پرکاربرد ترین تست های شخصیت شناسی برای استخدام

تست های روان شناسی و شخصیت شناسی در خیلی از فرایندهای استخدام شرکت‌ها و سازمان‌ها کاربرد ویژه‌ای پیدا کرده است. در این مقاله کاران از پرکاربردترین تست‌های شخصیت شناسی مصاحبه شغلی گفتیم.

پرکاربرد ترین تست های شخصیت شناسی برای استخدام

 

چرا تست های شخصیت شناسی برای استخدام مهم هستند؟

خیلی از کسب و کارها و سازمان‌های خصوصی و دولتی که به دنبال جذب نیروهای مناسب و حرفه‌ای هستند در کنار بررسی رزومه از لحاظ فنی و مهارت‌های تخصصی، برای شناخت بیشتر کارجویان در مصاحبه های شغلی از تست های شخصیت شناسی و روانشناسی استفاده می‌کنند.

 متخصصان و مدیران منابع انسانی می‌دانند که تنها داشتن صلاحیت فنی برای استخدام کافی نیست و موفقیت شغلی این روزها تعریف‌های جدیدتری پیدا کرده است.

انواع تست‌های شخصیت شناسی در حوزه روانشناسی به کارفرمایان و مدیران منابع انسانی کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتر درباره میزان هوش هیجانی، نوع شخصیت و ویژگی‌های رفتاری یک کارجو به دست بیاورند.  

معمولا تست های روانشناسی حوزه استخدام، 3 محور اصلی دارند:

  • شناسایی تیپ‌های شخصیت شناسی
  • سنجش میزان انواع هوش
  • بررسی و آنالیز مهارت‌های فردی به ویژه مهارت‌های نرم

در نظر گرفتن نتیجه آزمون‌های شخصیت شناسی فرد در این 3 محور، به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند تا متوجه شوند یک کارجو چقدر برای استخدام در شغل و سازمان مورد نظر مناسب است؟

به عنوان نمونه نتیجه تست‌های شخصیت شناسی مثل تست MBTI ، تست دیسک و یا حتی پرسشنامه‌های مربوط به انیاگرام (Enneagram) و یا تست‌های شخصیت شناسی نئو اغلب چند ویژگی کلیدی شخصیتی افراد یعنی مدیریت احساسات، برون گرایی یا درون گرایی، وظیفه شناسی و سازگاری با محیط و .. را تحلیل می‌کنند.

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

هرچند که نتایج بررسی این تست‌ها  ممکن است 100 درصد با وقعیت منطبق نباشد اما مدیران منابع انسانی می‌توانند با درنظر گرفتن میزانی خطا، اطلاعات کلی درباره شخصیت کارجویان به دست بیاورند.

مثلا  بررسی  پاسخ افراد به سوالاتی مثل کنترل خشم یا پرخاشگری نشان می‌دهد که شما در محیط کار هنگام مواجهه با مسائل مختلف و شرایط تنش زا چطور برخورد می‌کنید.

یا حتی نتایج تست هوش هیجانی و تست هوش گاردنر، شاخص‌هایی بسیار عالی برای سنجش مهارت‌های نرم کارجو در مشاغل مختلف هستند. متخصصان منابع انسانی و مدیران استخدام به خوبی می‌دانند افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند قطعا در محیط کار با دیگران و به ویژه مشتریان بهتر ارتباط برقرار می‌کنند و در کار تیمی موفق‌تر هستند

بهترین تست‌های روانشناسی برای مصاحبه استخدامی:

تعداد و تنوع بالای تست‌های روانشناسی برای استخدام باعث شده تا کارفرمایان و کارجویان گزینه‌های مختلفی پیش رو داشته باشند. در ادامه می‌توانید فهرست پرکاربردترین و بهترین تست‌های رواشناسی و شخصیت شناسی برای استخدام را ببینید:

  • تست‌های هوش و استعداد:

تست هوش هیجانی بار-آن

تست هوش هیجانی برادبری

تست هوش چند گانه گاردنر

  • تست‌های شخصیت شناسی :

تست شخصیت شناسی MBTI

تست‌های کهن الگوها

تست انیاگرام

تست نئو

تست شخصیت شناسی هالند

تست گاستون برژه

  • تست‌های رفتارشناسی:

تست سنجش مهارت‌های یادگیری

تست تاب آوری

تست ذهن آگاهی

تست سنجش عزت نفس

تست تحمل استرس

تست شادمانی

  • تست‌های مدل ذهنی و باور:

تست تفکر استراتژیک

تست مدل ذهنی

تست چپ مغزی و راست مغزی

تست نگرش نسبت به پول

تست کمال گرایی

هر یک از این آزمون‌ها کاربرد خاص خود را دارند و باید با توجه به نوع شغل و شرایط استخدام از این تست‌ها بهره گرفته شود.

به نظر شما چه تست‌های روانشناسی و شخصیت شناسی دیگری برای استخدام وجود دارد که کاربردی هستند؟

 

بیشتر بخوانید:

با تست های شخصیت شناسی، تیم کاری خود را بهتر بشناسید

7 اولویت اصلی برای رهبران و مدیران منابع انسانی در سال 2022

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!