اولین روز کاری چگونه باشیم؟

اولین روز کاری، روز سخت، پراسترس و خاطره‌‌انگیزی می‌تواند باشد. در واقع شما به محیطی پا می‌گذارید که در آن افرادی پیش از شما، حضور داشته‌اند و ارتباطات‌شان با هم شکل گرفته است. در این محیط ناشناخته شما باید هر چه سریعتر خودتان را پیدا کنید و بتوانید ارتباط موثری با همکاران خودتان بگیرید. در این مقاله کاران نکاتی را برای تجربه اولین روز کاری بیان کرده ایم.

اولین روز کاری چگونه باشیم؟

اولین روز کاری، روز سخت، پراسترس و خاطره‌‌انگیزی می‌تواند باشد. در واقع شما به محیطی پا می‌گذارید که در آن افرادی پیش از شما، حضور داشته‌اند و ارتباطات‌شان با هم شکل گرفته است. در این محیط ناشناخته شما باید هر چه سریعتر خودتان را پیدا کنید و بتوانید ارتباط موثری با همکاران خودتان بگیرید.

درست است که گزینش‌ها و «به شما اطلاع خواهیم داد»های زیادی را از سر گذرانده‌اید و سرانجام به فرصت مورد نظرتان دست پیدا کرده‌‌اید. اما همچنان نیاز به اثبات خودتان و جلب نظر مثبت همکاران و کارفرمایان خود دارید. در این مطلب، نکاتی را با شما در میان می‌گذاریم که کمک می‌کنند اولین روز کاریِ موثرتر و موفقیت‌آمیزتری داشته باشید.

شب قبل را به موقع بخوابید

در اولین روز کاری نیاز دارید که هوشیار باشید و شخصیت موثر و تلاشگری از خودتان نشان بدهید. بنابراین ظاهر شدن در اولین روز کاری با چشمانی خواب‌آلود و انجام خمیازه‌های پیاپی، تصویر خوبی از شما برای بقیه ترسیم نمی‌کند.

بهتر است از چند شب قبل خواب خودتان را تنظیم کرده باشید. همه چیز را به قهوه صبح که انتظار دارید شما را در تمام ساعت کاری، هوشیار نگه دارد، نسپرید.

لباس مناسب بپوشید

شرکتی که به‌ تازگی در آن استخدام شده‌اید ممکن است شرایط خاصی از نظر پوشش و نوع لباس داشته باشد. احتمال این وجود دارد که در روز مصاحبه نتوانسته باشید، به اندازه کافی از لباس متعارف کارمندان شرکت، مطلع شوید.

در این شرایط، بهتر است برای اولین روز کاری، یک لباس نسبتا رسمی و معمولی به تن داشته باشید. به تدریج با شناخت بیشتر از همکاران و نوع پوشش‌شان می‌توانید خودتان را هماهنگ‌تر کنید. ضمنا انتخاب یک کفش راحتی برای اولین روز کاری، انتخاب بهتری است چون ممکن است رفت و آمدتان زیاد باشد.

از شرایط انتقاد نکنید

ممکن است طبعی نقاد و ذهنی تحلیل‌گر داشته باشید. در اولین روز کاری به مسائل و موقعیت‌های مختلفی برمی‌خورید که ممکن است، ذهن منتقد شما را فعال کنند. اما بهتر است بدانید، روز اول ورود به یک سازمان یا شرکت جدید، روز مناسبی برای انتقاد نیست.

حتی اگر سیستمی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، امکانات مورد نظر شما را ندارد یا درباره چیدمان دفتر نظراتی دارید، بهتر است صبر کنید. وقتی مدتی از حضور شما در شرکت بگذرد و بیشتر با شرایط آشنا شوید، بهتر می‌توانید درباره این مسائل نظر بدهید یا حتی انتقاد کنید.

دعوت به ناهار و گپ و گفت را بپذیرید

در اولین روز کاری خودتان، نیاز به برقراری ارتباط با همکاران جدیدتان دارید. پس باید از هر فرصتی برای آشنایی و صمیمیت بیشتر بهره ببرید. ممکن است همکاران، هنگام صرف ناهار از شما دعوت کنند که به آن‌ها بپیوندید و همراه شوید. این دعوت را بپذیرید و از آن برای برقراری روابط صمیمانه‌تر استفاده کنید.

از کار قبلی خودتان بدگویی نکنید 

احتمالا در محل کار قبلی خودتان، مشکلاتی داشته‌اید و حالا که آن‌جا را ترک کرده‌اید، مایل هستید از آن با دیگران حرف بزنید. اما بهتر است دست نگه دارید و در اولین روز کاری در شرکت جدید به بدگویی کردن از شرکت قبلی نپردازید. این کار حس خوبی را به بقیه منتقل نخواهد کرد. در عوض، نشان دادن اشتیاق برای کار در محیط جدید می‌تواند به دیگران هم انرژی مثبتی منتقل کند.

مشغول تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی نشوید

حتما چیزهای زیادی وجود دارد که دوست دارید از اولین روز کاری خودتان با خانواده یا دوستان در میان بگذارید. ولی بهتر است دست نگه دارید و هنگام ساعت کاری، مشغول تلفن همراه خودتان یا چک کردن شبکه‌های اجتماعی نباشید. از رایانه‌ای که در اختیارتان قرار داده شده هم برای اتصال به صفحات شخصی خودتان استفاده کنید.

 سوال کنید و کمک بخواهید

توجه داشته باشید که شما در یک اردوگاه کار اجباری یا زندان نیستید! کاملا طبیعی است که در اولین روز کاری، ابهامات و سوالاتی در ذهن داشته باشید. پس اگر کاری را نمی‌توانید انجام بدهید یا نکته‌ای را درباره محیط کار نمی‌دانید، از دیگران به شکل دوستانه، کمک بخواهید.

با رعایت نکات بالا، لبخند زدن و برقراری ارتباط مناسب با همکاران خودتان و نشان دادن اشتیاق کاری به کارفرمای خودتان، می‌توانید اولین روز کاری بسیار موفقی داشته باشید. تبریک می‌گوییم و برای شما آرزوی موفقیت‌های بیشتر داریم.

بیشتر بخوانید:

اولین روز کاری چطور هوشمندانه رفتار کنیم؟

۹ شخصیت جالب در محیط کار که کارها را پیش می برند!

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!