۱۰ نکته برای بازگشت به کار بعد از بچه‌دار شدن

درست همان‌موقع که افسردگی پس از زایمان خود را پشت سر گذاشته‌اید و دارید به روتین زندگی قبل‌تان برمی‌گردید، فکر بازگشت به محل کار وجود شما را فرا می‌گیرد. مرخصی زایمان شما رو به پایان است و ایده بیدار شدن در ساعت ۶ صبح، آن هم بعد از یک شب بی‌خوابی دیگر با نوزادی گریان، غیرممکن به نظر می‌رسد. اما زنان بسیاری هستند که موفق شده‌اند تعادل کار و زندگی را حفظ کنند و به سرکارشان برگردند. پس باید برای شما هم امری تحقق‌پذیر باشد. ما برای اینکه بازگشت شما به محل کار بعد از بچه‌دار شدن را آسان‌تر کنیم، ۱۰ استراتژی و راه حل‌ پیشنهاد داده‌‌ایم.

۱۰ نکته برای بازگشت به کار بعد از بچه‌دار شدن

۱- کمد لباس خودتان را مرتب کنید.

۹ ماه طول کشید تا بدن شما تغییراتی کند و شما بتوانید زایمان کنید، پس طبیعی است که نباید انتظار داشته باشید به سرعت به حالت نرمال قبل بازگردید. شاید خوب باشد با کمد لباس‌های خودتان شروع کنید. با مرتب کردن آن می‌توانید دوباره لباس‌های کاری خودتان را دم دست بگذارید و آماده پوشیدن آن‌ها شوید و از طرف دیگر با لباس‌های گله‌گشاد دوران بارداری خداحافظی کنید.

۲- اواسط هفته سرکار برگردید.

تلاش برای مقابله با یک هفته کامل کاری آن هم با یک نوزاد تازه متولد شده در خانه، شبیه صعود به قله اورست سخت خواهد بود. بهتر است خود را راحت کنید و در اواسط هفته به سرکار بازگردید. مثلا اولین هفته کاری خودتان را از دوشنبه شروع کنید تا هفته اول به شما سخت نگذرد و زود تمام شود.

۳- برنامه شیردهی به کودک‌تان را منظم کنید.

بهتر است پیش از بازگشت به کار، مطمئن شوید برنامه شیردهی به کودک‌تان نظم خودش را دارد. سعی کنید یک ماه قبل از بازگشت به کار، به تدریج شیرتان را از طریق شیشه به نوزاد بدهید تا کودک و خودتان به وضعیت جدید، عادت کنید.

۴- با همکار خود هماهنگ شوید.

مسلماً در غیاب شما خیلی چیزها تغییر کرده است. برای اینکه به بازگشت شما به روال قبل کمک شود از همکارتان کمک بگیرید. مثلا یک قرار ناهار با همکار نزدیک‌تان بگذارید و از او درباره اتفاقاتی که در آن روزها افتاده بیشتر پرس‌وجو کنید. هر چقدر از قبل بیشتر به فضای کار نزدیک شوید، وقتی در محیط قرار می‌گیرید کارتان آسان‌تر خواهد بود.

۵- درخواست انعطاف‌پذیری کنید.

ممکن است برای برقراری تعادل اولیه بین کار و زندگی، نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید. هیچ ضرری ندارد که بعد از بچه‌دار شدن از کارفرمای خود کمی انعطاف‌پذیری شغلی بخواهید. شما می‌توانید ساعات کاری مختلف، کار از راه دور، رفتن پاره‌وقت یا حتی تغییر دپارتمان را در نظر بگیرید.

۶- نه گفتن را یاد بگیرید.

هر چقدر هم که سخت باشد، بخصوص اگر فردی اهل «بله» گفتن‌های بسیار بوده‌اید و کارهای لحظه‌ آخری زیادی را قبول می‌کردید، حالا وقتش رسیده کمی نه گفتن را تمرین کنید. فراموش نکنید شما در حال حاضر یک فرد جدید با اولویت‌های متفاوت هستید و اشکالی ندارد که نسبت به قبل متفاوت رفتار کنید و برای کار وقت کمتری بگذارید.

۷- مضطرب نباشید.

اولین هفته بازگشت شما به محل کار می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا و استرس‌زا باشد. با این حال، مهم است که اجازه ندهید اعصاب شما را تحت تأثیر قرار دهد. همان‌طور که احساسات شما بالا می‌رود، می‌توانید خود را در یک آشفتگی خیره‌کننده قرار دهید، زیرا به احتمال زیاد با اضطراب جدایی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

 

همین حالا میزان تحمل استرس تان را با تست رایگان کاران بسنجید.

 

۸- حقوق خود را بشناسید.

هنگامی که پس از مرخصی زایمان به سرکار باز می‌گردید، دانستن حقوق خود بسیار مهم است. شما باید در مورد حقوق، کمک‌هزینه تعطیلات، شرایط کاری و مرخصی والدین به‌روز باشید.

۹- وعده‌های غذایی را از قبل برنامه‌ریزی کنید.

به‌موقع رسیدن به خانه برای پختن یک غذای مناسب قبل از داشتن کودک کار سختی بود، چه رسد به حالا که خیلی چیزها عوض شده و برنامه غذا و خواب شما سخت‌تر شده است. نکته کلیدی این است که وعده‌های غذایی خود را از قبل آماده و برنامه‌ریزی کنید و آن‌ها را برای مواقع اضطراری فریز کنید. هفته اول بازگشت شما به محل کار به اندازه کافی سخت خواهد بود، بنابراین سعی کنید به اندازه کافی وعده‌های غذایی منجمد تهیه کنید تا از پس آن برآیید.

۱۰- با منابع انسانی صحبت کنید.

چند هفته قبل از بازگشت، عاقلانه است که از طریق ایمیل با منابع انسانی در تماس باشید تا از زمان بازگشت به محل کار خود مطلع شوید. HR ممکن است بخواهد با شما جلسه‌ای ترتیب دهد تا درباره تمام مراحل لازم که باید انجام شود و همچنین در مورد انتظارات و نیازهایتان با شما صحبت کند. بنابراین مطمئن شوید که این مرحله را نادیده نگرفته‌اید!

 

 

بیشتر بدانید:

۹ روش ساده و کاربردی برای تعادل بین کار و زندگی

شرایط استفاده از بیمه بیکاری در روزهای بارداری و مرخصی زایمان

۵ چالش بانوان در محیط کار

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!