دستورالعمل‌های ضروری و آداب کاری هنگام جست‌و‌جوی شغل

وقتی تصمیم به تغییر شغل یا ورود به بازار کار می‌گیرید خوب است تا آدابی را رعایت کنید و به این وسیله استاندارد معاشرت‌های حرفه‌ای‌تان را بالاتر ببرد. نشان دادن حرفه‌ای بودن، احترام و مهارت‌های ارتباطی موثر، می‌تواند احتمال موفقیت شما در جستجوی شغل را افزایش دهد و از طرفی سطح ارتباطات را با کیفیت‌تر کند. در این مقاله، دستورالعمل‌های ضروری مهارت‌های جستجوی شغل که توسط مشاوران حرفه‌ای توصیه می‌شود را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید حرفه‌ای‌تر در بازار کار رشد کنید

دستورالعمل‌های ضروری و آداب کاری هنگام جست‌و‌جوی شغل

ارتباطات حرفه‌ای:

حفظ ارتباطات حرفه‌ای نکته‌ی کلیدی در فرآیند جستجوی کار است. از لحن مودبانه و محترمانه در تمام تعاملات اعم از کتبی یا شفاهی استفاده کنید. بی‌درنگ به ایمیل‌ها و پیام‌ها پاسخ دهید و مهارت‌های گوش دادن فعال را هنگام درگیر شدن در مکالمات نشان دهید.

لباس مناسب بپوشید:

اولین برخورد با کارفرما بسیار تاثیرگذار است و ظاهر شما نقش مهمی در شکل دادن به آن دارد. برای مصاحبه‌ها و رویدادهای شبکه، با توجه به فرهنگ شرکت، لباس مناسب بپوشید. سعی کنید کمی رسمی‌تر از آنچه انتظار می‌رود لباس بپوشید تا تأثیر مثبت و حرفه‌ای داشته باشید. جمله‌ای در دنیای کار مرسوم است که گفته می شود« بهترین لباس‌هایتان را برای مذاکره با کارفرما بپوشید».

وقت شناسی:

زمان ارزشمند است و وقت‌شناس بودن نشان دهنده احترام شما به برنامه‌های دیگران است. به موقع برای مصاحبه‌ها، جلسات و رویدادهای شبکه حاضر شوید. وقت شناسی، تعهد و قابل اطمینان بودن شما را نشان می دهد.

آمادگی:

آمادگی کامل برای موفقیت در هر جستجوی شغلی ضروری است. درباره شرکت و موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید تحقیق کنید و برای پاسخ به سوالات متداول مصاحبه آماده باشید. کپی‌هایی از رزومه و مدارک مرتبط خود را در دسترس داشته باشید و سوالات متفکرانه‌ای را برای پرسیدن از مصاحبه کننده آماده کنید. برای اینکه بتوانید حرفه‌ای‌تر سوالات خود را مطرح کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم تا موفق شویم کاران را مطالعه کنید.

 

راهنمایی برای ایجاد یک رزومه کاری خوب و تسلط بر هنر رزومه نویسی

 

حضور آنلاین حرفه‌ای:

در عصر دیجیتال امروزی، کارفرمایان اغلب در مورد کارجویان به صورت آنلاین و در فضای مجازی تحقیق می‌کنند. اطمینان داشته باشید که حضور آنلاین شما با تصویر حرفه‌ای مورد نظرتان مطابقت دارد. نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی خود را تمیز کنید، مهارت‌ها و تجربیات خود را به نمایش بگذارید و حرفه‌ای بودن را در ردپای دیجیتال خود نشان دهید. اکانت‌هایی که به بیان عقاید سیاسی یا مذهبی شما مربوط می‌شوند، بهتر است عمومی نباشند و یا به کارفرما معرفی نشوند.

یادداشت‌های تشکر:

ارسال یک یادداشت تشکر یا ایمیل ظرف 24 تا 48 ساعت پس از مصاحبه یک حرکت ارزشمند است. قدردانی خود را بابت این فرصت ابراز کنید و علاقه‌تان را برای به‌دست آوردن این موقعیت شغلی نشان دهید. این عمل ساده حرفه‌ای بودن و توجه شما به جزئیات را نشان می دهد. مطالعه مقاله چرا یادداشت سپاس‌گذاری بعد از مصاحبه استخدامی اهمیت دارد کاران شما را در نوشتن این یادداشت تشکر یاری می‌دهد.

پیگیری محترمانه:

پس از ارسال درخواست یا شرکت در مصاحبه، پیگیری حرفه‌ای و محترمانه ضروری است. از پرخاشگری یا بی‌حوصلگی بیش از حد خودداری کنید، درحالی که یک تحقیق کوتاه و مودبانه، نشان‌دهنده علاقه شما به آن موقعیت شغلی است.

محرمانه بودن:

رعایت رازداری در حفظ حرفه‍ای بودن در طول فرآیند جستجوی کار بسیار مهم است. اطلاعات حساس به اشتراک گذاشته شده در طول مصاحبه‌ها یا در داخل یک شرکت را خصوصی نگه دارید و اعتماد و حریم خصوصی کارفرمایان و همکاران را حفظ کنید. همین‌طور هنگام گفتگو درباره سوابق کاری‌تان از ذکر مطالبی که جزء اسرار کاری شرکت‌های قبلی می‌شود خودداری کنید و به هیچ وجه از همکاران گذشته بدگویی نکنید.

آداب شبکه سازی:

شبکه ارتباطی یک ابزار قدرتمند برای جویندگان کار است. هنگام شرکت در رویدادهای کاری یا تماس با متخصصان، با احترام و مودبانه برخورد کنید. به دنبال ایجاد ارتباطات واقعی با نشان دادن علاقه به تجربیات دیگران باشید و به آن‌ها خوب گوش کنید. سعی کنید اسم افراد را به خوبی به خاطر بسپارید تا در دیدارهای بعدی حتما با ذکر نامشان با آن‌ها احوالپرسی کنید. دادن کارت ویزیت و رد‌و‌بدل کردن راه ارتباطی نیز در ارتباطات کاری بسیار مهم است.

پذیرش یا رد مهربانانه:

وقتی پیشنهاد شغلی ارائه می شود، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا قبول می‌کنید یا رد ، با مهربانی پاسخ دهید. قدردانی از فرصت را نشان دهید و پاسخی واضح و به موقع ارائه دهید.

 

تسلط بر آداب معاشرت حرفه‌ای برای شناخته شدن در بازار کار ضروری است.  هیچکس رفتار محترمانه را فراموش نمی‌کند و از سویی بی‌توجهی و غیرمودبانه بودن رفتار نیز به خاطر می‌ماند. با رعایت اصول اخلاقی، می‌توانید خود را به عنوان یک جویای کار حرفه‌ای و محترم معرفی کنید و شانس خود را برای تأثیرگذاری مثبت و ایجاد فرصت‌های مطلوب افزایش دهید. به یاد داشته باشید، رعایت آداب معاشرت مناسب در طول دوره جستجوی شغل، نشان‌دهنده تعهد شما به حرفه‌ای بودن است و می‌تواند تاثیری ماندگار بر موفقیت شغلی شما داشته باشد. برای اینکه تمام آگهی استخدامی در حوزه تخصصی خود را ببینید و آگهی‌های هیچ کاریابی را از دست ندهید، موتور جستجوی آگهی استخدام کاران را امتحان کنید.

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای جامع برای تسلط و موفقیت در مصاحبه شغلی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!