تصویری که شما در اولین روز کاری از خود در ذهن همکاران می سازید تا پایان باقی می ماند. شما میتوانید با کمی برنامهریزی از اضطراب اولین روز کاری خود کم کرده و با آرامش خاطر، شغل جدیدتان را آغاز کنید.
۱.با آرامش و لبخند باشید.
قطعا بهتر میدانید اولین تصویری که از شخصیت کاری خود در روز اول میسازید چقدر مهم است. این مواجهه با همکاران عمیقترین تصویری است که تا مدتها همکارانتان از شما یاد میکنند. پس بهتراست روز اول با آرامش و لبخند در محیط کاری تان حاضر شوید و تلاش کنید با همه همکاران خوش برخورد و با احترام مواجه شوید.
۲. پرانگیزه و پرانرژی باشید.
خودتان را تصور کنید که ساعتها زمان خود را صرف ساخت یک رزومه حرفهای کردهاید، روزهای بسیاری را به مصاحبههای شغلی و راههای جلب اعتماد مسئول مصاحبه اختصاص دادهاید و تلاش کردهاید مهارتها و لیاقت خود را برای استخدام نشان دهید. حالا که توانستهاید موقعیت شغلی مورد نظرتان را به دست آورید، وقت آن است که پرانرژی و با انگیزه در محیط کاری تان حاضر شوید. این شما هستید که باید با رفتار حرفهای از شغلی که به دست آوردهاید محافظت کنید.
۳.یک لیست از نام همکاران تهیه کنید.
معمولا در اولین روز شغلی، به دلیل نبود آشنایی با محیط و همکاران ممکن است مرتکب اشتباه سهوی شوید. نگران نباشید، مواردی مانند فراموش کردن نام همکاران و ندانستن قوانین کاری تا مدتی پس از ورود شما طبیعی است. برای جلوگیری از بروز چنین اشتباه هایی میتوانید یک لیست از نام همکاران و سمت شان برای خودتان ایجاد کنید و با نگاه کردن به آنها اسامی را به خاطر بسپارید.
۴. از گفتن برخی جمله ها خودداری کنید.
در اولین روز کاری بهتر است به جملات زیراشاره نکنید؛ گرچه همیشه جملات ممنوعی وجود دارند که هرگز نباید در محیط کار بگوییم
- ازشرایط و محیط کار قبلی صحبت نکنید؛ به ویژه نباید محیط کاری جدیدتان را با جای قبل مقایسه کنید.
- اگر شرح وظایف جدید را دید نگویید این چیزی نیست که قبلا یاد نگرفتم! تلاش کنید راه های جدید را یاد بگیرید.
- وضعیت حقوق اضافه کاری اینجا چگونه است؟
- تا زمانی که از شما سوالی پرسیده نشده خوداظهاری نکنید
- دنبال شنیدن حاشیه نباشید و به حاشیه پردازها گوش ندهید
- نگویید چقدر امروز خسته شدم!
۵.درباره شرح وظایف تان اطلاعات کسب کنید.
هفته نخست کاری شما احتمالا سبک خواهد بود و فرصت بسیار مناسبی است تا با محیط کار و شرح شغل و وظایف تان آشنا شوید. البته گاهی هم ممکن است شما با حجم زیادی از کار مواجه باشید. حتما پس از اینکه خودتان فهرستی از شرح وظایف تان را تهیه کردید، نزد مدیرتان بروید و درباره این شرح وظایف و اولویتهای زمانی آن گفتگو کنید.
۶.طبیعی رفتار کنید.
بیشتر بخوانید:
موسیقی خوب چه تاثیری روی عملکرد شما در محیط کار دارد؟
چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفهای ترک کنیم؟