چرا استقبال از مشاغل خدماتی زیاد شده است؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تشریح علل گرایش مردم به مشاغل خدماتی از دولت خواست تا برای ایجاد اشتغال پایدار هزینه کند.

چرا استقبال از مشاغل خدماتی زیاد شده است؟

فتح‌اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز با ظرفیت‌های جدیدی که در حوزه خدمات ایجاد شده، تعداد مشاغل این حوزه روز به روز در حال افزایش است. ممکن است در فصولی از سال با کاهش یا افزایش مشاغل خدماتی مواجه باشیم ولی این شغل‌ها به سرعت ایجاد ظرفیت می‌کنند.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، بررسی سهم اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی حاکی از آن است که بخش خدمات با ۴۹.۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ۳۲.۹ درصد و کشاورزی با ۱۷.۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. با وجود آنکه مشاغل خدماتی می‌توانند به سرعت ایجاد ظرفیت کنند اما به اعتقاد کارشناسان، در شرایط بحرانی و اقتصادهای متزلزل پایداری خود را از دست می‌دهند و بدون همراهی بخش‌های صنعت و کشاورزی، توسعه اشتغال در بخش خدمات به ایجاد یک بازار کار متعادل منجر نخواهد شد.

بیات دلیل گرایش افراد به مشاغل خدماتی را زودبازده و کم هزینه بودن آنها عنوان کرد و ادامه داد: به دو دلیل آمار ایجاد اشتغال بخش‌های صنعت و کشاورزی کمتر از بخش خدمات است؛ اول اینکه سرمایه چندانی نمی‌خواهد و دوم، ریسک کارش کمتر است و در صورت عدم سوددهی، فرد می‌تواند یک کسب و کار دیگر راه اندازی کند.

هم زمان بر است هم هزینه بر و ممکن است در ابتدای کار سخت باشد ولی اگر دولت روی اشتغال پایدار هزینه کند، موجب دوام و پایداری شغل خواهد شد.

بیات خاطرنشان کرد: اگر امروز روی آی تی و گردشگری متمرکز شده‌ایم برای آن است که زود بازده‌تر و کم هزینه‌تر از سایر بخش‌ها هستند و با ریسک کمتری برای ایجاد آنها مواجه هستیم.

به گفته وی، مشاغل و کسب و کارهایی که در کارگاه‌های کوچک زیر ۵۰ نفر ایجاد می‌شود، زود بازده است و می‌تواند در کمترین زمان ممکن به اشتغال برسد.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!