آشنایی با شغل کارشناس منابع انسانی و شرح وظایف آن

استخدام کارشناس منابع انسانی یکی از پرتقاضاترین شغل های اداری در سازمان ها و کسب و کارهاست. در این مقاله کاران می توانید با شرح وظایف، حقوق و دستمزد و مهارت های یک کارشناس منابع انسانی آشنا شوید و آگهی های استخدام کارشناس منابع انسانی را ببینید.

آشنایی با شغل کارشناس منابع انسانی و شرح وظایف آن
 
کارشناس منابع انسانی کیست؟
کارشناس منابع انسانی ( به انگلیسی Human Resources Specialist) مسئولیت تمام فرایندهای مربوط به منابع انسانی یک مجموعه کاری از جذب و استخدام تا حفظ و توسعه افراد را برعهده دارد. از پیدا کردن افراد مناسب برای استخدام در موقعیت های شغلی تا بررسی رزومه ها و مصاحبه استخدامی تا مدیریت روند استعفا، خروج و یا بازنشستگی نیروها همگی در حیطه وظایف یک کارشناس منابع انسانی است.
مسئولیت آموزش، توسعه فردی و نگهداشت نیرو ها و در برخی از موارد مدیریت حقوق و دستمزد و امور اداری پرسنل هم برعهده کارشناس منابع انسانی است.
 
بازار کار و استخدام کارشناس منابع انسانی  :
معمولا کارفرمایان برای استخدام کارشناس منابع انسانی به دنبال استخدام فارغ التحصیلان رشته های مدیریت منابع انسانی و کارشناسی آموزش هستند. البته فارغ التحصیلان رشته‌ روانشناسی که گرایش منابع انسانی دارند نیز برای استخدام شغل کارشناس منابع انسانی مناسب هستند.
خیلی ازافراد با گذراندن دوره های منابع انسانی ذیل دوره های آموزشی مانند مدیریت ارشد کسب و کار(MBA) نیز می توانند مهارت های کافی برای شغل کارشناس منابع انسانی را به دست بیاورند.
ساعت های کاری یک کارشناس منابع انسانی براساس قانون کار در ساعت های اداری تعریف می شود که براساس نیاز کاری ممکن است طولانی تر هم باشد.
میزان حقوق و دستمزد کارشناس منابع انسانی با توجه به شرایط و سوابق کاری متفاوت است اما این رقم ممکن است از 4 میلیون تومان تا 6 میلیون تومان در سال 1400 متفاوت باشد.
 
 
 
 
شرح وظایف منابع انسانی :
  • انتشار آگهی های استخدامی بررسی رزومه ها و پیدا کردن افراد مناسب برای موقعیت شغلی سازمان
  • انجام مصاحبه های استخدامی با کارجویان
  • برگزاری تست های منابع انسانی و شخصیت شناسی
  • تهیه شناسنامه شغل (شامل شرح شغل و...) کارمندان با همکاری مدیران بخش ها
  • انجام فرآیندهای انتقالی، ارتقاء و خاتمه همکاری
  • اجرای دوره‌های آموزشی حین کار انجام
  • ارزیابی‌های شغلی و تجزیه و تحلیل شغلی براساس KPI تعریف شده
  • شفاف سازی قراردادهای کار
  • رفع شکایات و نارضایتی‌ کارمندان وحل اختلاف بین آن ها
 
مهارت های کارشناس منابع انسانی :
  • آشنایی با قوانین کار و تامین اجتماعی
  • آشنایی با مفاهیم منابع انسانی
  • آشنا با سیستم کنترل عملکرد پرسنل
  • آشنایی با نرم افزار هایMicrosoft Office
  • آشنایی با نرم افزار های منابع انسانی (ATS)
  • آشنایی با نرم افزار های تحلیل داده (Microsoft Power BI)
  • آشنایی با نرم افزار های ERP
  • آشنایی لازم با نرم افزار های گرافیکی و پرزنتیشن
  • آشنایی با آیین نگارش نامه های اداری
  • مهارت های ارتباطی قوی
  • توانایی تصمیم گیری سریع
  • توانایی حل مسئله
  • توانایی انجام کارها به صورت گروهی
 
دوره های آموزشی موردنیاز کارشناس منابع انسانی :
  • ارزیابی و مدیریت عملکرد کارکنان
  • مدیریت امور منابع انسانی
  • برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی
  • مدیریت رفاه کارکنان
  • مهارت های ارتباطی و رفتارسازمانی
  • قانون کار و تامین اجتماعی
  • طبقه بندی مشاغل
  • طراحی سیستم آموزش کارکنان
  • جذب و استخدام اثربخش
 
شخصیت شناسی کارشناس منابع انسانی :
نزدیک ترین تیپ شخصیتی تست شخصیت شناسی MBTI برای شغل کارشناس منابع انسانی INFP است.این افراد کنجکاو، حساس، آرمان گرا، صمیمی و وفادار هستند و برای باورها، افکار و ارزش های شخصی خود، ارزش بالایی قائلند. برای اینکه بیشتر با تیپ شخصیتی INFP آشنا شوید این مقاله را بخوانید. اگر کارشناس منابع انسانی هستید یا به این شغل علاقه مندید با تست MBTI کاران می توانید با تیپ شخصیتی خود آشنا شوید.
 
 
 
بیشتر بخوانید :
 
نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!