چطور در مصاحبه استخدامی دچار سوگیری نشویم؟

یکی از بزرگترین اشتباهات مدیران که در مصاحبه های استخدامی مرتکب می شوند غرض ورزی نسبت به کارجو است؛ به این معنا که نمی توانند با بی طرفی درباره کارجو و مهارت هایش قضاوت و نتیجه گیری کنند. در این مقاله کاران از راه حل های جلوگیری از غرض ورزی در مصاحبه شغلی گفتیم.

چطور در مصاحبه استخدامی دچار سوگیری نشویم؟

غرض ورزی یا همان جانبداری در مصاحبه استخدامی چه معنایی دارد؟

یک تحقیق جالب می گوید تقریبا اغلب مصاحبه های شغلی در همان 10 ثانیه اول تمام می شوند! به این معنا که خیلی از مدیران با نگاه اول به کارجو تصمیم خود را برای قبول یا رد فرد می گیرند و اینجاست که بزرگترین اشتباه در مصاحبه استخدامی رخ می دهد؛ اینکه افراد را براساس احساسی که نسبت به آنها داریم استخدام می کنیم و این همان مصداق غرض ورزی در مصاحبه استخدامی است.

4 دلیل بروز غرض ورزی مدیران در مصاحبه استخدامی

  1. ظاهر و رفتار کارجو شبیه شما به عنوان مدیر استخدام است.
  2. کارجو هم محلی و یا همشهری شماست.
  3. کارجو در مصاحبه نکته بامزه یا جوک خنده داری تعریف کرده است و توانسته شما را با خودش همراه کند.
  4. کارجو در دانشگاه مشابه شما تحصیل کرده است.

 

دقیقا مشکل اتکا به احساسات در تصمیم های استخدامی این است که به جذب افرادی منجر می شود که حس خوبی در موردشان داریم! ما هم قبول داریم که که کنارگذاشتن احساسات نشدنی است؛ چه بخواهید چه نخواهید احساسات نقش شان را در مصاحبه ایفا می کنند.

اما چطور می توان کمتر در مصاحبه جانبداری کرد؟

خیلی وقت چنین سوگیری ها و یا غرض ورزی هایی در مصاحبه استخدامی یا باعث می شوند کارجوی مناسبی را از دست بدهیم و یا اینکه به استخدام فرد اشتباه منجر می شود.

1.آگاهی و آموزش اولین راهکار است.

ذهن خودآگاه که هر لحظه به شما نهیب بزند که نباید دچار سوگیری شوید، می تواند کمک کننده باشد. در این زمینه نیاز است در آزمون های خودآگاهی احساسی و رفتاری شرکت کنید و متوجه شوید در چه سطحی قرار دارید. حتما درباره سوگیری‌های ناخودآگاه و نحوه شکل‌دهی دیدگاه‌های شخصی مطالعه کنید و با انجام تمرین های افزایش خودآگاهی تلاش کنید درباره مسائلی که می بینید و می شنوید سریع قضاوت نکنید.

2.رزومه کارجو را از نظر مهارت ها و سوابق به خوبی چک کنید.

زمانی که درباره سوابق و تجارب یک کارجو در مصاحبه کنکاش می کنید و سوال های مشخصی می پرسید و به دقت به جواب ها گوش می کنید شانس غرض ورزی و اشتباه را کمتر می کنید. مخصوصا زمانی که می بینید کارجو در رزومه از عبارات اغراق آمیز درباره مهارت ها و یا تجاربش استفاده کرده است. پرسیدن سوال های هوشمندانه در مصاحبه به شما کمک می کند ابعاد شخصیتی و حرفه ای کارجو را بهتر بشناسید.

در همین زمینه  نمونه سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی را بشناسید.

3.آزمون های مهارتی را فراموش نکنید.

تست های ارزیابی فنی و شخصیتی می توانند تا حدودی شما را با توانایی های یک کارجو آشنا کنند. در واقع این آزمون ها در خیلی از سازمان ها شاخص های موفقی هستند که به یک سازمان اجازه می‌دهند تا داوطلبان را بر اساس کارشان و نه صرفا رزومه و مصاحبه استخدام کنند.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:

انواع تست هوش در مصاحبه استخدامی

پرکاربرد ترین تست های شخصیت شناسی برای استخدام

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!