با قوانین اضافه کاری و نحوه محاسبه اضافه کاری آشنا شوید

در این مقاله با قوانین اضافه کاری، نحوه محاسبه اضافه کاری و انواع آن آشنا شوید.

با قوانین اضافه کاری و نحوه محاسبه اضافه کاری آشنا شوید

در تعریف عمومی اضافه کاری می توانیم بگوییم که اضافه کاری یعنی محول کردن کار اضافی به یک کارگر یا کارمند. به یاد داشته باشید که اضافه کاری توافقی دو جانبه است و تنها در صورت موافقت کارگر و کارفرما امکان اجرای آن وجود دارد.

 در ماده 51 قانون کار به موضوع اضافه کاری اشاره شده است. در این ماده از قانون کار توضیح داده شده که مدت زمانی که کارگر یا کارمند وقت خود را در اختیار کارفرما قرار می دهد جزء ساعات کاری او محسوب می شود که حداکثر این زمان 44 ساعت در هفته است. البته برای مشاغل سخت این زمان به 36 ساعت درهفته کاهش می‌یابد. اگر نیاز باشد کارگر یا کارمندی بیشتر از ساعات کار قانونی وقت خود را در اختیار کارفرما قرار دهد باید طبق ماده 59 قانون کار اضافه کاری نیز مانند حقوق و مزایا سر ماه محاسبه و به او پرداخت شود.در نظر داشته باشید که اضافه کار تنها زمانی مورد محاسبه قرار می گیرد که ساعات کار موظفی تکمیل شده باشد.همچنین به یاد داشته باشید طبق ماده 83 قانون کار محول کردن هر نوع کار اضافی به کارگران نوجوان (زیر 18 سال) حتی با توافق آنان ممنوع می باشد.

 

نحوه محاسبه اضافه کاری (بر حسب ساعت) :

برای محاسبه هر ساعت اضافه کاری ابتدا دستمزد هر ساعت کار را محاسبه کنید. و 40 درصد از دستمزد هر ساعت کار را به دستمزد یک ساعت کار اضافه کنید، این مبلغ همان دستمزدی است که برای هر ساعت اضافه کاری به کارگر تعلق می گیرد. بنابراین نحوه محاسبه اضافه کاری برای هر ساعت در نظر گرفتن 40 درصد از دستمزد یک ساعت کار عادی بعلاوه دستمزد یک ساعت کار است.

برای مثال اگر برای هر ساعت 10 هزارتومان دستمزد دریافت کنید، میزان دستمزد شما برای یک ساعت اضافه کار 14 هزارتومان خواهد بود.

 

تمام جزئیات حقوق و دستمزد در سال 99 را اینجا ببینید.

 

انواع اضافه کاری چیست؟

اضافه کاری می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

اضافه کاری عادی: کارکرد بیشتر از ساعات کاری موظفی فرد در روز های غیرتعطیل هفته، اضافه کاری عادی نام دارد.

اضافه کاری تعطیل کاری: کار در روزهایی که در تقویم تعطیل رسمی هستند.

اضافه کاری جمعه: کار در روز های جمعه که تعطیل هستند(اگر کارگر مجبور باشد به دلیل نوع کارش روز های جمعه را کار کند باید روز دیگری به عنوان روز تعطیل او در نظر گرفته شود).

اضافه کاری شبانه: کارکرد فرد در ساعات 22 تا 6 صبح، اضافه کاری شبانه نام دارد.

 

بیشتر بخوانید:

اگر میخواهید با حقوق کاری تان در زمان بیماری و مرخصی استعلاجی آشنا شوید این مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!