منتور کیست و منتورشیپ چیست؟

در مسیر زندگی، با داشتن راهنمایی که قبل از شما مسیر را طی کرده‎‌باشد، می‌توانید بسیاری از چیزها را تغییر دهید. اینجا جایی است که یک مربی یا منتور وارد عمل می‌شود، فردی با تجربه که خرد، بینش و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارد تا راه را برای شما که به دنبال رشد و توسعه هستید روشن کند. در این مقاله کاران، ما به ماهیت مربی‌گری یا منتورشیپ، درک اینکه یک مربی چه کسی است، و نقش دگرگون‌کننده این رابطه در شکل دادن به سفر زندگی شخصی و حرفه‌ای می‌پردازیم.

منتور کیست و منتورشیپ چیست؟

مربی یا منتور: چراغی از دانش و پشتیبانی

یک مربی فردی فراتر از معلم یا استاد است. او یک محرم راز، یک راهنما و منبع الهام است. منتور دارای انبوهی از تجربه و تخصص است که تجربیات خود را از طریق آزمایش‌ها، پیروزی‌ها و درس‌های آموخته شده به دست آورده‌است. مربی، منتور یا مرشد کسی است که فداکارانه زمان و بینش خود را برای حمایت از شما، ارائه می‌کند تا در مسیر خود به درستی حرکت کنید.

ویژگی‌های کلیدی یک مربی:

ثروت تجربه: تجربه‌های یک مربی به عنوان گنجینه‌ای بسیار کمیاب عمل می کند و دیدگاه‌های ارزشمندی را در مورد جنبه‌های مختلف زندگی و کار ارائه می‌دهد، در واقع این تجربه هاست که مربی را از دیگران متمایز کرده‌است.

اراده برای به اشتراک گذاشتن: مربیان تمایل واقعی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و درس‌های معتبر خوب یا بدی که آن‌ها را شکل داده‌است، دارند. روحیه آموختن و البته نحوه به اشتراک‌گذاری که متفاوت از نصیحت کردن است مربی را در جایگاه ویژه‌اش قرار می‌دهد.

گوش دادن فعال: یک مهارت مهم مربی‌گری، گوش دادن است. گوش دادن فعال به مربیان اجازه می‌دهد تا نگرانی‌ها و آرزوهای دیگری را به درستی درک کنند و راهکارها و توصیه‌ها را متناسب با آن تنظیم کنند.

مربی‌گری یا منتورشیپ:

ارتباط دو طرفه: مربی‌گری یک رابطه دو طرفه است که در آن مربی و شخص آموزش گیرنده در یک رابطه نزدیک با هم ارتباط می گیرند، این رابطه شخصیت‌های آنها را به هم پیوند می‌دهد و از طرفی در سطح حرفه‌ای از یکدیگر می‌آموزند. در مربی‌گری آموزش برای هر دو طرف رابطه رخ می‌دهد.

به اشتراک‌گذاری دانش: مربی‌گری انتقال دانش، مهارت‌ها و بینش فردی به دیگران است که این امر اغلب از طریق بحث‌های منظم و تجربیات مشترک صورت می‌گیرد.

پیوندهای پایدار: مربی‌گری می‌تواند یک رابطه بلندمدت باشد، که در آن مربی حضور ثابتی دارد و در مراحل مختلف سفر کاری، راهنمایی‎های خود را ارائه می‎دهد.

اهداف و مسئولیتپذیری: مربیان کمک می‎کنند تا اهدافی که قابل دستیابی هستند، تعیین شوند و در طراحی برنامه‎های عملی برای دستیابی به آن‎ها کمک می‎کنند، در واقع مربی حس مسئولیت پذیری دارد و صرفا با گفتن راهکار یا توصیه فرد را در شرایطش رها نمی‌کند.

اعتماد و رازداری: اعتماد و رازداری پایه و اساس حیاتی در مربی‌گری است ولی باید در به اشتراک گذاشتن چالش‌ها و رویاهای خود بدون ترس از قضاوت احساس راحتی کنند.

توسعه کل نگر: مربی‌گری فراتر از مهارت‌های فنی، پرورش هوش هیجانی، توانایی‌های رهبری و رشد شخصی است.

 

هوش هیجانی  یا همان EQ ، توانایی شما در شناخت و مدیریت احساسات است. در واقع کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند، شناخت بهتری از خودشان دارند و به آسانی با دیگران ارتباط برقرار می‎کنند.

 

تست هوش هیجانی رایگان آنلاین به شما می‌گوید ضریب EQ تان چقدر است.

 

تقویت اعتماد به نفس: راهنمایی و تشویق مربیان می‎تواند اعتماد به نفس و باور به توانایی‎هایشان را افزایش دهد.

شبکه حرفهای: مربیان این امکان را فراهم می‎کنند که شبکه‎ها و ارتباطات گرانبها در دسترس قرار گیرند و در ایجاد پیوندهای ارتباطی سخاوتمند هستند.

 

سفر رشد و موفقیت را نباید به تنهایی طی کرد، همانطور که از گذشته گفته‎اند با داشتن استاد خوب راه را از نیمه دوم آن شروع می‎کنی.در کسب و کار نیز اهمیت داشتن یک راهنما و استاد پوشیده نیست و با حضور یک مربی در کنارتان، مسیر روشن‌تر و عبور از موانع آسان‎تر شده و دستاوردها رضایت‌بخش‌تر می‌شوند.

مربی‎گری قدرت ارتباطات انسانی و سخاوت در به اشتراک‎گذاری دانش است. همانطور که ما در مسیرهای پیچیده زندگی حرکت می‎کنیم، مربی به عنوان یک چراغ راهنما است و به ما کمک می‎کند تا پتانسیل‌های خود را کشف کنیم و به قله‌های بیش‌تری صعود کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

10 مهارت ارتباطی رهبری برای پیشرفت شغلی

تفاوت های رئیس و رهبر به زبان ساده

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!