چگونه به سوال «چطور استرس خود را کنترل می‌کنید» در جلسه مصاحبه پاسخ دهیم؟

اگر تا به حال شغلی داشته‌اید یا حتی تازه وارد کاری شده‌اید احتمالاً با احساس استرس و اضطراب در محل کار آشنا هستید. کارفرمایان بالقوه ممکن است در مصاحبه شغلی، سوالاتی درباره مدیریت استرس و موقعیت‌های استرس‌زا از شما بپرسند. وقتی مصاحبه‌کننده‌ها این سوال را می‌پرسند، به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه واکنش شما در لحظات استرس‌زا هستند. آن‌ها می‌خواهند ارزیابی کنند شما چه واکنشی دارید چون رفتار شما می‌تواند بر کل تیم یا شرکت اثر بگذارد. در این مقاله، نکاتی را برای کمک به پاسخ شما ارائه داده‌ایم و همراه با آن چند پاسخ به عنوان نمونه برای آشنایی شما آورده شده‌است.

چگونه به سوال «چطور استرس خود را کنترل می‌کنید» در جلسه مصاحبه پاسخ دهیم؟

چرا کارفرمایان در مورد استرس میپرسند؟

مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند برای هر نقشی بهترین فرد را استخدام کنند. اگر آن‌ها بدانند که یک نقش خاص گاهی اوقات شامل موقعیت‌های استرس‌زا می‌شود، ممکن است بخواهند بررسی کنند که یک نامزد می‌تواند به آن محیط به شکلی سازنده و نه مخرب واکنش نشان دهد یا نه.

کارفرمایان از داوطلبی که خصوصیات زیر را داشته باشد، استقبال می‌کنند:

  • بخشی از فشار کاری، یک انگیزه مثبت و سالم حساب می‌شود که موجب کارآمدی و بالا رفتن کیفیت کار می‌شود
  • فردی که با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کار از استرس دوری می‌کند
  • مسیرهای ارتباط شفاف و سازنده را با مدیران و همکاران باز نگه می‌دارد
  • دارای مرزهای سالم و روشن است
  • از عوامل استرس‌زا شناخت خوبی دارد و یک آمادگی نسبی برای استقبال از چالش‌ها دارد.

چگونه به سوالات مربوط به استرس پاسخ دهیم

همان‌طور که شروع به آماده کردن پاسخ خود برای این سوال می‌کنید، به موقعیتی فکر کنید که استرس را در محل کار تجربه کرده‌اید.

1-مدتی را صرف فکر کردن به نحوه برخورد با استرس کنید

با در نظر گرفتن سوالات زیر شروع کنید تا به شما در برنامه‌ریزی یک پاسخ مثبت و متمرکز بر مصاحبه‌کننده کمک کند که نشان می‌دهد به رابطه خود با استرس فکر کرده‌اید:

  • عوامل ایجاد شرایط استرس‌زا چه بود؟
  • اگر در ایجاد یک موقعیت استرس‌زا نقش داشتید، برای جلوگیری از آن چه کاری می‌توانستید انجام دهید؟
  • چگونه استرس را کاهش دادید؟
  • اگر می‌توانستید دوباره به آن موقعیت واکنش نشان دهید، چه کاری متفاوت انجام می‌دادید؟

 

در تست رایگان تحمل استرس کاران شرکت کنید

 

2-روی داستان‌ها و نمونه‌هایی تمرکز کنید که لحظه‌ای از رشد شخصی را به شما منتقل می‌کند

این به هر کارفرمای بالقوه‌ای کمک می‌کند تا بفهمد چگونه استرس را به یک امر مثبت تبدیل می‌کنید. به خصوص اگر مثال‌هایی بزنید که استرس به نحوی به کار شما کمک کرده است. برای مرجع، در اینجا یک نمونه از پاسخ خوب به این سوال آورده شده‌است:

مثال 1: برنامه‌ریزی ابزار مهمی برای کنترل استرس برای من است. وقتی استرس ناگزیر به وجود می‌آید، برنامه‌ریزی به من کمک می‌کند تا گام به گام با موقعیت مقابله کنم تا کارهایی را که باید برای خودم و همکارانم به طور مؤثر انجام دهم، اولویت‌بندی کنم.

مثال 2: استرس می‌تواند انگیزه بزرگی برای من باشد. فشار سالم به من کمک می‌کند تا با ارائه تصویری از آنچه که همکارانم از من نیاز دارند کارآمد و باکیفیت ظاهر شوم. من تا کنون موقعیت‌های استرس‌زا را تجربه کرده‌ام و توانسته‌ام همراه اعضای تیم آن را مدیریت کنم.

3-برای سؤالات بعدی آماده باشید

بسته به پاسخ شما و کارفرما، مصاحبه‌کننده‌ی شما ممکن است سوالات بعدی را از شما بپرسد. اگر آن‌ها بخواهند جزئیات بیشتری بدانند یا زمینه نحوه مدیریت استرس شما را در ارتباط با موقعیت شغلی درک کنند، چند سوال دیگر بپرسند. مثلا سوالات زیر می‌تواند طرح شود:

  • این موقعیت مستلزم توانایی مقابله با ابهام است. وقتی پاسخ روشنی وجود ندارد، چگونه استرس را کنترل می‌کنید؟
  • وقتی باید تصمیمات سختی بگیرید چگونه استرس خودتان را کنترل می‌کنید؟
  • آیا فکر می‌کنید اشکال سالمی از استرس وجود دارد که با آن روبرو خواهید شد؟

از چه پاسخ‌هایی خودداری کنیم

اگر این سوال در مصاحبه شما مطرح شد، باید از چند چیز اجتناب کنید:

  • از گفتن اینکه استرس دارید خودداری کنید.
  • اگرچه ممکن است جذاب به نظر برسد که خود را به عنوان فردی که همیشه آرام است قرار دهید، مصاحبه‌کننده به‌وضوح می‌خواهد در مورد واکنش شما به استرس بداند. اینکه خود را مقاوم به استرس جلوه دهید ممکن است غیرواقعی یا دور از ذهن به نظر برسد.
  • سعی کنید روی احساسات موقعیت تمرکز نکنید. یک نمای کلی در سطح بالا از وضعیت ارائه دهید، توضیح دهید که چگونه آن را مدیریت کردید و چگونه به نفع تیم آن‌ها خواهد بود.
  • مثبت بمانید و از پاسخ خود برای توضیح ارزشی که برای شرکت آن‌ها خواهید داشت استفاده کنید. خودآگاهی در مورد نحوه مدیریت استرس در محل کار مطمئناً شما را در طول فرآیند مصاحبه متمایز می‌کند.
نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!