هدهانتینگ چیست و چگونه باعث پیشرفت سازمان ها می شود؟

هد هانتینگ (headhunting) یا شکار مغزها که تحت عنوان Executive Search هم شناخته می شود یکی از اصطلاح های معمول و پرکاربرد در حوزه منابع انسانی و استخدام است. در فرایند هدهانتینگ، هدهانترها یا همان مدیران ارشد استخدام، به دنبال جذب افراد متخصص و با استعدادی هستند که ممکن است در شرکت ها و سازمان های دیگری مشغول به کار باشند.

هدهانتینگ چیست و چگونه باعث پیشرفت سازمان ها می شود؟

 

هدهانتینگ یک روش کاملا معمول میان تمام کسب و کارها و به ویژه رقبای تجاری است که به دنبال جذب و استخدام مدیران ارشد یکدیگر هستند. فرایند هدهانتینگ در بسیاری از بزرگ ترین کسب و کارهای دنیا، همیشه باعث رشد و موفقیت چشم گیر این سازمان ها شده است. برای آشنایی با سابقه هدهانتینگ و وظایف هدهانترها با ما در این مقاله کاران همراه باشید.

تاریخچه هدهانتینگ

جالب است بدانید هدهانتینگ از گذشته های بسیار دور وجود داشته است اما نه به معنای شکار مغزها؛ اصل واژه هدهانتینگ به معنای جدا کردن و نگه داری سر افراد بعد از کشتن آنهاست! اگر فیلم های تاریخی و حماسی مربوط به جنگ های گذشتگان را تماشا کرده باشید حتما دیده اید که در نبردهای تن به تن میان فرماندهان و شخصیت های مهم نظامی و سیاسی، طرف برنده، برای اثبات پیروزی خود، سر فرد مغلوب را بعد از کشتن، از تنش جدا می کرد و به نشانه غلبه بر دشمن به عنوان غنیمت جنگی برای پادشاه کشور خود می فرستاد؛ هدهانتینگ، سال های سال در اروپا، آسیای جنوب غربی، آسیای شرقی و در آفریقای جنوبی معمول بوده است.

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

وظایف هدهانترها

هدهانترها اغلب مدیران زبده و استراتژیک منابع انسانی هستند که وظیفه شان، شناسایی، جذب و استخدام مدیران و متخصصان مورد نیاز یک کسب و کار است. در واقع فرایند هدهانتینگ به ندرت برای استخدام افراد یا کارشناسان معمولی است؛ کاربرد اصلی هدهانتینگ برای استخدام مدیران و افراد کلیدی و به منظور رشد و توسعه یک سازمان است؛ با این هدف که جذب متخصصان با تجربه از سازمان های دیگر، می تواند باعث پیشرفت یک مجموعه کاری شود. در بسیاری از شرکت ها و سازمان های بزرگ در سراسر دنیا، معمولا فرایند هدهانتینگ برون سپاری شده و به شرکت های فعال در حوزه مشاوره استراتژیک منابع انسانی و در واقع هد هانترها سپرده می شود. هدهانترها در اولین قدم، نیازهای استخدامی یک سازمان در لایه های حیاتی را شناسایی کرده و سپس تلاش می کنند به کمک شبکه گسترده ارتباطی خود، مناسب ترین متخصصان و افراد را برای جذب و استخدام پیدا کنند و به سازمان مربوطه پیشنهاد بدهند؛ هنر هانترها،مذاکره با این مدیران برای پیشنهاد استخدام و جذب آنها در سازمان های دیگر والبته با حقوق و جایگاه بالاتر است.

همان طور که اشاره کردیم، بسیاری از بزرگ ترین شرکت های دنیا، بخش عمده ای از موفقیت خود در استخدام را از طریق هد هانتینگ مدیران متخصص بدست آورده اند؛ به همین دلیل، برندهای موفق تجاری همواره تلاش می کنند تا با برنامه ریزی و سیاست گذاری درست، از سرمایه های انسانی شان در برابر هد هانتینگ رقبا مراقبت کنند. با این حال، هد هانتینگ یک رویه کاملا معمول و اجتناب ناپذیر است و تقریبا تمام کسب و کارهای دنیا از این روش استفاده می کنند.در ادامه این مقاله کاران با تاثیر هدهانتینگ بر کسب و کارها آشنا می شوید.

گفتگو با فرشته پاریزی، هد هانتر و مشاور استراتژیک منابع انسانی

هدهانتینگ

پیشرفت سازمان ها با هدهانتینگ

سرمایه های انسانی یکی از مهم ترین نقاط تمایز میان کسب و کارها برای پیشرفت و یکه تازی است؛ به همین دلیل استخدام مدیران متوسط و منابع انسانی کلیدی، حساس ترین انتخاب پیش روی صاحبان و مدیران ارشد یک کسب وکار است؛ استخدام یک فرد کاملا متخصص به کمک هد هانتینگ، علاوه بر تزریق نوآوری و انرژی جدید به یک سازمان، قطعا به جهت گیری های صحیح و حتی تصمیم سازی های بهتر در آن سازمان کمک می کند.

از آنجا که افراد متخصص و مدیران، نیاز کمتری به مقوله آموزش و کسب مهارت دارند، هد هانتینگ می تواند یک میانبر خوب برای کاهش هزینه های آموزش در یک سازمان محسوب شود؛ از سوی دیگر مدیران با تجربه و نخبه ای که از طریق هد هانتینگ جذب می شوند، شبکه جدیدی از ارتباطات و مشتریان را به سمت سازمان می آورند.

درکنار تمام این مسائل، نکته ای که باعث می شود موضوع هدهانتینگ به خودی خود باعث رشد و پیشرفت سازمان ها شود، این است که صاحبان کسب و کارها برای اینکه سرمایه های انسانی خود را از گزند فرایند هدهانتینگ حفظ کنند، همیشه به دنبال راه کارهایی برای بهینه کردن شرایط کاری و حتی پویاسازی فضای کسب و کار و بهبود فرهنگ سازمانی هستند.

آشنایی با چالش های هدهانتینگ

موضوع جذب و استخدام، همیشه سختی های خاص خود را دارد؛ اما شکار مغزها و ارائه پیشنهاد شغلی جدید به متخصصان و مدیران، پیچیده تر است. در واقع ترغیب نخبه ها برای اینکه سازمان فعلی خود را ترک کنند، یک فرایند پیچیده و زمان بر است و هدهانترها مجبورند از روش ها و تکنیک های متعددی برای هدهانتینگ استفاده کنند.

مهمترین ویژگی یک هد­هانتر خوب، توانایی جلب اعتماد کارفرما و قطعا افراد با استعدادی است که قرار است به کارفرما معرفی کند؛ علاوه بر این، هدهانترها باید کاملا با بازار کار و صنعت مورد نظر آشنایی کافی داشته باشند تا بتوانند مناسب ترین افراد کلیدی را به یک کسب و کار معرفی کنند.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

بهترین شرکت های هدهانتینگ در دنیا

تقریبا در هر یک از کشورهای جهان یک برند تجاری ویژه موضوع کار و استخدام وجود دارد که از طریق آن کارجویان و کارفرمایان برای موضوع استخدام به یکدیگر متصل می شوند. شرکت های بزرگی مانند مانستر(Monster) و لینکدین(Linkedin)و indeed در آمریکا تا seek در استرالیا،kijiji در کانادا و ... همگی برندهای شاخص کاریابی هستند که هدفشان تسهیل گری برای خدمات جذب و استخدام است. با این حال در بحث هدهانتینگ، شرکت روسی head hunter یا همان hh یکی از شاخص ترین کسب و کارهایی است که فعالیت اصلی اش هد هانتینگ است. هدهانتر بزرگ‌ترین شرکت کاریابی آنلاین در روسیه، بلاروس، قزاقستان، اوکراین، ازبکستان، آذربایجان، گرجستان و قرقیزستان محسوب می شود که امکان دسترسی به بیش از ۱ میلیون کارفرما و ۳۰ میلیون رزومه را فراهم کرده است. در این شرکت ناظران و متخصصان منابع انسانی از میان میلیون ها رزومه، شاخص ترین افراد را برای فرایند هدهانتینگ انتخاب می کنند تا به صاحبان کسب و کارها معرفی کنند. در حال حاضر وب سایت شرکت هدهانتر بعد از سایت لینکدین، دومین پورتال پربیننده در حوزه اشتغال در سراسر جهان محسوب می شود.

هد هانتینگ؛ اخلاقی یا غیر اخلاقی!؟!

بحث درباره اینکه چقدر موضوع هدهانتینگ، اخلاقی و درست است، همیشه برای صاحب نظران حوزه منابع انسانی،موضوعی کاملا چالش برانگیز است. منتقدان هدهانتینگ معتقدند این عمل، اصل وفاداری افراد به یک سازمان را زیر سوال می برد؛ از سوی دیگر طرفداران فرایند هدهانتینگ اعتقاد دارند که نمی توان حق افراد متخصص برای انتخاب شغل بهتر و پیشرفت حرفه ای را نادیده گرفت؛ به باور بسیاری، هدهانتینگ علاوه بر اینکه به افراد حق و قدرت انتخاب بهتر می دهد به سازمان ها یادآوری می کند که منابع کلیدی شما هر زمان می توانند از سوی رقبای شما شکار شوند؛ بنابراین اگر متخصصان در سازمان شما رضایت شغلی دارند و شرایط برای خلاقیت، رشد و پیشرفت آنها فراهم است نباید نگران از دست دادن آنها باشید. نکته ی مهم آن است که اغلب شرکت ها برای استخدام متخصصین لاجرم باید با افراد متخصصی ارتباط برقرار کنند که مشغول به کارند و طبیعی است که این افراد ممکن است کمتر در سایت های کاریابی یا شبکه های اجتماعی مرتبط با کار و استخدام به دنبال تغییر شغل خود باشند. به همین دلیل مدیران منابع انسانی از روش هدهانتینگ برای استخدام استفاده می کنند.

 به عنوان یک کارفرما و یا یک کارجو، شما درباره موضوع هدهانتینگ چگونه فکر می کنید؟ با کمال میل آماده دریافت نظرات شما در این زمینه هستیم.

 

مصاحبه های شغلی تان را آنلاین برگزار کنید

 

بیشتر بخوانید:

کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

 ۴ چالش پیش روی مدیران منابع انسانی را بشناسید!

برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!

گفتگو با فرشته پاریزی، هد هانتر و مشاور استراتژیک منابع انسانی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!