آشنایی با مشاغل امنیتی و حفاظتی

معنای محافظت، مراقبت از شی، شخص و یا اسناد دارای ارزش است و کلمه امنیت به معنی فراغت نسبی از تهدید، حمله یا آمادگی و برنامه ریزی برای رویارویی با انواع تهدیدها است..

آشنایی با مشاغل امنیتی و حفاظتی

آشنایی با امنیت و حفاظت:

معنای محافظت، مراقبت از شی، شخص و یا اسناد دارای ارزش است و کلمه امنیت به معنی فراغت نسبی از تهدید، حمله یا آمادگی و برنامه ریزی برای رویارویی با انواع تهدیدها است. امنیت از ضروری‌ترین نیازهای یک جامعه است همان گونه که بزرگترین سرمایه هر سازمان، اطلاعات آن مجموعه هست و برای حفظ و نگهداری از این اطلاعات باید راهکاری اندیشید؛ شخصیت‌‌های نظام و افراد نیز، جز ذخایر ارزشمند هر کشور هستند و حفاظت از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای حفاظت از این داراییهای با ارزش، باید از کارشناسان خبره استفاده کرد. در اکثر کشورها نهادهایی برای آموزش افراد حرفهای وجود دارد که هدف این نهادها آموزش افرادی است که بتوانند از این داراییهای با ارزش حفاظت کنند.

دسته بندی حفاظت و امنیت:

در بحث حفاظت و امنیت سه دسته بندی وجود دارد که حفاظت از آنها جز اولویتها است:

  • اطلاعات
  • شخصیتها
  • امنیت عمومی جامعه

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

۱. امنیت اطلاعات

اطلاعات در تعریف علمی، مجموعهای از دادههاست که دارای معنی و هدف باشند. معنای امنیت اطلاعات، حفاظت کردن از اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی در برابر فعالیت‌های غیرمجاز نظیر استفاده، افشاء، خواندن، نسخه برداری یا ضبط، خراب کردن، تغییر، دستکاری است.

یکی از موارد امنیت اطلاعات تعیین کلمه عبور، اسم رمز، قفلهای سخت افزاری و نرم افزاری و نرم افزارهای محافظ اطلاعات است. در تعریف از اطلاعات هیچ اشارهای به دادههای الکترونیکی یا دیجیتالی نشده است؛ پس باید اشاره کرد اطلاعات میتواند به هر نوع از دادههای معنی دار نظیر اطلاعات چاپی، کاغذی، الکترونیکی، صوتی و تصویری صحبتهای شفاهی هم اطلاق شود.

برای حفاظت از امنیت اطلاعات وجود افرادی نظیر کارشناس امنیت اطلاعات و کارشناس تست نفوذ و حراست و افرادی که در مقوله نصب و راه اندازی وسایل حفاظتی نظیر دوربینهای مداربسته فعالیت دارند، الزامی است.

۲. شخصیتها

حفاظت از شخصیت‌ها در دنیا تاریخچه طولانی دارد؛ همچنین بادیگاردها نیز در این دسته بندی قرار میگیرند. عموما بادیگاردها برای محافظت از اشخاص معروف استخدام میشوند. این مقوله در ایران موضوع نو و جدیدی است.

محافظ شخصیتها باید شرایط ویژه‌ای را داشته باشد نظیر علاقه و مشخصات دیگری همچون هوش بالا، مهارت در تیراندازی، قدرت تجزیه و تحلیل قوی و همچنین رفتار موقر؛ چرا که وقتی یک فردی به عنوان محافظ در کنار یک فرد دارای مسئولیت قرار می‌گیرد باید نحوه رفتار و گفتارش در شأن جایگاهی که قرار گرفته باشد؛ علاوه بر آن بسیاری از پرسنل یگان حفاظت شخصیت‌ها باید در کنار شخصیت‌های خارجی در داخل و خارج از کشور قرار گیرند که در این شرایط، حساسیت نحوه گفتار و کردار آن‌ها دو چندان می‌شود. همچنین از شروط اصلی دیگر میتوان به تسلط بر زبان انگلیسی، شرایط جسمانی و آمادگی فیزیکی برای برخورد با هر گونه مشکل اشاره کرد.

دورههایی که محافظ شخصیتها باید بگذارند میتوان به کشف و خنثی‌سازی انواع بمب و مواد منفجره، اسکورت، بازرسی و ... اشاره کرد. رهایی گروگان هم به محافظین آموزش داده می‌شود و این یکی از آموزش‌های مهم در حین مأموریت‌های یگان حفاظت است.

آشنایی با مشاغل امنیتی و حفاظتی

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

۳.امنیت عمومی

امنیت عمومی به شرایط عاری از خطر و تهدید برای عموم مردم جامعه گفته می شود. در واقع امنیت عمومی وضعیتی است که در آن هیچ گونه تهدید و خطری متوجه مال و جان، هستی و حیات و روان افراد نباشد. به عبارت دیگر، جامعهای که در آن افراد مورد تهدید و تعرض قرار گیرند، فاقد امنیت عمومی است. افراد و نهادهایی نظیر مسئول امنیت پرواز، پلیس، مسئول حراست، مامور نیروی انتظامی و ... در کشور وجود دارند که برای امنیت عمومی تلاش میکنند.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده، ایجاد و حفظ امنیت،اصلی ترین هدف برای صاحبان سازمانها، افراد و دولت مردان تلقی میشود. آنچه از امنیت، اهمیت بیشتری دارد، احساس امنیت است. احساس امنیت از جمله مفاهیم پیچیدهای محسوب میشود که ارائه تعریف دقیقی از آن میسر نیست. امنیت پیش از آنکه قابل تعریف باشد، پدیدهای ادراکی و احساسی است؛ یعنی این اطمینان باید در ذهن مردم به وجود آید که در جامعهای امن زندگی میکنند و افرادی برای ایجاد و حفظ امنیت تلاش میکنند. از مهم‌ترین نتایج وجود احساس امنیت در جامعه می‌توان به ارتقاء نظم عمومی، سلامت افراد و بالا رفتن میزان امید به زندگی در افراد یک جامعه اشاره کرد. در نتیجه می‌توان گفت مشاغل و تخصص‌های حوزه امنیت چه نقش پررنگی در بقاء یک جامعه بازی می‌کنند.

مشاغل حوزه امنیت و حفاظت:

مشاغلی در این دسته بندی قرار گرفته‌اند که با هدف حفاظت از اطلاعات، اشخاص و یا امنیت عمومی فعالیت میکنند.

برای آشنایی با این مشاغل لیست زیر را مطالعه کنید:

  1. محافظ
  2. سر تیم محافظت
  3. بادیگارد
  4. مسئول حراست
  5. مامور امنیتی
  6. نصاب سیستم های امنیتی و اعلام حریق
  7. کارشناس امنیت اطلاعات
  8. کارشناس آزمون‌گر نفوذ
  9. پلیس
  10. مامور نیروی انتظامی
  11. مسئول امنیت پرواز

 

بیشتر بخوانید:

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!