معرفی شغل کارشناس تحقیق بازار و آگهی های استخدام کارشناس تحقیق بازار

استخدام کارشناس تحقیق بازار به عنوان یکی از مشاغل حوزه فروش و بازاریابی در شرکت ها و سازمان ها تقاضای زیادی دارد. در این مقاله کاران می توانید با شرح وظایف کارشناس تحقیق بازار، مهارت های کارشناس تحقیق بازار و بازار کار و استخدام این شغل آشنا شوید.

معرفی شغل کارشناس تحقیق بازار و آگهی های استخدام کارشناس تحقیق بازار

کارشناس تحقیق بازار کیست و چه وظایفی دارد؟

کارشناس تحقیقات بازار(به انگلیسیMarket Research Analysts)  وظیفه جمع آوری اطلاعات درباره بازار عرضه و تقاضای یک کالا یا خدمت را برعهده دارد. این اطلاعات برای تصمیم گیری و برنامه ریزی واحد فروش و بازاریابی و اجرای کمپین های تبلیغاتی کاملا ضروری است. یک کارشناس تحقیق بازار شرایط بازارهای محلی، منطقه ای و ملی را برای فروش محصولات ارزیابی می کند.
کارشناسان تحقیق بازار، اطلاعات مربوط به فروش و تقاضای یک محصول را از روش های مختلفی مثل پرسشنامه ها، نظرسنجی ها و روش های تحقیق، جمع آوری می‌کنند.

یک کارشناس تحقیق بازار رقبای تجاری را به خوبی می شناسد و مشتریان، قیمت‌ها و فروش آنها را تحلیل می‌کند. اغلب نتایج تحلیل این داده‌ها در قالب نمودارها و گراف‌ها ارائه می‌شوند و در نهایت بعد از تحلیل این موارد و ارزیابی آنها  قیمت‌ها برای فروش کالا و خدمات تعیین می شوند.

 

شرح وظایف کارشناس تحقیق بازار:

  • پیش بینی روندهای بازار و فروش
  • اندازه گیری اثر بخشی برنامه های فروش و استراتژی های بازاریابی
  • جمع آوری داده ها از طریق ممیزی، پرسشنامه و نظر سنجی
  • جمع آوری داده ها از طریق مشتریان، رقبا و شرایط بازارهای بالقوه
  • تحلیل داده های جمع آوری شده فروش و بازاریابی
  • تبدیل داده ها به جداول، نمودارها و گزارشان مکتوب قابل فهم
  • تهیه گزارشات از داده های آماری و ارائه آنها به مدیران
  • انجام تحقیق در مورد نظرات مصرف کننده و استراتژی های بازاریابی و همکاری با متخصصان بازاریابی
  • اندازه گیری و ارزیابی رضایت مشتری و کارکنان

 

مهارت تخصصی مورد نیاز کارشناس تحقیق بازار:

  • آشنایی کافی با علوم ریاضیات و کامپیوتر
  • مسلط به نرم افزارهای آمار و جمع آوری اطلاعات
  • مسلط به نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری CRM
  • توانایی تحلیل و تفسیر اطلاعات
  • مهارت های ارتباطی خوب
  • مهارت های نوشتاری برای تهیه گزارشات
  • مهارت خوب برای سازماندهی و مدیریت زمان
  • آشنایی با علوم مدیریت و توسعه کسب و کار
  • آشنایی با اصول فروش و بازاریابی
  • آشنایی کافی با نرم افزارهای رابط کاربری پایگاه داده
  • مسلط به یکی از نرم افزارهای حوزه گرافیک و ویرایش تصاویر

 

مهارت های عمومی مورد نیاز کارشناس تحقیق بازار:

  • داشتن روابط عمومی بالا
  • توانایی کار گروهی
  • داشتن نظم
  • درک خریدار
  • مهارت های کافی برای گوش دادن
  • مهارت های ارتباطی
  • انتقاد پذیر
  • فن بیان
  • توانایی مذاکره
  • توانایی ایجاد اعتماد
  • مهارت های حل مساله
  • دقت و توجه لازم به جزئیات

 

بازار استخدام کارشناس تحقیق بازار:

از آنجا که اغلب شرکت ها، کارخانجات و صنایع تولیدی نیاز به تحقیقات بازار دارند تا محصولات خود را با هدف صحیح به بازار ارائه کنند، بازار کار و استخدام شغل کارشناس تحقیقات بازار پرتقاضاست. البته برخی از کارشناسان تحقیق بازار ممکن است در شرکت های مشاوره ای استخدام شوند و برخی دیگر به صورت مستقل فعالیت کنند یا در قالب مشاور با کارفرما در ارتباط باشند. ساعت کاری یک کارشناس تحقیق بازار اغلب مطابق ساعت های اداری است.

 

حقوق و دستمزد کارشناس تحقیق بازار:

یک کارشناس تحقیق بازار اگر در روزها و ساعت‌های اداری هفته مشغول به کار شود، اغلب حقوقی مطابق پایه حقوق وزارت کار دریافت می‌کند. اما درآمد و حقوق یک کارشناس تحقیق بازار با توجه به سابقه کار و مهارت و وظایف آن متفاوت است، به طور کلی حقوق یک کارشناس تحقیق بازار با تجربه حدود سه تا هفت سال در سال ۱۴۰۰ می تواند بین 5 میلیون تومان تا 9 میلیون تومان باشد.

 

تیپ شخصیتی کارشناس تحقیق بازار:

اگر می‌خواهید به عنوان کارشناس تحقیق بازار استخدام شوید، همان طور که اشاره کردیم با توجه به جنس کارتان لازم است تیپ شخصیتی شهودی و ادارکی  داشته باشید؛ توانایی حل مسئله یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی کارشناس تحقیق بازار است. مطابق نتیجه تست شخصیت شناسی MBTI بهترین تیپ شخصیتی برای استخدام شغل کارشناس تحقیق بازار تیپ شخصیتی ENTP است. در این مقاله می‌توانید درباره تیپ شخصیتی ENTP بیشتر بخوانید.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره شغل کارشناس بازاریابی 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!