آشنایی با شغل ادمین شبکه‌های اجتماعی

شاید بتوان گفت تا یک دهه قبل، شغل ادمین شبکه‌های اجتماعی چندان متداول نبوده است. چون هنوز فضای Social Network به شکل گسترده امروزی‌اش درنیامده بود. امروز ده‌ها میلیون نفر به طور روزانه، در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند و این موضوع، بستر مناسبی را برای فعالیت کسب و کارها فراهم کرده است. کسب و کارها سعی می‌کنند با حضور پررنگ و جدی در شبکه‌های اجتماعی، ضمن تعامل با مخاطبان، نظر آن‌ها را به سوی محصولات یا خدمات خودشان جلب کنند. در چنین شرایطی ادمین شبکه‌های اجتماعی، مدیریت و نظارت بر فعالیت یک سازمان در شبکه‌های اجتماعی را بر عهده می‌گیرد. در این مقاله کاران با شغل ادمین شبکه‌های اجتماعی بیشتر آشنا می‌شویم.

آشنایی با شغل ادمین شبکه‌های اجتماعی

تحصیلات و آموزش مورد نیاز ادمین شبکه‌های اجتماعی

مدیر یا ادمین شبکه‌های اجتماعی به تخصص دانشگاهی خاصی نیاز ندارد. یک فرد بدون تحصیلات دانشگاهی هم می‌تواند مهارت مدیریت حساب‌های سازمان در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد. البته سازمان‌ها معمولا افراد با حداقل تحصیلات کارشناسی را استخدام می‌کنند.

یک فرد برای ادمین شبکه‌های اجتماعی شدن باید اقتضائات هر کدام از شبکه‌ها را بشناسند. راه‌های بالا بردن صفحات مجازی و تعامل بیشتر با کاربران را بشناسد. بتواند میزان رشد صفحه را آنالیز و گزارش کند.

برای یادگیری هر کدام از شبکه‌های اجتماعی و برندینگ در این برنامه‌ها، آموزش‌های مجازی مختلفی وجود دارد. فرد هر چه بیشتر این دوره‌ها را بگذارند، توانایی‌ها و تجربه بیشتر پیدا می‌کند.

وظایف و مسئولیت‌های ادمین شبکه‌های اجتماعی

با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و به تبع آن پررنگ شدن فعالیت کسب و کارها در Social Network وظایف مختلفی برای ادمین شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌شود. مهم‌ترین این مسئولیت‌ها، شامل موارد زیر است:

  • مدیریت و نظارت بر کلیه شبکه‌های اجتماعی سازمان
  • برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای برای افزایش مخاطبان
  • بررسی و آنالیز دقیق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با ابزار مربوطه
  • توجه به الگوریتم‌های به‌روز در شبکه‌های اجتماعی و انطباق فعالیت سازمان در راستای این الگوریتم‌ها
  • تولید محتوای متناسب و جذاب در هر شبکه اجتماعی
  • برگزاری جلسات و توفان‌های فکری برای جلب ایده‌های نو و خلاقانه و استفاده از آن در شبکه‌های اجتماعی
  • همسوسازی محتواهای تولید شده با ترندهای روز شبکه‌های اجتماعی مختلف

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

محیط کار ادمین شبکه‌های اجتماعی:

مدیر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به دو صورت دورکاری یا حضور در محل کارش را انجام دهد. البته کار حرفه‌ای به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی ایجاب می‌کند که فرد در محیط ادارای حضور داشته باشد و در جلسات مختلف آن سازمان شرکت داشته باشد.

شرایطی که یک مدیر شبکه‌های اجتماعی در طول روز طی می‌کند، احتمالا شامل موارد زیر است:

  • ساعت‌های زیاد پشت میز نشستن
  • کار طولانی‌مدت با رایانه، لپتاپ، تبلت و گوشی
  • ارتباط پیوسته با مدیران و مخاطبان
  • برنامه‌ریزی‌های دقیق روزانه، هفتگی و ماهانه برای مدیریت صفحات اجتماعی

 

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

 

مهارت‌های فردی مورد نیاز ادمین شبکه‌های اجتماعی:

این شغل هم مانند بسیاری موقعیت‌های شغلی می‌طلبد که ادمین شبکه‌های اجتماعی، مهارت‌ها و روحیات خاصی داشته باشد. از مهم‌ترین مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آشنایی با فناوری روز: ادمین شبکه‌های اجتماعی به عنوان کسی که قرار است با پلتفرم‌های مختلف مجازی سر و کار داشته باشد، باید به خوبی از تکنولوژی روز مطلع باشد.

قدرت تصمیم‌گیری: برای کسی که مسول صفحات مجازی است، موقعیت‌های مختلفی پیش می‌آید که باید قدرت تصمیم‌گیری قوی داشته باشد. تصمیم بگیرد چه ترند روزی را همراهی کند و چه تعاملی با مشتریان مختلف داشته باشد.

توان حل مساله: هر مشتری و مخاطب ممکن است مساله و مشکلی داشته باشد. ادمین شبکه‌های اجتماعی باید بتواند به طور روزانه به این مسائل رسیدگی و آن‌ها را حل کند.

برنامه‌ریزی: گذاشتن هر پست و مطلب در پلتفرم‌ها با هدف معینی انجام می‌شود. مدیریت این محتوا و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی دارد که باید جزو مهارت‌های یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی باشد.

مدیریت پروژه: پیش از این با شغل مدیر پروژه در همین وبلاگ آشنا شده بودیم. ادمین شبکه‌های اجتماعی هم باید تا حدی مدیریت پروژه بداند. چون پروژه‌های مختلفی برای او تعریف می‌شود. مثلا باید بتواند تعداد دنبال‌کنندگان صفحات را بالا ببرد.

بازار کار مدیر شبکه‌های اجتماعی:

امروزه کسب و کارها و سازمان‌های مختلفی در پلتفرم‌ها حضور دارند. بنابراین هر مجموعه که در فضای مجازی حضور دارد می‌تواند یک ادمین یا کارشناس شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. معمولا با توجه به مسئولیت‌های گسترده شبکه‌های اجتماعی اگر توانمندی و مهارت خوبی داشته باشد، حقوق مناسبی در نظر گرفته می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

7 حمایت ویژه از فریلنسرها؛ از اینترنت پرسرعت تا بیمه تأمین اجتماعی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!