کارهایی که پس از انجام اشتباه در محیط کار باید انجام دهیم

اگر یک چیز را با اطمینان بتوان در کتاب‌های تاریخ نوشت، این است که تا وقتی انسان وجود داشته، اشتباهات هم وجود داشته‌‌اند. به این معنی که اشتباه کردن امری اجتناب‌ناپذیر است و وجودش نباید باعث شود از تجربه‌های جدید پرهیز کنیم. خیلی خوب است که همه تمهیدات لازم برای اشتباه نکردن را از قبل بیندیشیم ولی در نهایت بپذیریم اشتباهاتی وجود خواهند داشت. مهم این است که از آن‌ها درس بگیریم، برای جبران‌شان تلاش کنیم و یکدیگر را بابت‌شان ببخشیم. در این مقاله به شما می‌گوییم که اگر در محیط کار دچار اشتباهات مختلف شدید، چه قدم‌هایی را بردارید تا هم جبران کنید و هم از تکرارشان پیشگیری کنید.

کارهایی که پس از انجام اشتباه در محیط کار باید انجام دهیم

قدم اول: پنیک نکنید!

هر خطا در محل کار نظر شدت عواقب می‌تواند خیلی متفاوت باشد. فرستادن یک ایمیل اشتباهی به همکارتان که با او صمیمیت دارید شاید اشتباه کوچکی باشد، در مقابل اشتباه در مهلت زمانی یک پروژه ممکن است یک خطای بزرگ و دردسرساز باشد.

در لحظه اول که به اشتباه پی می‌برید، ممکن است احساس کنید در میان انبوه ابرهای تیره گرفتار شده‌اید. یا خودتان را در لبه پرتگاه ببینید و رویاهایتان را بر باد رفته تصور کنید. اما اول از همه چیز، بهتر از خونسرد باشید و از هر نوع رفتار هیجانی پرهیز کنید.

قدم دوم: اشتباه را بپذیرید

شوک اولیه‌ای که ناشی از پی بردن به اشتباه است، ممکن است فلج‌کننده به نظر برسد. با افزایش سطح آدرنالین خون، این احتمال وجود دارد که در ابتدا تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید، فرو رفتن در زمین یا دود شدن و به هوا رفتن باشد. ولی وقتی هیجان اولیه کم می‌شود، تصمیم منطقی راحت‌تر می‌شود. پس در یک قدم اولیه سریع اشتباه را بپذیرید و آن را به عهده بگیرید.

قدم سوم: به موقعیت پاسخ دهید

موقعش رسیده که خودتان را پیدا کنید. لازم است هر چه سریعتر احساس شرمندگی خود را کنار بگذارید و اقدام عملی کنید. حالا که اشتباه را پذیرفتید، شانس زیادی برای اصلاح آن خواهید داشت، حتی اگر هزینه‌هایی را متحمل شوید. اگر ایمیل اشتباهی را برای رئیس‌تان فرستاده‌اید، وقتش رسیده با او ارتباط بگیرید و مساله را توضیح دهید.

 

در تست هوش هیجانی EQ شرکت کنید

 

قدم چهارم: احساسات خود را پردازش کنید

اشتباهات می‌توانند ما را در یک مارپیچ پر از احساس خودبیزاری و سرزنش قرار دهند. خودسرزنش‌گری و سرکوب احساسات هر دو می‌توانند برای روح و جسم شما مضر باشند. پس سعی کنید هر چه سریعتر جایی خلوت کنید یا با کسی حرف بزنید و این احساسات را به رسمیت بشناسید و تخلیه کنید.

قدم پنجم: مشخص کنید چه چیزی اشتباه بوده‌است

ارائه راه حل اساسا با شناسایی مشکل آغاز می‌شود. به این فکر کنید که چه چیزی باعث اشتباه شما شده است. هنگامی که مشکل را تعریف کردید، می توانید احتمال تکرار همان اشتباه را کاهش دهید. شاید یک راه حل کوچک برای کنترل هیجانات و استرس‌های خود پیدا کنید و شاید هم به این نتیجه برسید که از پایه در مسیر شغلی اشتباهی قرار دارید.

قدم ششم: در صورت نیاز عذرخواهی کنید

طبیعی است که وقتی یک جراح خطا می‌کند و به پیشانی‌اش می‌زند می‌گوید «ای وای!»، پیامدهای آن کاملاً متفاوت از یک مربی فوتبال است که مرتکب اشتباه شده‌است. ولی عذرخواهی متناسب با آن موقعیت انتظار همه مردم و آسیب‌دیدگان آن اشتباه است. در واقع، اگرچه عذرخواهی می‌تواند دشوار باشد، اما توانایی گفتن صادقانه «متاسفم» می‌تواند به شما کمک کند برای ترمیم روابط و موقعیت‌ها اقدام کنید.

قدم هفتم: خودتان را ببخشید

در پایان روز، اگر با خود نامهربانانه رفتار کنید، تاثیر بدی بر خودتان گذاشته‌اید. پس به جای گیر کردن در اشتباهات، سعی کنید خودتان را ببخشید و موقعیت‌های جدیدی را به روی خودتان باز کنید. بخشیدن خود تنها راه رها کردن ناامیدی و بازگرداندن اعتماد بنفس و بهره‌وری در کار است.

قدم هشتم: از اشتباه خود درس بگیرید

درس گرفتن در نهایت چیزی است که باعث می‌شود شما به آدم بزرگتری نسبت به قبل تبدیل شوید. این می‌تواند به معنای اعتراف به ضعف‌هایمان، درخواست کمک از یک همکار، و حفظ ذهنیت رشد علیرغم ناراحتی‌ها باشد. اگر مهارت‌های نرم این چنینی را در خودمان تقویت کنیم می‌توانیم در واقع تهدید اشتباهات را به فرصت رشد تبدیل کنیم.

قدم نهم: اعتماد مجدد را به دست آورید

اگر اشتباه شما، سایر اعضای تیم یا رئیس‌تان را در موقعیت نامطلوبی قرار داده است، باید با یک عذرخواهی صمیمانه شروع کنید. سپس یک گاه خیلی موثر بازگردادن اعتماد از دست رفته است. این کار باید بیشتر در مقام عمل باشد نه صرفا با کلمات و حرف زدن. اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که روی بهبود آداب اداری خود کار کنید.

 

بیشتر بدانید:

در تست رایگان رضایت شغلی شرکت کنید

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!