودش و پیشینه‌اش مطرح می‌کند هزینه مخالفت کردن مستقیم با این ادعا می‌تواند برای شما بالا باشد و شما با سکوت می‌توانید اعتراض خود را نشان دهید و اعلام کنید نمی‌خواهید پیامی در تأیید او ارسال کنید.

پس فراموش نکنید که حرف زدن یک هدف نیست؛ بلکه یک وسیله است.

هدف اصلی شما، ارسال پیام است و اگر سکوت، بهتر از حرف زدن می‌تواند پیام شما را به طرف مقابل ارسال کند، حتماً باید از آن استفاده کنید.

چالشی که وجود دارد این است که ما چطور در محیط کار خود صحبت کنیم و چه زمانی سکوت کنیم که دچار مشکل نشویم و فن بیان در این مورد چه کمکی به ما می‌کند.

بعضی‌ها فکر می‌کنند هر چه بیشتر صحبت کنند و کلمات بیشتری را در صحبت‌های خود به کار بگیرند فن بیان قوی‌تری دارند و در سمت دیگر افرادی وجود دارند که فکر می‌کنند اگر از کلمات پیچیده و اصطلاحاً قلمبه سلمبه تری در صحبت‌های خود استفاده کنند قطعاً نسبت به دیگران از بیان قوی‌تری برخوردار هستند.

در صورتی که این پر حرفی در محیط کار برای تمامی مشاغل کاربرد ندارد و فقط برای بعضی از مشاغل مزیت به حساب می‌آید مثل مشاور تحصیلی، وکلا ، کارشناس‌های فروش و بازاریابی.

باید به این نکته هم توجه کنید که شما در شغل خود ممکن است با مردم و مشتریان زیادی سروکار داشته باشید، پس باید قادر باشید رفتار و آدابی که مناسب است را رعایت کنید تا باعث موفقیت فردی در کسب و کار خود با سایر همکاران شوید.

رفتار و منش شما در محیط کار می‌تواند از جهات مختلف بر شغل شما و سلامت شرکت شما تاثیر بگذارد و حتی هزینه داشته باشد بنابراین تا تا دیر نشده است باید یاد بگیریم که با هم درست صحبت کنیم!

و اما پادکست بعدی در مورد تاریخچه رزومه است و اینکه چرا باید رزومه بنویسیم؟

نسل جدید رزومه که به آن (رزومه ویدیویی) می‌گویند چیست؟ و چرا همه باید رزومه داشته باشند؟

اگر این موضوع هم برای شما جالب است اپیزود بعدی را حتما گوش کنید.

 

بیشتر گوش کنید:

اپیزود سوم رادیو کاران با موضوع کار و موفقیت

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!