هنر مدیریت سرکش ترین تیم های کاری | کوتاه و خواندنی از تجربیات مدیران

بسیاری از مدیران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات معتقدند مدیریت تیم های کاری به ویژه تیم های فنی در مقایسه با سایر حوزه ها و کسب و کارهای دیگر پیچیدگی های خاص خود را دارد؛ محمد غفاری منتور و استاد دانشگاه معتقد است مدیرانی که می خواهند در حوزه ای مانند فناوری اطلاعات یک کسب و کار را اداره کنند، حتما باید مهارت ها و خصوصیات بیشتری در مقایسه با مدیران دیگر داشته باشند.

هنر مدیریت سرکش ترین تیم های کاری | کوتاه و خواندنی از تجربیات مدیران

او در این رابطه می گوید: مهارت های یک مدیر به صورت پایه شامل برنامه ریزی و سازماندهی منابع یک سازمان برای رسیدن به اهداف و برنامه هاست. اصلی ترین منابع ما منابع انسانی هستند و هدایت و کنترل آنها بسیار اهمیت دارد. اغلب مدیران تصور می کنند اگر این ۴ مهارت را بدانند در کارشان موفق هستند اما من معتقدم با داشتن این مهارت ها، شما تنها یک مدیر پایه هستید.۳ مهارت دیگر وجود دارند که اگر یک مدیر به آنها دست پیدا کند قطعا می تواند تیم های سرکش و هوشمند را مدیریت کند؛ افرادی که وارد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می شوند اغلب فارغ التحصیل رشته هایی مانند الکترونیک، کامپیوتر و مخابرات هستند که بدون شناسایی استعدادهایشان، توانسته اند تنها با ضریب هوشی بالا در این رشته های دانشگاهی پذیرفته شوند. این افراد با همین هوشمندی وارد بازار کار می شوند بنابراین مدیری که قرار است این منابع را کنترل کند باید مهارت ها و هوشمندی بیشتری داشته باشد. برای این شکل از مدیریت، ما به سه مهارت نیاز داریم؛ اولین مهارت، آموزش و کوچینگ، دوم انگیزه دادن و سوم، هنر درگیر کردن منابع انسانی در فرایند شرکت است؛ به نحوی که کارمندان، تمام مدت به کار فکر کنند و نتوانند وقت اضافه ای برای پرداختن به مسائل دیگر داشته باشند.کسب این مهارت ها احتیاج به تجربه کاری دارد.

 

 کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

 

در تمام تیم های کاری که امروز در صنعت فناوری اطلاعات می بینیم که موفق هستند و از مدیرشان به خوبی تبعیت می کنند، همه مدیران ارشد یک سر و گردن از بچه های تیم به لحاظ تخصص فنی، مهارت و هوش ارتباطی بالاتر هستند. مدیریت در این تیم ها دقیقا مانند هدایت کردن تیم های تکاوری در ارتش یا تیم های ورزشی است؛ به زبان ساده تر اگر شما به عنوان یک مدیر از منابع انسانی خود بالاتر و قوی تر نباشید، از شما فرمان برداری نمی کنند.به همین دلیل وقتی به اپراتورهای خارجی موفق نگاه می کنیم تمام مدیران ارشد تیم ها، همگی حداقل ۲۰ سال در بخش های مختلف آن سازمان تجربه کاری دارند و بسیاری از آنها زیر ۵۰ سال نیستند و با تمام تکنیک های مدیریت، در عین سخت کوشی، انگیزه آنها را حفظ می کنند.

جالب است بدانید تنها صنایع بیمه و نفت و گاز در این پیچیدگی به صنعت فناوری اطلاعات شبیه اند. مدیرانی که می توانند در صنایع فناوری اطلاعات، بیمه و نفت و گاز مدیر باقی بمانند قطعا در حوزه ها و صنایع دیگر هم موفق خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

متن کامل گفتگوی مجله خبری کاران با محمد غفاری را می توانید از اینجا بخوانید

۳ تفاوت پرسنل شرکت های فناوری اطلاعات با سایر شرکت ها

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!